2 militairen om het leven door lawine

• RalfLins
    Beginner
    RalfLins op 18 January 2016 · 17:07
    VALFREJUS - Zeker twee Franse militairen zijn om het leven gekomen toen ze maandagmiddag werden overvallen door een lawine in de Franse Alpen. Volgens de zender France 3 raakten vier militairen gewond. De zender BFM TV spreekt van drie doden.

Een groep van 52 militairen was op bivak op de Col du Petit Argentier in het departement Savoie toen de lawine loskwam.

Bron: De Telegraaf
    Life is short, ride a board!
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 18 January 2016 · 17:13
    http://www.europe1.fr/faits-divers/avalanche-en-savoie-mort-de-cinq-mi...

5 zijn er helaas te betreuren uit een groep van 52.
    Vliegen doet geen pijn...
  • RalfLins
    Beginner
    RalfLins op 18 January 2016 · 17:26
    Ik ben de Franse taal niet machtig en Google Translate vind niet het antwoord wat ik zoek maar:

Waren deze militairen onderweg met een 3-eenheid? Niet alleen deze militairen, maar uberhaupt allen militairen die trainen in de bergen gedurende de winter.
    Life is short, ride a board!
  • kanski
    Elite
    kanski op 18 January 2016 · 19:56
    Daar mag je wel vanuit gaan!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 19 January 2016 · 21:54
    Iemand link naar fotos van lawine? Ben wel benieuwd aan welke kant.. zal wel kant van de lift zijn geweest gezien de richting van wind / inkomende storm?
    Niet om te 'arm chairen' maar gewoon benieuwd, vaak in Valfrejus geweest en twee jaar geleden daar nog omhoog getoured dus gewoon even benieuwd..
    Erg terig iig..
    Lees ik nou dat ze op bivak waren OP de col? 52 man?
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 January 2016 · 22:15
    Yep. Bivak. Dat heet bergtraining.

De bewuste groep was met skins onderweg. Er wordt een zaak geopend om te onderzoeken wat de omstandigheden waren. (Hebben ze zich aan de afstanden gehouden etc etc)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 19 January 2016 · 23:37
    Ik was vorige week in Valfrejus en er was flink wat sneeuw gevallen maar er was erg veel wind. Alles boven de boomgrens in gebied was weggewaaid en er waren veel kommen met triebschnee.
    Het betreft trouwens militairen van het vreemdelingenlegioen. Ik ben deze militairen enige jaren geleden ook tegen gekomen tijdens het toeren en toen waren ze beslist niet voorzien van de nieuwste spullen en lawine airbags. Maar meer oude kleding (niks high tech) en oude (dunne) skies. Weet natuurlijk niet hoe het nu was.
    Wel een verschrikkelijk ongeval begreep ook dat het gebied is dicht gegaan zodat alle liftbedieners konden helpen met de zoek/hulp actie.
    And snow it is.....
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 20 January 2016 · 13:01
    Hier een link naar een video van de locatie en beelden van de lawine.

http://france3-regions.francetvinfo.fr/alpes/savoie/video-les-images-d...

Lees tevens net dat alle militairen waren voorzien van lawinepiepers.
    And snow it is.....
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 20 January 2016 · 21:11
    Thanks voor de link naar die video @GerritA !

Ik zie een loef zijde die helemaal kaal is geblazen, een kom vol meuk en dat de complete wand naar beneden is gekomen..
    In goeie omstandigheden kan je mooi over die graat hiken voor wat leukere lijntjes maar om met die omstandigheden een bivak in die kom te bouwen..??

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro