Basis alpinisme cursus Frankrijk + Arcteryx alpine academy +.. tips?

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 1 december 2018 · 16:04
    Aangezien het NKBV forum op z'n gat ligt en ik weet dat hier ook ervaringsdeskundigen zijn: Zijn er mensen die een basis alpinisme cursus hebben gedaan in Frankrijk of specifiek Chamonix en dit kunnen aanraden (of juist afraden)? Dus een C1 cursus. Ik overweeg nu die van de Compagnie des guides in Cham. Waarom Chamonix? Naast dat ik een zwak voor de stad heb zou ik het graag willen combineren met wat dingen bij de Arcteryx alpine academy volgende zomer. Maar, daar kan natuurlijk ook voor gereden worden, dus helemaal vast aan de mont blanc vallei zit ik niet per se. Dus nu vroeg ik mij af of er mensen zijn met ervaring met een soortgelijke cursus in Cham of elders in de Franse alpen die ze aanraden? Het liefst een beetje betaalbaar, zonder accommodatie bijv en met het brengen van eigen materiaal, en goed voor beginners die wel een beetje willen pushen. Mag van mij ook een zelfstandige gids zijn die voor <8-900euro in 5-6 dagen basis alpinisme kan doornemen. Over de C1 cursussen van NKBV hoor ik wisselende verhalen en zou sowieso de cursus het liefst in Frankrijk doen.

Daarnaast nog iets; Hebben jullie tips om als vervolg op de C1, op dat niveau, meer ervaring op te doen? Heb nog geen maatje hiervoor, dus dan toch maar zo veel mogelijk dagtochten met gidsen uitzoeken? Aangezien een vervolgcursus C2 weer een stapje hoger is, terwijl ik juist een stevige basis wil ontwikkelen, vraag ik mij af of mensen tips/adresjes hebben om ervaring op te kunnen doen op C1 niveau.

Ps. En mochten er nog meer mensen deze ambitie hebben komende zomer (ja, ik kijk ook al voorbij de winter.. foei), let me know!
    bericht aangepast door Tim3 op 1 dec 2018 16:08 (4% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Jimmy21
    Beginner
    Jimmy21 op 1 december 2018 · 16:24
    Hoi @Tim3 ik zit zelf ook met een schuin oog te kijken naar een C1 cursus. De cursus van de nkbv was de meest voor de hand liggende maar nu maak je me wel nieuwsgierig naar die wisselende verhalen. Een cursus in Chamonix is voor mij niet haalbaar aangezien mijn Frans van tweede klas mavo niveau is..
  • Raoultn
    Advanced
    Raoultn op 1 december 2018 · 16:39
    ha tim, heb je nagedacht over nederlandse gidsen als Roeland van Os, Jelle Staleman, Boris Textor of anderen? Naar mijn weten bieden ze curssussen aan en iets specifiek naar wens in elkaar zetten kan waarschijnlijk ook wel! Ik dacht dat via mountain network ook c1 curssussen worden gegeven maar dat weet ik niet zeker.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 1 december 2018 · 16:51
    @Jimmy21; ja je moet je natuurlijk niet laten leiden door verhalen op het internet, maar ik las op een paar plekken dat er bijvoorbeeld best wat mensen mee doen aan de C1 cursussen die nog nooit in de bergen zijn geweest en/of vooral een actieve vakantie willen. Als het even kan wil ik dat omzeilen, ook al zijn die ervaringen misschien uitzonderingen. In ieder geval is de NKBV inderdaad de meest voor de hand liggende voor Nederlanders, dus dat zou dat kunnen verklaren. Maar hoor ook positieve verhalen hoor! En als iemand lyrisch is hoor ik het ook graag! Wil niemand voor de schenen schoppen. Overigens is de gids voor die cursus in Cham Engelssprekend 😉. Leuk dat je ook aan het kijken bent!
    @Raoultn: Mountain network al bekeken, klinkt fantastisch maar een beetje boven mijn budget (1400). Terwijl de meeste cursussen die ik tegen kom tussen de 800-1000 zijn. Probeer niet helemaal voor een dubbeltje op de eerste berg te zitten, maar moet met alles wat ik wil t komende jaar toch keuzes maken. Thanks voor de tips voor de andere gidsen, niet aan gedacht en kan ik wel even checken!
    bericht aangepast door Tim3 op 1 dec 2018 17:07 (2% bewerkt)
  • Jimmy21
    Beginner
    Jimmy21 op 1 december 2018 · 19:01
    Helder verhaal mbt nkbv @Tim3. Ik lees de rest van dit topic geïnteresseerd mee. Had bij sneeuwkettingen topic trouwens ook nog gereageerd op jouw oproep (zag nu net dat jij dat was).
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 1 december 2018 · 19:53
    Oh te gek, had ik gemist. Ga je een pm sturen!
  • victorvaneerd
    Advanced
    victorvaneerd op 2 december 2018 · 16:42
    Deze volg ik even 😃. Heb de C1 cursus van NKBV al een paar keer overwogen.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 2 december 2018 · 19:05
    Niet in Frankrijk maar wel zeer aan te raden is de Alpineweek van Crux. https://crux.nl/index.php/outdoor/alpine
    Grote voordeel is dat je al zelfstandig een touwlengte moet kunnen voorklimmen en dit de 'gewone' gletschertourders op afstand houd.
    https://crux.nl/index.php/outdoor/alpine
  • surging
    Tourist
    surging op 3 december 2018 · 18:01
    Ik begin deze winter pas aan (tour)skiën, heb wel al alpiene ervaring.
    Meestal betaal je voor wat je krijgt bij dit soort trips.

Belangrijk is de ratio gidsen/deelnemers, een echte gids kost dan ook snel 300+ per dag.
    Bij beginnerscursussen zoals de C1 of wat ik heb gedaan (die van Jagged Globe met Britse gidsen) ben je goedkoper uit met 4-6 deelnemers per gids.
    Dan moet je niet verwachten echt te gaan rots/ijsklimmen, meer gletsjerredding en lopen op stijgijzers bv.
    Als je technisch op pad wil kun je best maximaal met 2 pax per gids klimmen. Dat kost een stuk meer.

Natuurlijk kan je altijd trips zoeken die geen echte gidsen gebruiken (dit is bij het Belgische KBF soms het geval bijvoorbeeld), dat scheelt in kosten.
    Als je meer focust op zelfstandigheid kan je ook leren voorklimmen en werken met mobiele zekeringsmiddelen lokaal in bv. de Ardennen. Dan kan je zelfstandiger grote technische tochten ondernemen in de Alpen. Als je meer je tijd neemt om alles onder de knie te krijgen ben je minder afhankelijk en dus goedkoper uit.

Wat me ook goed was bevallen afgelopen zomer is Frost Guiding, al is dat ook duurder dan jouw vooropgesteld budget.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 3 december 2018 · 18:58
    ha tim, heb je nagedacht over nederlandse gidsen als Roeland van Os, Jelle Staleman, Boris Textor of anderen? Naar mijn weten bieden ze curssussen aan en iets specifiek naar wens in elkaar zetten kan waarschijnlijk ook wel! Ik dacht dat via mountain network ook c1 curssussen worden gegeven maar dat weet ik niet zeker.Raoultn op 1 dec 2018 16:39

Mountain network is deels van Jelle Staleman en hij werkt oa samen met Boris Textor. Dus hier staat twee keer hetzelfde.

Als je meer focust op zelfstandigheid kan je ook leren voorklimmen en werken met mobiele zekeringsmiddelen lokaal in bv. de Ardennen. Dan kan je zelfstandiger grote technische tochten ondernemen in de Alpen. Als je meer je tijd neemt om alles onder de knie te krijgen ben je minder afhankelijk en dus goedkoper uit.surging op 3 dec 2018 18:01

Dit kan op diverse plaatsen in de Ardennen. Er zijn veel aanbieders (waaronder Mountain network).
    Maar als je in de Ardennen zelfstandig outdoor voorklimmen (single pitch en daarna evt multi pitch) wil leren moet je eerst je NKBV/KBF klimvaardigheidsbewijs indoor voorklimmen hebben gehaald. Bij veel, maar niet alle, hallen mag je daar pas na het behalen van je toprope aan beginnen.
    Soms kun je met klimvaardigheidsbewijs toprope in de Ardennen wel al een introductie doen. Maar dat is geen opleiding voor een single pitch klimvaardigheidsbewijs. Daarnaast moet je, afhankelijk van de opleidende organisatie, vaak een weekend-klimkaart+verzekering of bij de NKBV een klimjaarkaart halen of lid van de KBF zijn.

Kortom; voor je je single pitch hebt gehaald zit je, alleen voor de cursussen, al aan het budget van @Tim3. Maar dan heb je ook meer.

bericht aangepast door Mars op 3 dec 2018 19:16 (1% bewerkt)
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 3 december 2018 · 19:39
    Correctie: Je hoeft helemaal geen klimvaardigheidsbewijs te hebben in de Ardennen. Wel moet je lid zijn van Kbf/Nkbv om toegang te krijgen tot bepaalde massieven.

Verder kan ik ook de kbf stages aanraden.
    Zijn meestal met een aantal toelatingsproeven om de niet gemotiveerde personen er tussenuit te halen.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 3 december 2018 · 20:31
    Klopt, voor alleen toegang niet. Maar als het alleen daarom gaat kun je klimmen.

Tim vraagt voor cursussen. Voor een KVB cursus wel. Of inderdaad aantonen dat je de ervaring hebt. Het zal er aan liggen hoe streng de opleider daar in is.
  • D-Pons
    Beginner
    D-Pons op 4 december 2018 · 00:32
    Hi Tim,

Zelf heb ik wel een c1 cursus van de NKBV gevold in Arolla (Zwitserland). Ik vond het echt een ontzettend gave ervaring en heb deze week ook heel veel van mijn twee gidsen geleerd.Wel kan ik bevestigen dat er aan deze cursussen mensen mee doen die er niet geheel klaar voor zijn. Zowel in conditie al in het gewend zijn aan een bergomgeving. Onze hoofdgids was daar echter heel resoluut in als hij aanvoelde dat iemand de zwaarste beklimming die aan het eind van de week plaatsvond (pigne d’arolla ) niet aankon dan werd er door hem dwingend geadviseerd om te stoppen.
    Dit resulteerde erin dat wij met 8 van de 12 de week afgesloten hebben. Erg jammer natuurlijk maar wel terecht want heb ook verhalen gehoord dat er inderdaad onderdelen en beklimmingen niet doorgegaan zijn door de sterkte van de groep. Het ligt wat dat betreft denk ik ook heel erg aan de gids die je krijgt.
    Als je meer info wilt kun je me altijd nog een berichtje sturen want je zou ook kunnen kijken of je in een groepje geplaatst kunt worden met dezelfde gids.
    .
  • NiekN
    Beginner
    NiekN op 4 december 2018 · 11:05
    Hoi Tim,

Ook ik heb afgelopen de C1 cursus in Arolla gedaan, en ook ik vond het een super gave ervaring en heb heel veel geleerd. In onze groep had bijna iedereen zich in geschreven om iets leren. Bij ons viel er helaas 1 persoon af omdat deze ziek werd en was er iemand bij die voor het eerst in bergen was maar hij heeft het wel gehaald. Volgende jaar zijn een aantal van onze groep (waaronder ik) van plan een C2 te doen bij het NKBV.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 6 december 2018 · 10:24
    Dank voor de reacties allemaal. Hier kan ik, en hopelijk de anderen die meelezen, wat mee. Wat NKBV betreft inderdaad verschillende ervaringen dus maar goed om te horen dat jullie het ook gaaf en waardevol vonden. Maar ik geloof dat ik er uit ben. Heb met Boris Textor contact en ik denk dat ik voor een cursus bij hem ga komende zomer. Klinkt meer als wat ik zoek (ook al is het ook niet in Frankrijk). Overigens wat betreft het instapniveau bedoel ik met name meer ervaring op hoogte en bergtochten hebben, niet zozeer sportklimmen aangezien mijn ervaring wat dat betreft ook 0 is 😃, afgezien van een dag ijsklimmen op een gletsjer afgelopen zomer. Ben wel lid van NKBV uiteraard, ook al is dat met name voor Hoogtelijnen 😃. Zodra ik geboekt heb zal ik mij wel ook inschrijven voor in ieder geval een toprope cursus, om wat gevoel daar mee te hebben maar ben vooralsnog verder niet zo weg van t sportklimmen. Mijn doelen zijn dan ook meer om op een goede manier PD alpinisme routes te doen. Daarna zien we wel weer verder..
    bericht aangepast door Tim3 op 6 dec 2018 10:30

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro