Wisselvallig met wat sneeuw, medio volgende week waarschijnlijk meer

Wisselvallig met wat sneeuw, medio volgende week waarschijnlijk meer
Het sneeuwt momenteel op de Zugspitze (foto-webcam.eu)
Het sneeuwt momenteel op de Zugspitze (foto-webcam.eu)

Tijdens dit paasweekend zien we wat verse sneeuw in Oostenrijk, maar grote hoeveelheden verwacht ik niet. Na het weekend draait de wind meer naar het westen, waardoor overal in de Alpen de wisselvalligheid toeneemt. Aanvankelijk gaat dit nog niet gepaard met grote hoeveelheden sneeuw, maar vanaf woensdag kan een koufront voor beduidend meer sneeuw gaan zorgen in een groot deel van de Alpen.

Sneeuw in Oostenrijk

Na wat verse sneeuw in de Noordwest-Alpen volgt er vandaag wat sneeuw vanuit een wat meer ongewone hoek: het noordoosten. Daarbij blijft de sneeuwval vooral beperkt tot Oostenrijk en het uiterste oosten van Zwitserland. Aan de noordelijke rand valt er in de staugebieden zo’n 10 centimeter, in de overige regio’s blijft het bij enkele centimeters. De sneeuwgrens daalt in de loop van de avond van 1000 meter tot ongeveer 600 - 800 meter.

Sneeuwval tijdens het weekend
Sneeuwval tijdens het weekend

Tussen twee luchtmassa’s

Vanuit het westen probeert zachte lucht de Alpen te bereiken, maar in de Oost-Alpen blijft het ook morgen nog koud. In het oosten van Oostenrijk kan het nog langer doorsneeuwen. Over de twee dagen gezien kan er met name in het Salzburgerland en het westen van Steiermark zo’n 20 centimeter vallen. Met de noordoostelijke stroming is het koud en blijft de sneeuwgrens behoorlijk laag voor april, zo rond de 800 meter. In de West-Alpen is het tegelijkertijd aanzienlijk zachter, met een nulgradengrens die tot ruim boven de 2000 meter uitkomt.

Sneeuwval nadert in de nacht van maandag op dinsdag (wetter3.de, DWD)
Sneeuwval nadert in de nacht van maandag op dinsdag (wetter3.de, DWD)

Maandag zachter

Maandag bereikt zachte lucht vanuit het westen ook de rest van de Alpen, waardoor de temperaturen overal weer op kunnen lopen. Aan de noord- en westkant zullen we tot zo’n 20 graden in de dalen zien en een nulgradengrens rond de 2500 meter. Overdag volgt vanuit het westen steeds meer bewolking, het eerste signaal van een aanstaande weersverandering.

In de nacht van maandag op dinsdag en dinsdagochtend bereikt een neerslaggebied de Noordwest-Alpen. Sneeuw valt aanvankelijk pas boven de 2000 meter, maar door het binnentrekken van koelere lucht daalt de sneeuwgrens al snel richting de 1500 meter. Het is aannemelijk dat de neerslag de Alpen slechts schampt, waardoor de hoeveelheden beperkt zullen blijven en vooral in de noordelijke gebieden tussen Oost-Zwitserland en Oberösterreich zullen vallen. Met de neerslag gaat het ook vooral in deze gebieden langs de noordelijke alpenrand flink waaien.

Sneeuw op komst met een koufront woensdagavond (wetter3.de, DWD)
Sneeuw op komst met een koufront woensdagavond (wetter3.de, DWD)

Mogelijk veel meer sneeuw

Na een tijdelijke thermische opleving met föhn aan de noordkant op woensdag worden de ontwikkelingen vanaf de avond spannender. Een stevig koufront vanuit het noordwesten kan voor behoorlijk wat sneeuw gaan zorgen, waarbij de sneeuwgrens ook weer flink kan dalen. Op dit moment geven de meeste modellen niet alleen sneeuw aan voor de Noordwest-Alpen, maar ook aan de zuidkant. Maandag/dinsdagochtend in een nieuw weerbericht alle details, op dit moment is het nog te vroeg voor exacte hoeveelheden!

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
Ee1coproAuteur10 april 2023 · 11:32

Ik ben benieuwd of er nog een alert inzit. Donderdag lijkt de sneeuwval er toch wel stevig in te staan.

Beginner
eskimo1973proAuteur10 april 2023 · 16:24

ik volg ook. De kaarten tonen veel sneeuw en relatief weinig wind en een vrij gunstige nulgradengrens…
Als de weergoden positief gezind zijn kachel ik richting arlberg, zauchensee of iets tussenin…

Beginner
eskimo1973proAuteur10 april 2023 · 16:26

Ik volg ook!! Sneeuw wind en nilgradengrens zijn allemaal positief. @@henri , breng ons goed nieuws

Beginner
eskimo1973proAuteur11 april 2023 · 10:15

ik volg!!! wordt het een laatste PA en zo ja waar te gaan ? het epicenter ligt precies in salzburg en welke stations zijn nog open daar ?

Beginner
eskimo1973proAuteur11 april 2023 · 10:57

Ik volg ook? Komt er nog een PA, waar best heen gaan? Wat is er überhaupt nog open….

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!