advies lengte splitboard ?

• LisaMorpurgo
    LisaMorpurgo op 9 september 2018 · 20:31
    hoi,

ik ben 1.63cm- 60 kg en rijd normaal boards rond 1.47 tot 1.49 cm .. moet ik m'n splitboard groter kiezen dan wat ik normaal rijd of is dat niet nodig ?
    is er zeg maar een voordeel aan als je bij het steigen langere ski's hebt of zijn kortere ski's net handiger ?

ik hoor graag jullie tips en advies..

bedankt !
  • Daniel
    Expert
    Daniel op 9 september 2018 · 23:16
    Ik ben geen expert, maar heb vaak genoeg op mijn splitboard gestaan...

De kans dat je zelf een track moet zetten en voorop loopt daar gelaten denk ik dat het absoluut niet uitmaakt hoe lang je board is voor het splitten zelf. Voor het afdalen, wil je je normale lengte board hebben?

Meeste van mijn trips geld dat als er genoeg sneeuw is gevallen ver skinnen geen toegevoegde waarde heeft omdat je met een klein stukje lopen al heel veel poeder vindt. Daarom heb ik ook een langer solid powder dump board.

Laat de zwaartekracht je helpen
  • waingro
    Advanced
    waingro op 10 september 2018 · 00:09
    Als je flink gaat touren tel er dan het gewicht van je rugzak bij op. Met inhoud zit je soms zo aan de 10kg (first aid, thermos, eten, donsjas, airbag systeem). Ik neem mijn splitboard daarom liever een maatje groter als die op de grens zit.

Een kleiner board maakt treeruns wel makkelijker en spitze keren is ook prettiger.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 september 2018 · 08:52
    Je gewone maat freerideboard of enkele centimeters langer is prima.
    splitfest.nl
  • kristalklear
    Advanced
    kristalklear op 10 september 2018 · 09:29
    Ik rijd op mijn split een maatje groter. Vooral de shape heeft meer belang. Wil je vooral poeder scoren of mooie (technische of meer dagen) tochten maken?
    In het begin van het seizoen zijn hier en daar testweekends en dat is toch een aanrader.

Setup van de bindingen heeft ook wel een impact. Heb het eerste jaar gereden op het voile systeem maar al vrij snel sparks aangekocht. Heb ook de plums getest maar was ikzelf minder tevreden over.

Ikzelf heb een 3delige split en daar ben ik toch tevreden over. Heb tussendoor nog eens op een 2delige gestaan maar al snel terug aan de kant gezet. Vooral voor de technische stukken uphill... en het is toch een stuk efficienter.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 11 september 2018 · 14:46
    Ik rijd splitboards nooit langer dan mijn normale boards - ik rijd ook 1 op 1 dezelfde boards solid als in split. Bij normale splitboard dagtourtjes heb ik nauwelijks extra gewicht op mijn rug vergeleken met freeriden op mijn normale board. Bij huttentochten en touren op de gletscher heb je wel wat meer gewicht bij je - maar dat was voor de doorbraak van splitboards met sneeuwschoenen eigenlijk ook al zo en daar koos ik ook geen langer board. Kan me ook niet herinneren dat iemand ooit een splitboard te kort heeft gevonden.

Dan nog een kleine toevoeging: pas op als je boards alleen maar op basis van hun lengte gaat vergelijken. Dingen als effectieve kantenlengte, de shape en het profiel (rocker/camber) bepalen ook erg veel van het gedrag van het board.

In principe heb je met een snowboard met spitzkehren weinig last van de lengte van de ski's. Een ski-ski is over het algemeen toch nog een stuk langer.

Succes en veel plezier alvast!

Erwin
  • robbert
    Advanced
    robbert op 12 september 2018 · 07:28
    Zou ook voor nagenoeg zelfde lengte als solid freeride board gaan. Binding keuze is belangrijk, raad aan om een split binding te kiezen (niet een normale binding op die voile rails vanwege gewicht en high back). Best even testen of binding, schoen en board goed bij elkaar passen.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 16 september 2018 · 16:26
    Best even testen of binding, schoen en board goed bij elkaar passen.
    robbert op 12 sep 2018 07:28

+1

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro