Knie Perikelen...

• Ors
    Advanced
    Ors op 17 March 2015 路 17:19
    [mention="/profile/603"]@telemikey[/mention]
    [mention="/profile/9395"]@Alex[/mention]_
    [mention="/profile/13228"]@Tim3[/mention]

Thanks!

[mention="/profile/1971"]@Emmer[/mention]: 23 maart ben ik aan de beurt

[mention="/profile/26259"]@Cojack[/mention]: Voor de Ligamys behandeling moet je binnen 3 weken na afscheuren worden geopereerd, anders herstelt de kruisband zich niet meer, dus je moet er snel bij zijn. Ik zal je een link naar een zip sturen met info die ik tot nu toe heb weten te verzamelen. No viruses, promise!

[mention="/profile/2436"]@Haagje[/mention]: speciaal voor jou ga ik onder gedeeltelijke narcose (ruggeprik) zodat ik alles kan filmen. Iemand een GoPro te leen xD
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 17 March 2015 路 23:07
    @Ors
    Succes man! Laat even weten hoe je revalidatie proces er uit ziet met zo'n Ligamys. Heb zelf helaas nog geen patiënten gehad met na zo'n OP (ben sportfysio). Zorg er voor dat je direct naar een goede fysio gaat die je intensief behandeld. Als alles zonder complicaties verloopt + goede rehab sta je volgend seizoen weer op de ski's.

Ik weet trouwens niet wie je een Artificial Ligament heeft aangeraden.. ben blij dat je het niet die optie niet hebt gekozen. We weten al vrij lang dat die dingen niet goed werken. Een all inside OP is echter prima. Maakt echt geen drol uit of je nou een all inside / normale OP hebt gehad. Het gaat om de ervaring van je Orthopeed. Zoek een orthopeed die 200 All inside OP's doet (of normale). Dus niet die orthopeed die het de eerste keer wilt uitproberen, is namelijk een lastige OP.

Mocht je nog willen weten hoe een professionele rehab er uit ziet na een VKB constructie. Geef maar een gil, geef ik je een impressie hoe ik werk met VKB-patienten.

cheers,
    Atomic
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 18 March 2015 路 12:04
    @Ors
    Ik kreeg na mijn laatste operatie gewoon een DVD met de operatiebeelden mee 馃槂
    Als ze met een camera naar binnen gaan kunnen ze dat meestal gewoon voor je doen.

En succes!
  • Sam
    Beginner
    Sam op 18 March 2015 路 12:36
    Zelf via de normale procedure (hamstring) 2 weken geleden geholpen. Ik wil volgend seizoen zeker weer fit zijn, dus ga me volledig richten op goed herstellen. Algemene krachtoefeningen etc horen daar natuurlijk standaard bij, maar heeft iemand specifieke ski/snowboard trainingstips voor tijdens de revalidatie? [mention="/profile/337"]@Neorej[/mention]?
    Live to Ride & Ride to Live
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 18 March 2015 路 14:14
    @Sam: sowieso ben je de eerste 3 - 5 maanden gewoon weer kracht aan het bij trainen (je wordt er bang van hoe snel je je spieren (m.n. quadriceps) zult zien verdwijnen... Daarna zou ik eens met ski specifieke oefeningen aan de slag. Mij lijkt daarin vooral stabiliserende oefeningen (veel met bosu ball) en explosiviteit nuttig.

Over ski training is al eens e.e.a. op WP geschreven!
    White room,Pillow lines,I rule
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 21 March 2015 路 22:42
    Ik heb zelf altijd een beetje moeite met de term ski/snowboard specifieke oefeningen/ training. Wat the hell is een ski specifieke oefening ?! Is een squat/lunge/etc een ski oefening of een normale.I have no clue 馃槈 Ik weet wel wat voor een belasting het lichaam te verduren krijgt tijdens een rondje skien/freeriden/freestylen/racen.

Goed... een professionele rehab na een VKB operatie ziet er (bij mij) als volgt uit.
    Zodra men uit het ziekenhuis komt begint de therapie, niet na 2 weken. Eerste 2 weken komt men 4x per week. Dan word er meestal afgebouwd na 3x per week. Bij mij word er al na week getraind en het gehele revalidatie proces duurt 3/4 jaar tot een jaar.
    Atomic
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 21 March 2015 路 22:53
    Een vrij basic rehab schema ziet er als volgt uit:

Zwelling/pijn---mobiliteit---stabiliteit---kracht uithoudingsvermogen--hypertrofie---IMK----plyo's

Proprioceptieve training is de rode draad tijdens je revalidatie. Gedurende de verschillende wondheling fase moeten er andere belastingen worden gegeven aan het geopereerde been.

[mention="/profile/27337"]@sam[/mention] snap je het nog een beetje?
    Atomic
  • CorD
    Beginner
    CorD op 22 March 2015 路 14:00
    Succes morgen @Ors, met je operatie!
    Think with powder
  • Sam
    Beginner
    Sam op 23 March 2015 路 12:27
    @Neorej Ja nog wel! Je hebt ook gelijk, wat is eigenlijk ski/snowboard specifiek? Het belangrijkste is je hele gestel weer sterk te krijgen en voorbereiden op de impact van sport.

Ik ben nu vooral bezig met strekking/buiging, soepel houden van wondjes, rustig rondfietsen en simpele oefening voor bovenbenen (aanspannen, optillen)

We gaan met de tijd ook zeker aan gang met een bal, veel stabiliteit trainen. Mijn fysio en ik hebben als "onofficieel doel" gesteld dat we proberen aan het einde van het traject op een fysiobal te kunnen springen en direct stabiel te staan. Klinkt als een leuke uitdaging!
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 23 March 2015 路 21:52
    @sam Ja leuke uitdaging... de vraag is of je het echter nodig hebt in je algemeen dagelijks leven en/of tijdens het skiën 馃槈
    Atomic
  • Karst
    Advanced
    Karst op 24 March 2015 路 22:01
    gistere geopereerd:- 2 semi losse brokken kraakbeen verwijderd van onder patella. - boel weer gladmaken + "ice picking" om nieuw lidtekenweefzel te laten "kraakbenen". pos nieuws, pijn kwam niet door slecht sporend knieschrijf, rest van knie was picobello....wat minder is herstel: - 1 jaar geen piekbelastingen (hardlopen, springen, zwemmen, ... en dus vallen skieen en surfen af) Karst op 20 okt. 2011 16:15

...3 jaar later kan ik bevestigen dat een jaar rust nemen, waarbij je onder begeleiding van een goede fysio rustig weer gaat sporten, wonderen doet. ik heb de afgelopen 2 seizoenen 30+ dagen in de poeder gestaan, de Welsh 3000 gelopen, de 3 peaks, en een deel van de marathon van Keulen (40km is me toch te veel). En allemaal zonder vocht in mijn knieën!

Maar goed, essentie is gewoon fit blijven en voldoende spierkracht opbouwen om je knieën te ontlasten. helaas zit telemarken er niet meer in (had gehoopt om ooit weer op te pakken) aangezien ik simpelweg niet de tijd kan investeren om mijn spieren op te bouwen.
    Dit jaar heb ik wat minder tijd om te sporten (veel te veel op kantoor + een dochtertje van 9 maanden). dus de dagen dat ik ik de poeder sta (niet veel helaas) ben ik niet zo fit als wat ik zou willen. en dat merk ik meteen s avonds aan mijn knie.

(goeie topic trouwens)
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • Sam
    Beginner
    Sam op 26 March 2015 路 12:39
    @Neorej Natuurlijk niet nodig in het dagelijkse leven, maar het is wel cool馃槂 En daarbij weet ik dan dat er met mijn balans en stabiliteit weinig meer mis is!
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 26 March 2015 路 23:14
    @sam Haha mjaaaaa Ik zou echter niemand dit adviseren

Atomic
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 26 March 2015 路 23:18
    Er zwerft ergens op het internet een filmpje van zo'n crazy skier die tijdens zn rehab crazy stuff op zo'n ball doet.. ik ga even zoeken
    Atomic
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 26 March 2015 路 23:20
    Found it !

Of dit echter gezond voor je lichaam is en of je het nodig hebt tijdens het skiën....mehhh ^.^
    Atomic
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 March 2015 路 08:15
    Nice trick 馃槂
  • Frats
    Expert
    Frats op 27 March 2015 路 08:58
    Ongeveer een jaar geleden, begin april 2014 heb ik mn ACL/voorste kruisband gescheurd.
    Na eerst 2 maand kine om mobiliteit te krijgen ben ik in Juni geopereerd met een LARS ligament, dit is een ligament gemaakt uit kunststof (PET) dat net zoals een reconstructie met hamstrings wordt geplaatst. Meteen na de operatie mocht ik terug belasten en zonder krukken stappen, heb dan een maandje passieve mobilisatie en actieve mobilisatie ondergaan waarna ik terug normaal kon stappen.
    Tegen augustus(2maand post-op) kon ik terug low impact sporten doen en heb ik met de backpack door europa gereisd, ben gaan surfen, etc.
    tegen oktober (4maand post-op) ben ik dan een eerste keer terug op de latten gegaan, zonder problemen, maar ook hier zonder sprongen, enkel piste en freeride (80%) van eigen niveau.
    Dit is doorheen de winter blijven verbeteren tot nu, nu schat ik dat ik terug op mn niveau zit ten tijde van m'n ongeval. Enkel zware impacts, als in grote drops of freestyle jumps durven nog al eens pijn doen . Dus overall ben ik zeer tevreden!

Voor de geinteresseerden:

Het voordeel van een LARS ligament is dat dit vanaf het begin 90% sterkte heeft en eens de schroeven goed vergroeid zijn, is dit zelfs sterker dan een gewone kruisband. Je hebt ook geen donorsite revalidatie aangezien het een prothese is. En afhankelijk van je eigen doelstellingen kan de revalidatie super snel gaan. Gemakkelijk dubbel zo snel als een traditionele reconstructie.

Nadeel: stroevere knie dus kiné is super belangrijk, onbekende levensduur, ligament is sterker dan omliggend weefsel en bij extreme belasting zal dus niet het ligament het begeven maar de weefsels er rond (maw. de boorgaten in het bot). relatief jonge techniek dus long-term effect is onbekend.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 27 March 2015 路 13:17
    Ik ga me er eens goed in verdiepen. Het wordt zo langzamerhand duidelijk dat mijn conservatieve traject niet het gewenste resultaat gaat opleveren. Mijn voorste kruisband is niet doorgescheurd maar opgerekt / ingescheurd. Ik zal de hier genoemde behandelingen ook eens met de orthopeed bespreken.
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 27 March 2015 路 21:07
    Een van de meest recente publicaties die ik heb gevonden:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3952691/pdf/WJO-5-23.pdf...
    Atomic
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 27 March 2015 路 22:02
    Thanks. Nuttig informatie om me voor te bereiden op het gesprek met de orthopeed. Ligamys is waarschijnlijk niet van toepassing op mijn situatie. LARS wel maar in een aantal studies wordt getwijfeld aan de resultaten op lange termijn. De nobrainer lijkt op basis de hamstring te zijn, ik vermoed dat dit ook de voorkeur van mijn orthopeed zal zijn. Ik zie wel op tegen de revalidatie.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 28 March 2015 路 07:56
    @Cojack: ik heb een combi kruisband laten aanleggen! Dus combinatie tussen LARS én een natuurlijke donorpees. Dat geeft het snelle revalidatie traject van een syntetisch ligament en geeft tegelijkertijd een natuurlijke (donor) pees de tijd om terug aan te groeien. Voorlopig kan ik alleen maar zeggen dat mijn revalidatie 'lekker opschiet' (lees: mijn NL fysio pleurt bijna van z'n stoel zo snel lijk ik te herstellen).
  • MBulten
    Advanced
    MBulten op 28 March 2015 路 13:16
    Balen, al 2mnd last linker knie, na vastzittende ski loswrikken uit diepe sneeuw-geul. Daarna doorgegaan en beperkt last de 2 dagen erna en 2 weken later week piste-raggen geen last, alleen met gewone schoenen/ recht staan last. Elke dag toch warm en dik en loop/fiets steeds manker / niet recht kunnen strekken of ver buigen. Dinsdag-avond MRI en dan kijken wat er loos is en wat gedaan moet worden. Keep fingers crossed.
    LedFloyd
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 28 March 2015 路 13:33
    [mention="/profile/603"]@telemikey[/mention] thanks. die kende ik nog niet. Nemen ze dan een stuk van je hamstring pees? En die LARS graft is permanent of wordt die later weer verwijderd?

[mention="/profile/4191"]@MBulten[/mention] sterkte!
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 28 March 2015 路 18:42
    Een LARS graft is permanent.
    Atomic
  • Sam
    Beginner
    Sam op 30 March 2015 路 12:46
    @neorej Ziet er zeker sick uit. Ik denk zo dat de impact van bal naar bal springen wel mee zal vallen. De fysio heeft het me ook niet geadviseerd hoor, we waren wat aan het kletsen over mijn hobbies en toen kwam dit op.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 30 March 2015 路 15:25
    Yep: LARS is permanent en de natuurlijke pees komt ??? vandaan (maar niet it mijn eigen lichaam)
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 30 March 2015 路 16:18
    @telemikey wat is het voordeel van zo'n combinatie ten opzichte van het gebruik van alleen een LARS ligament? Het gebruik van LARS kan ik wel verklaren, dit scheelt aanzienlijk in de revalidatie maar waarom ook nog natuurlijk materiaal gebruiken?
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 30 March 2015 路 21:13
    Je overvraagt me. Maar ik zou inschatten dat een natuurlijke pees nog enige vorm van herstel kan hebben terwijl een synthetisch materiaal alleen maar kan slijten?
  • Ors
    Advanced
    Ors op 30 March 2015 路 21:56
    Na 7 dagen met in een brace vastgesnoerd te hebben gezeten met mijn linker been, kreeg ik vandaag van de fysio mijn revalidatie-protocol overhandigd. Ik kan me knie meteen belasten met lichaamsgewicht en lopen lukt ook al aardig J

Anyway, dit is een scan van het protocol

@Neorej

@Mbulten: sterkte en succes!
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 30 March 2015 路 22:23
    Succes met het herstel. En het gaat vast nog wel een paar keer zwaar worden 馃槈

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro