Te snel rijden in Graubunden, dat is niet fijn.

• huib
    Expert
    huib op 24 mei 2014 路 07:45
    Afgelopen winter geflits in de San Bernardino tunnel. Stom natuurlijk wist dat die camera er hing maar t was nog vroeg op de dag, 21 km/h te hard.

730CHF !!!!!

Zo da's niet grappig meer. En de poeder was die dag ook nog eens slecht.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 september 2014 路 08:04
    Update: 50km te hard is geen aanrader. Ze willen nu graag weten of ik mijn rijbewijs wel echt nodig heb. 馃槥

Mijns inziens kunnen ze mijn rijbewijs niet invorderen, maar me hooguit de een rijontzegging voor Zwitserland geven. Zwitserland is niet eens EU, dus dat rijbewijs moeten ze maar komen halen dan. Ik heb ook geen brief van een Nederlandse instantie gehad, alleen uit Graubunden.

Wel een vriendelijke brief overigens. 馃槂

Iemand een idee of ervaringen hiermee? Ik heb mij rijbewijs voor mijn werk heel erg nodig, en voor komende winter natuurlijk. Het zou om minimaal 3 maanden gaan. Wel te overzien, maar niet echt handig toch.
    splitfest.nl
  • Niels
    Advanced
    Niels op 17 september 2014 路 08:15
    Gewoon opsturen en hier in NL als kwijt opgeven en n nieuwe nemen. Als je hem vandaag inlevert zijn de 3 maanden al om voordat de winter goed en wel begonnen is.
  • huib
    Expert
    huib op 17 september 2014 路 09:07
    Update: 50km te hard is geen aanrader. Ze willen nu graag weten of ik mijn rijbewijs wel echt nodig heb. 馃槥
    ieism op 17 sep. 2014 08:04

Had je beter daar ter plekke gestopt kunnen worden met die snelheid. Drie dagen kost en inwoning bij de Polizei is toch beter dan 3 maanden zonder rijbewijs.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 september 2014 路 09:37
    Mijns inziens kunnen ze mijn rijbewijs niet invorderen, maar me hooguit de een rijontzegging voor Zwitserland geven. Zwitserland is niet eens EU, dus dat rijbewijs moeten ze maar komen halen dan. Ik heb ook geen brief van een Nederlandse instantie gehad, alleen uit Graubunden.
    Wel een vriendelijke brief overigens. 馃槂
    Iemand een idee of ervaringen hiermee? Ik heb mij rijbewijs voor mijn werk heel erg nodig, en voor komende winter natuurlijk. Het zou om minimaal 3 maanden gaan. Wel te overzien, maar niet echt handig toch. ieism op 17 sep. 2014 08:04

@ieism ai ai, vervelend zeg. Ik weet van iemand hier op het forum dat hij niet meer door Zwitserland kan omdat hij geen gehoor gaf aan de Zwitserse oproepen en er nu een fikse gevangenisstraf/boete op hem wacht als hij wordt aangehouden bij de Zwitserse grens. Bel anders even met de Nederlandse ambassade in Zwitserland (+41 31-350 87 00) of neem contact op met Buitenlandse zaken (https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier... of 1400 bellen). Ik denk dat zij zouden moeten weten hoe eea werkt. Keep us posted... we kunnen nog altijd een 'amnestie-actie' voor je starten 馃槈
    May the powder be with you.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 september 2014 路 10:35
    ANWB:
    "Naast een geldboete kunt u bij een zware verkeersovertreding ook een rijontzegging opgelegd krijgen. Deze geldt alleen voor Zwitserland en dus niet voor Nederland. Om de periode in te laten gaan, hoeft u niet uw rijbewijs naar Zwitserland op te sturen. In de beschikking staat voor welke periode u een rijverbod krijgt opgelegd. U mag in die periode wel in landen buiten Zwitserland rijden."

Dus dat gaat een aparte winter worden (of twee, ze doen vaak meteen twee jaar voor de lol), want niet naar Zwitserland dat gaat me zeker niet lukken. Dus bijrijders gezocht. 馃槂

Voor de zekerheid ga ik ook wel een internationaal rijbewijs halen, dan stuur ik die wel op. Mogen ze er daar een vliegtuigje van vouwen ofzo..
    splitfest.nl
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 17 september 2014 路 11:19
    @ieism Wooooh, dat is aardig vervelend zeg...Veel succes en houd ons op de hoogte!
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 17 september 2014 路 11:26
    ANWB:
    "Naast een geldboete kunt u bij een zware verkeersovertreding ook een rijontzegging opgelegd krijgen. Deze geldt alleen voor Zwitserland en dus niet voor Nederland. Om de periode in te laten gaan, hoeft u niet uw rijbewijs naar Zwitserland op te sturen. In de beschikking staat voor welke periode u een rijverbod krijgt opgelegd. U mag in die periode wel in landen buiten Zwitserland rijden."
    Dus dat gaat een aparte winter worden (of twee, ze doen vaak meteen twee jaar voor de lol), want niet naar Zwitserland dat gaat me zeker niet lukken. Dus bijrijders gezocht. 馃槂
    Voor de zekerheid ga ik ook wel een internationaal rijbewijs halen, dan stuur ik die wel op. Mogen ze er daar een vliegtuigje van vouwen ofzo.. ieism op 17 sep. 2014 10:35

Ik wil dat laatste stukkie wel rijden hoor [mention="/profile/3414"]@ieism[/mention] 馃槈
    Maar als ik het zo lees kom je dan nog redelijk goed weg? (Je kunt iig nog gewoon in Nederland blijven rijden.)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 september 2014 路 11:47
    @willem2k Deal. Ik ben trouwens een tweede slaapkamer in de pausmobiel aan het bouwen, hoe lang ben je?
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 17 september 2014 路 12:05
    Net geen 190 馃槂
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 17 september 2014 路 13:00
    2 jaar niet in CH valt wel mee... inderdaad iemand anders laten rijden als je bij de grens komt. Het echte nadeel is dat je nooit in je 1-tje naar CH kunt. Maar daar valt mee te leven toch?

Met een beroep op het feit dat je je rijbewijs professioneel nodig hebt kon daar nog wel eens wat vanaf gaan.

Ik ken alle flitspalen tussen Basel en Neuchatel intussen uit mijn hoofd, evenals de locatie waar ze vaak willen flitsen met mobiele karretjes (dat zijn in zwitserland van die komo-grijze aanhangers die ze op de vluchtstrook parkeren met een flitskastje die zeg 0.5m er boven uitsteekt).
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 17 september 2014 路 13:48
    Aiaiai!

Ik hoop dat ze een mooi vliegtuigje vouwen! Hahah
    Sterkte!
    Skiing is Freedom!
  • Berger
    Tourist
    Berger op 17 september 2014 路 22:13
    In Duitsland werkt het zo dat ze bij een rijontzegging (idd alleen in dat land) ze je rijbewijs willen zien om het nummer in de database te zetten. Je kunt hem opsturen en dan heb je m na een week weer terug. Wellicht werkt het in Zwitserland ook zo?

Overigens vallen de snelheidsboetes idd wel mee in Duitsland maar zorg er wel voor dat je voldoende afstand houd...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 september 2014 路 22:33
    Update: Vanmiddag met een aardig meisje van kanton GR gemailt (want Zwitsers zetten gewoon hun naam en contactgegevens op een brief, handig hoor) en na vijf minuten had ze het verlossende antwoord:
    Ik mag alleen niet in Zwitserland rijden straks voor minimaal drie maanden. Mijn rijbewijs hoef ik niet op te sturen, ze geven het gewoon door en gaan er vanuit dat je je daar aan gaat houden. Aan de hand van hoe ernstig ze het vinden en of ik voor mijn werk in CH moet zijn bepalen ze of het langer gaat worden dan 3 maanden, vermoedelijk wel dus.

Het is natuurlijk allemaal theoretisch, want als de boete straks komt moet ik mijn netvliezen en rechter nier verkopen om dit te betalen en kan ik sowieso niet meer autorijden. Maar toch.
    splitfest.nl
  • doov
    Advanced
    doov op 18 september 2014 路 09:44
    Probeer er op aan te sturen dat die 3 maanden in de zomer vallen en je probleem is helemaal opgelost. Op die nier na dan he.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 september 2014 路 10:06
    @ieism, laat maar weten wat de schade is geworden. Dan lanceren we tegen die tijd nog even een 'help-ieism-de-winter-door-campagne'... wat zou het splitboarden in Nederland zijn zonder ieism? Maar niet weer eens te hard rijden... 馃槈

May the powder be with you.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 18 september 2014 路 10:55
    Update: Vanmiddag met een aardig meisje van kanton GR gemailt (want Zwitsers zetten gewoon hun naam en contactgegevens op een brief, handig hoor) en na vijf minuten had ze het verlossende antwoord:
    Ik mag alleen niet in Zwitserland rijden straks voor minimaal drie maanden. Mijn rijbewijs hoef ik niet op te sturen, ze geven het gewoon door en gaan er vanuit dat je je daar aan gaat houden. Aan de hand van hoe ernstig ze het vinden en of ik voor mijn werk in CH moet zijn bepalen ze of het langer gaat worden dan 3 maanden, vermoedelijk wel dus.
    Het is natuurlijk allemaal theoretisch, want als de boete straks komt moet ik mijn netvliezen en rechter nier verkopen om dit te betalen en kan ik sowieso niet meer autorijden. Maar toch. ieism op 17 sep. 2014 22:33
    De hogere boetes zijn in CH vaak inkomensgerelateerd en kunnen oplopen tot 10% van je jaarinkomen. Met al die verschillende Kantons versus landelijke regelgeving, weet ik niet hoe het in Graubunden werkt.

Hoe meer je verdient, hoe hoger de boete. Met andere woorden, mocht dat voor jou ook gaan gelden, overleg tijdig met een fiscalist over de wettelijke mogelijkheden van het beperken van je jaarinkomen. Flinke pensioenstorting kan je jaarinkomen verminderen (en dus ook de boete).
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 18 september 2014 路 13:31
    [mention="/profile/3414"][mention=3414]@ieism[/mention][/mention], laat maar weten wat de schade is geworden. Dan lanceren we tegen die tijd nog even een 'help-ieism-de-winter-door-campagne'... wat zou het splitboarden in Nederland zijn zonder ieism? Maar niet weer eens te hard rijden... 馃槈
    meteomorris op 18 sep. 2014 10:06

Is er nog een grotere knop?! 馃榾
    Skiing is Freedom!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 24 september 2014 路 21:16
    Een grote knop is niet overbodig, het komt op CHF 1670,- of 12 dagen cel. Ik twijfel nog... 馃槂

Okee, het is niet weinig maar eigenlijk valt het me nog wel mee. Ik heb wel sterke behoefte aan een glas sterke drank nu.

En ik krijg 2 jaar voorwaardelijk met CHF 6000,- boete als ik het nog eens doe. Dus ik mag wel in Zwitserland blijven rijden, want dat had ik gevraagd. Maar als ik nog eens gepakt word ben ik failliet.

Tot overmaat van ramp ben ik er dit weekend achter gekomen dat mijn voorouders Zwitsers zijn. Dus ik kan niet eens een generaliserende rotopmerking over Zwitsers maken nu. Misschien dat iemand anders dat even voor mij wil doen hier.

Eindconclusie: Te snel rijden in Graubunden, dat is niet fijn.
    splitfest.nl
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 24 september 2014 路 22:35
    Ik vind het nog steeds best wel fors... En voor wat het waard is, bij FFF is jou eerste drankje van mij. Proosten we op een mooi splitboardseizoen!!!
    Live to ride, ride to live
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 24 september 2014 路 22:51
    Jeetje man...Wat een bedrag...Ik neem aan dat die cel niet op de top van de Gemsstock staat, anders had dat misschien nog een optie geweest.

Nu ik er over nadenk...dat is wel de ultieme kwelling. Twaalf dagen met uitzicht op poeder die continue verspoord wordt. Tantalus 2.0
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 24 september 2014 路 23:17
    zaaalig 12 dagen dromen van poedervelden 馃槂 juiste boekjes/ipad/gerief mee...
    sbs roelz
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 25 september 2014 路 07:51
    zaaalig 12 dagen dromen van poedervelden 馃槂 juiste boekjes/ipad/gerief mee... koen_djfistel op 24 sep. 2014 23:17
    P'cies. 't Zal vast niet zo erg zijn als in een Amerikaanse cel dat je je zeepje niet kunt oprapen onder de douche en voor eeuwig met die amateuristische tattoo's op je voorhoofd rondloopt 馃槂
    Maar toch balen, Ivar 馃槥
  • ieism
    Tourist
    ieism op 25 september 2014 路 08:43
    Jaja, en jullie een beetje mijn poedervelden afstrepen terwijl ik door de tralies heen de grote vlokken heb zien vallen... Vergeet het maar vrinden, een freerider laat zich niet opsluiten ! 馃槂
    splitfest.nl
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 25 september 2014 路 09:16
    Hoe ben je als bijrijder?
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 25 september 2014 路 09:21
    Een grote knop is niet overbodig, het komt op CHF 1670,- of 12 dagen cel. Ik twijfel nog... 馃槂
    Okee, het is niet weinig maar eigenlijk valt het me nog wel mee. Ik heb wel sterke behoefte aan een glas sterke drank nu.
    En ik krijg 2 jaar voorwaardelijk met CHF 6000,- boete als ik het nog eens doe. Dus ik mag wel in Zwitserland blijven rijden, want dat had ik gevraagd. Maar als ik nog eens gepakt word ben ik failliet.
    Tot overmaat van ramp ben ik er dit weekend achter gekomen dat mijn voorouders Zwitsers zijn. Dus ik kan niet eens een generaliserende rotopmerking over Zwitsers maken nu. Misschien dat iemand anders dat even voor mij wil doen hier.
    Eindconclusie: Te snel rijden in Graubunden, dat is niet fijn. ieism op 24 sep. 2014 21:16
    Oef, daar had je wel een paar extra weekjes poeder voor kunnen pakken
  • Rene
    Beginner
    Rene op 25 september 2014 路 09:48
    ... Vergeet het maar vrinden, een freerider laat zich niet opsluiten ! 馃槂 ieism op 25 sep. 2014 08:43

Komt de term freeriden toch nog van pas 馃槈 Erg zuur zeg want het is een achterlijke som geld die je mag aftikken. Het tweede biertje na die van @gillie-o2 is van mij 馃槈
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 25 september 2014 路 11:25
    @ieism Mocht je je toch bedenken en gaan voor de hotelvakantie op kosten van de locale overheid:

Stuur het postadres even door voor vertrek, niet om taart met vijl te sturen, maar gewoon een opbeurend postkaartje halverwege.

(Hoe gaat dat spreekwoord ook al weer? Wie schoon wil zijn/poeder wil rijden, moet pijn lijden? Je eerte bocht gaat vast goed voelen...)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 25 september 2014 路 14:47
    Ivar, heb je je keuze al gemaakt?

1400 euro gedeeld door 12 dagen is ongeveer 116 euro wat je uitspaart per dag als je de cel in gaat.
    Hoeveel verdien je momenteel per dag? 馃槂
    Als je de reiskosten kan combineren met een skitrip is dat nog zo slecht niet.

En je kan vermoedelijk nog een aantal interessante connecties leggen 馃槂
  • ieism
    Tourist
    ieism op 25 september 2014 路 15:42
    1400,- gedeeld door €50 euro voor een liftticket = 28 dagen.

Dus als ik 28 dagen ga splitboarden dit seizoen, heb ik het terugverdiend. Die Zwitsers verdienen niets meer aan mij dit seizoen.

FF serieus, het is mijn eigen dikke schuld dus ik ga 'm gewoon betalen en dan ben ik van het gezeur af. In de cel zitten is minder leuk in de praktijk dan je denkt. Er zijn veel ergere dingen in het leven, het is maar geld.
    splitfest.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro