De 5 punten die je dump of poeder alert perfect maken

De 5 punten die je dump of poeder alert perfect maken

Sneeuwstormen, dumps, poederalerts en periodes van sneeuwval. Ze hebben allemaal gemeen dat er sneeuw valt, maar geen dump is hetzelfde. Soms is het warmer, dan weer kouder. De ene keer valt er veel sneeuw, de episode erna weinig. Veel of juist minder wind. Wel of geen base. De condities waarin de sneeuw valt, maar ook de hoeveelheid sneeuw maken het verschil tussen jammer, lekker of episch. Maar wat is nu de ideale dump? Een goede dump voldoet aan de volgende kenmerken:

  • er valt tenminste 20-25 centimeter verse sneeuw
  • de sneeuw valt op een zachte onderlaag
  • de storm arriveert met warme lucht en topt de boel af met koude lucht
  • de wind houdt zich koest
  • hij valt buiten het weekend/het sneeuwt volle bak in een familiegebiedje

^De beste sneeuw? Champaign powder, cold smoke blower pow, slush puppy of poeder. Niet iedere sneeuwvlok is hetzelfde, maar welke sneeuw rijdt nu het lekkerste? Lees dit artikel voor alle ins en outs.

The 20 cm rule is in effect

Wie wel eens in Fernie is geweest zal het niet ontgaan zijn. Bij een beetje sneeuwval zijn de winkels 's ochtens gesloten en zoemt ‘the 20 cm rule is in effect’ door het dorp. Er is een mooi pakje poeder gevallen, het personeel staat op de berg en dus blijven winkels, café’s en restaurants gesloten. Ik zelf ben wat verwender, maar vanaf 25 cm gaan ook bij mij de alarmbellen. Werken is leuk, poeder is beter. Vanaf 25 cm is de sneeuw vaak bodemloos en voel je in bijna alle gevallen de oude onderlaag niet meer. Let wel: met 20 cm bedoel ik een pakje sneeuw van 20 cm die nog niet verspoord is. Er zijn namelijk best wel wat (grote) gebieden in de Alpen waar dit een rariteit is omdat overdag iedere vallende sneeuwvlok direct verspoord wordt. Enkel de nachtelijke dumps brengen daar onverspoorde poeder.

Ook een beetje speeltuin sluit vanaf 25 cm
Ook een beetje speeltuin sluit vanaf 25 cm

De sneeuw valt op een zachte onderlaag

Je kent het misschien wel. Is er een mooi pakje sneeuw van zo’n 10-15 cm gevallen maar bij iedere bocht voel je (en hoor je) je staalkant tegen die harde oude meuk aanschuren. Dust on crust noemen ze dat aan de overkant van de oceaan. Ik noem het poedersuiker in Thialf. Vooral als het de dagen in aanloop naar de dump wat warmer is geweest heb je dit vaak. Maar ook in gebieden waar iedere dump zorgvuldig wordt afgekrast op en net naast de pistes is een zachte oude onderlaag iets zeldzaams. Je moet dan al wat dieper de backcountry in om nog een oude zachte onderlaag te vinden. Juist daarom hanteer ik 25 cm als minimum om te voorkomen dat een epische dag een deceptie wordt.

^Sneeuw krimpt. Verse sneeuw bevat veel lucht. Deze lucht verdwijnt in de loop der tijd. Waarom? Dat lees je hier.

En dan nog. Als er 25 cm gortdroge poeder valt zul je nog steeds de harde onderlaag voelen. Gortdroge poeder heeft weinig cohesie en je zakt er zo doorheen. Gevolg is dat je nog steeds de oude onderlaag voelt. Luchtige sneeuw kan in sommige gevallen dus ook te luchtig zijn. Maar dat duurt vaak niet zo lang. Sneeuw zet zich in de loop der tijd. Dus wat eerst nog te luchtig is kan na een paar uur al perfect zijn.

Koud op warm

De beste stormen zijn koud op warm. Waarmee ik die stormen bedoel die met een warmefront binnenkomen. De temperatuur is dan hoger, de lucht vochtiger en de sneeuw zwaarder. Als de storm dan direct daarop het koufront brengt krijgen we de ideale situatie. Koude droge luchtige poeder op een wat zwaardere maar softe onderlaag, ofwel koud op warm. Het is even doorbijten op de dag dat het warmtefront binnenkomt, maar als dan eenmaal die koude sneeuw op die softe onderlaag valt… Mjam. Het tegenovergestelde is warm op koud. Winter 2015-2016 had daar een handje van. Hadden we eenmaal het koufront gehad, sloop er weer warme lucht vanuit het (zuid)westen de Alpen binnen. De temperatuur ging omhoog, net als de sneeuwgrens. De o zo fluffy poeder werd zwaar vochtig en vooral op ski’s werd het dan een uitdaging. Warm op koud is een drama, Koud op warm hemels.

^Alles over wind en sneeuw. In de wePowder Safety Academy leer je alles over wind en sneeuw. Start hier met je cursus. Je bent niet alleen veiliger onderweg, je scoort vaak ook nog eens betere poeder.

De wind houdt zich koest

“Wind is the builder of avalanches.", ofwel de wind is de bouwer van lawines. Wind verplaatst sneeuw, maakt de sneeuwkristallen kapot en maakt de toplaag instabiel. Zeker boven de boomgrens doet de wind de wildste dingen met verse sneeuw. Hoewel de sneeuw die ze vomt (Triebschnee) best wel lekker rijdt is het dermate gevaarlijk dat wind van een perfecte dump een desastreuze dump kan maken. Vanaf windkracht 5 wordt wind een serieus probleem. Maar let wel: op de hoogste toppen kan een stormachtige wind staan, terwijl het 1400 hoogtemeters lager in de bossen zo goed als windstil. Met een beetje kennis van het terrein, lawinekunde en de lokale wind kun je soms in de bossen nog immer ultieme poeder vinden.

Weekenddrukte
Weekenddrukte

Het dumpt tijdens weekdagen

Hoe goed de sneeuw ook is, niets is zo vervelend als uren in de rij staan en met honderden tegelijk de backcountry induiken. Niet alleen zorgt poederstress voor gevaarlijke toestanden omdat we stoppen met denken. Het zorgt er ook voor dat het arsenaal aan poeder dat dicht bij de liften ligt snel verspoord is. Een dump tijdens het weekend mag dan logisch klinken, maar liever door de weeks omdat het dan vele malen rustiger is. Een alternatief zijn de kleine, maar fijne (familie) gebieden. Het is er rustiger, minder poederstress en daardoor rijd je er kwalitatief betere poeder. Het terrein mag dan soms minder uitdagend zijn, maar dat compenseert de kwaliteit en kwantiteit van de poeder.

Bij het inrichten van de nieuwe wePowder hebben we er alles aan gedaan om je zo goed mogelijk te helpen. Hierbij hints voor je 5 stappenplan naar het perfecte poederalert:

Stap 1: Voor de 20 cm rule check je allereerst onze sneeuwkaarten en ga je op zoek naar die gebieden waar tenminste 20-25 cm sneeuw in 24 tot 48 uur valt.

Stap 2: check de huidige onderlaag via de pagina van het skigebied op wepowder. Onderstaand zie je als voorbeeld Nassfeld. Met de webcams, de weerstations in de buurt en het lokale lawinebericht krijg je een beeld van de laatste sneeuwal, de dikte van het sneeuwdek, de temperatuur en de wind. Een eerste keer hier mee werken zal even worstelen en puzzelen zijn, maar des te vaker je dit doet en dit toetst in de praktijk (heb je weer een reden om de sneeuw in te gaan), des te beter je hier in wordt.

Stap 3: is het een koud op warm dump? Oftewel stroomt er koudere lucht binnen om de storm af te toppen? Hiervoor kijk je het beste naar de data van een dorp bij het skigebied. Onderstaand zie je de data van Sonnenalpe Nassfeld. Er lijkt een goede dump aan te komen. Allereerst sneeuwt het en is het nog relatief warm, maar daarna koelt het rap af, sneeuwt het door en blijft het wat langer koud. Koud op warm kortom.

Stap 4 wat doe de wind? Ook hiervoor kijk ik naar de data van Sonnenalpe Nassfeld. Met name op de lagere delen van de berg houdt de wind zich mooi rustig volgens de prognose. Maar mocht de wind toch harder uitvallen dan verwacht dan zie ik op de kaart van het skigebied van Nassfeld via de satelliet functie dat er genoeg bos te vinden is. Omdat ik wePowder Pro member ben kijk ik ook direct even naar de rest van de terrein kenmerken. Hoe zit het met de steilheid van de hellingen en op welke expositie liggen ze. Ziet er allemaal prima uit. Klinkt als een go.

Stap 5: valt de dump buiten het weekend of het sneeuwt volle bak in een familiegebiedje
De dump start in het weekend, maar eindign na het weekend. Wat extra dagen vrijmaken voor na het weekend dus. Nassfeld timmert aan de weg, maar het is er nog lang niet zo druk. Mooi, mooi. Maar nu ik toch aan het speuren ben kijk ik ook nog even naar wat mooie kleine gebieden in de buurt.

Met meer dan 800 gebieden op wePowder is er altijd wel een gebied te vinden dat de perfecte mix van sneeuw, onderlaag, temperatuur, wind, drukte en uitdaging te bieden heeft.

Vragen? Opmerkingen? Aanvullingen? Suggesties? Ik hoor ze graag.

Poeder dag in Nassfeld (c)Nassfeld Tourismus
Poeder dag in Nassfeld ©Nassfeld Tourismus
meteomorris

Reacties

Gevorderd
SportGillieproAuteur22 november 2017 · 04:18

Poederjagen 2.0… Duidelijke taal. Thanks @@meteomorris!

Live to ride, ride to live
Gevorderd
49Auteur22 november 2017 · 08:57

lol, bij 25cm is het glas inderdaad half vol.
##vivaoptimistica
##poederpretisaltijdvet
##eenechteitaliaanzalbijsneeuwinhetweekendtochzekernietskiengaan
##ditiseenstillehintvanuwrozebergsint

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur22 november 2017 · 14:41

meisje dat vier keer in Japan is geweest besluit niets te zeggen over 25 centimeter

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!