snowboardbindingen, welke?

• RNwnS
    Advanced
    RNwnS op 6 October 2010 路 21:55
    Hallo, ik zit te twijfelen tussen rome targa bindigen of toch de co2 van burton.
    Iemand toevallig ervaring met de targa? Ben trouwens sowieso wel benieuwd bij welke binding je zweert of evt juist niet.
    grtz.
  • costijn
    Expert
    costijn op 11 September 2010 路 12:30
    ga je in de toekomst ook toeren? -> check de spark
    puur freeride/piste? -> ik heb al jaren een ride spy binding, supertop, nooit kapot en voelt als gegoten om m'n boots. Zijn goed stijf en goed te tunen.
  • stoke.d
    Beginner
    stoke.d op 6 October 2010 路 23:19
    Ik rijd al jaaaaaaaaarrrrreeeeennn Salomon. Setje wat er nu opstaat gaat al heel wat jaartjes mee. Wel al veel onderdeeltjes vervangen, maar hij komt ieder jaar weer door de Afschuwelijk Poederrijke Keuring 馃槈
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 8 October 2010 路 09:52
    Da's toch geheel een kwestie van eigen smaak? Hieronder wat selectiecriteria voor een binding om na te kunnen gaan wat bij je past en dan kun je daar een binding bij zoeken:
    - Harde of zachte highback?
    - Smalle of brede straps?
    - Verstelbaarheid van je highback?
    - Verstelbaarheid van je frame?
    - Sommige frames hebben een vrij brede heelcup (plastic), andere een heel smalle (alu). Smalle is handig met grote voeten IMO.
    - Check ff de onderkant van de binding - zit er demping onder? Indien niet, check dan of de topsheet van je board daar tegen kan. Demping kan er ook nog enigszins voor zorgen dat het board nog kan bewegen onder de binding.
    - Dikte van de binding, sommigen prefereren bijna direct op het board te staan en zoveel mogelijk te voelen.
    - Eventuele demping in de vorm van footpads.
    - Check of je boots ueberhaupt passen in de bindingen.
    - Solide en degelijke vorlage-instelling van je highback.
    - Voorste straps met toecaps? Ben er zelf groot fan van; strap 10 cm achter je tenen heb je weinig aan.

Knetterhard board en een zachte binding is in ieder geval niet echt mijn topmatch.

Succes 馃槂
  • karel
    Tourist
    karel op 8 October 2010 路 11:15
    Misschien stomme opmerking, maar check ook of je boots uberhaupt passen in die binding(en). Heb nu al een paar keer gezien bij vrienden dat de hiel vd boot te breed was voor het hiel gedeelte vd highback.

Heb zelf Burton Cartel bindingen, redelijk stijf en doen het prima. Enige klacht die ik erover heb is dat ik na zo'n 4 weken gebruik ineens de gesp vd voorste strap kwijt was.. schroefje was blijkbaar losgetrild, nergens meer te vinden. Dus, sindsdien check ik alle schroefjes 馃槂 Gelukkig was er een winkel in de buurt die dit soort dingen op voorraad had, dus had zo weer een nieuwe.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 8 October 2010 路 11:24
    @Karel: Geen stomme opmerking, sommige dingen vond ik te vanzelfsprekend. Straks moeten we ze ook nog leren hoe je een binding aan moet doen. 馃槈 Je hebt een goed punt: kijk maar eens hoeveel mensen er rond rijden met teveel ruimte tussen achterkant van de boot en de heelcup. Schroefjes moet ik ook regelmatig checken, is standaardroutine in de gondel omhoog.

Solide en degelijke vorlage-instelling van je highback vind ik ook zeer wenselijk.

Lijstje aangepast.

Suggestie voor instelfreaks en voor iemand die iets hufterproofs zoekt: http://www.catek.com/FR2-soft-binding.htm
  • karel
    Tourist
    karel op 8 October 2010 路 12:40
    Tja, checken of het past is best lastig als je het online bestelt.. Zelfde met boots. Je kan natuurlijk naar een winkel gaan en passen tot je de juiste hebt gevonden en vervolgens online bestellen, maar dat vind ik iig niet fair, en denk wel meer mensen niet, dus die bestellen zonder te passen.
  • RNwnS
    Advanced
    RNwnS op 8 October 2010 路 16:32
    @karel, stoke.d en erwin iig bedankt voor julie reactie. Kijk ik heb onlangs m'n board (k2 zeppelin) met co2 bindingen verkocht.
    Was er verder prima over tevreden, maar het setje was alweer een jaartje of 4-5 oud en ik wilde graag een maatje langer. Heb nu een rome Anthem ss gekocht en m'n eerste gedachte was ff een setje co2 bindingen op de kop tikken en klaar.
    Maarja er is natuurlijk meer als burton dus ik dacht ik zal hier eens rondvragen.

grtz.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 8 October 2010 路 17:47
    Jaaa, er is veel meer!

Catek - super af te stellen, met lift en cant (zie link vorige post)
    Ride - hebben oa. contraband met maar 1 ratel per binding
    Flow - step-in met 1 grote strap
    SP - step-in met 2 straps
    Technine - heb ik zelf een setje MFMs: onverwoestbaar, lekker hard en fijn gevoel - daaronder is al menig snowboard gesneuveld 馃槈
    Burton C60 - blijft voor veel mensen die ik ken echt een topbinding, heb zelf voorloper hiervan gereden: carbon highback brak eerst waarna ook de heelcup het begaf. Is nu ongetwijfeld beter.
    ...
    ...
    ...
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 8 October 2010 路 22:08
    Ik heb zelf een Burton Cartel en een Drake Podium.
    Mooie van de Drake vind ik dat je de heel cup naar achteren kan verplaatsen.
    De Cartel is gewoon een fijne binding. De straps gaan nog wel eens kapot. Voordeel van Burton is dan weer dat je bijna overal wel spare parts kan vinden en dat was bij Drake niet het geval.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • Niels
    Advanced
    Niels op 8 October 2010 路 22:46

Ik heb zelf een Burton Cartel en een Drake Podium.
    Mooie van de Drake vind ik dat je de heel cup naar achteren kan verplaatsen.
    De Cartel is gewoon een fijne binding. De straps gaan nog wel eens kapot. Voordeel van Burton is dan weer dat je bijna overal wel spare parts kan vinden en dat was bij Drake niet het geval.

Cartels zij id heel relaxt. Burton buckles en straps slijten id sneller dan andere merken maar zijn niet alleen overal te krijgen, maar er zit ook levenslang garantie op die dingen. D.w.z. eindeloos gratis nieuwe straps en buckles halen, dus heb je heel lang plezier van je bindingen!
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 9 October 2010 路 21:10
    ik ben helemaal teruggekomen van carbon bindingen. Ik heb ooit in de uitverkoop een setje C16 (voorganger van de C60) gekocht en vond m.n. de carbon highback te zenuwachtig, zeker in offpiste terrein. heb de highback later gebroken (die vervoglens netjes door Burton werd vervangen en daarna nooit meer kapot is gegaan) en dat ging op z'n carbons: PATS, in een  keer weg. ik heb wel eens andere highbacks gesloopt en die vervormden of gingen anderszins kapot, amar daar was nog mee naar beneden te rijden. met de restanten carbon van die C16 niet.

ik ben nog steeds fan van de Burton Mission, maar die is aardig in de lijn gedegradeerd. dus is dat nu de Cartel? Op het plaatje -geen praktijkervaring- vind ik de highback van de Cartel een beetje ielig eruit zien om 'm met 50+ en veel forward lean in zijn backside te klappen. Dus ik blijf mijn oude Mission Doom baseplate oplappen en reviseren met nieuwe straps, nieuwe ratchets en -als ik weer een paartje van de eerste generatie Skybacks vind in de stofafdeling van een snowboardwinkel- nieuwe highbacks.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • Janusius
    Beginner
    Janusius op 11 October 2010 路 13:42
    Ik rijd nu een jaar of 3 op Ride RX-bindingen. Ben er erg over te spreken, solide base-plate, straps sluiten goed aan op mijn schoenen en het hele ding is niet zo massive (wel massief materiaal, maar weinig volume). Vind ik zelf wel een prettige eigenschap, weinig materiaal om je schoen en tussen je schoen en de plank.
    Ik heb laatst een tijdje met de baas van Backside 540 staan kletsen; die kerel weet erg veel van materiaal en zijn mening was dat tussen de grote merken weinig verschil meer zit in kwaliteit, dus gewoon op het oog kiezen kan niet zoveel kwaad meer.
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 11 October 2010 路 23:45
    Rome 390 is ook ok  8)
    sbs roelz
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 14 October 2010 路 20:48
    idem als Costijn: Ride Spi DFC (worden vaak vergeleken met de Cartels)

Oerdegelijk(frame en buckles 100% metaal), uitgebreid verstelbaar, mooie mix van stijfheid en comfort(genoeg demping) en zitten ook nog eens als gegoten om mn schoenen, heb ik al gezegd goedkoop?

Nu al 3 seizoenen en nog steeds geen behoefte ze te vervangen. Het enige 'kapotte' is een kromme buckle bij mn toe-strap, maar krom of niet, hij werkt nog steeds prima..
    WE麓ve got the POWDER
  • Nielsie
    Tourist
    Nielsie op 14 October 2010 路 23:17
    Erwin's rijtje van eisen is erg handig om langs te gaan.

Ik & broer heben o.a. vanwege onze grote voeten ride RX en ride SPI op onze planken geschroefd en erg tevreden vanwege het bovengenoemde. (goede pasvorm, verstelbaarheid en duurzaamheid) Het enige nadeel is dat ze vergeleken met bijvoorbeeld cartels toch echt wel zwaarder zijn
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 17 October 2010 路 11:14
    Ride beta's...(hoewel die dingen tegenwoordig Alpha's heten geloof ik...?)
    Er staat vast nog wel een paar op een duitse/poolse site ofzo; goed zoeken!

Beste binding ooit, einde verhaal
  • NLS
    Tourist
    NLS op 18 October 2010 路 01:32
    Ik heb Catek's, naar mijn mening niks beters te koop.
  • Miggel
    Beginner
    Miggel op 21 October 2010 路 08:14
    Ik heb sinds einde van vorig seizoen Ride CAD bindingen.

Erg stevig en voelen solieder aan dan mijn oude Missions. Je kan er veel op instellen en dat is best prettig.
    Ik heb alleen m'n High-Back redelijk schuin staan en heb het idee dat mijn Burton Ruler schoen toch niet helemaal een perfect fit is.
    Schoen zit niet lekker tegen de back aan en tijdens de laatste powderchase (lees. slush chase) had ik veel last van toe-drag.

Dit jaar maar even kijken of ik misschien andere schoenen moet of dat het aan de condities lag.

What goes around comes around
  • Nielsie
    Tourist
    Nielsie op 21 October 2010 路 22:45
    als je je highback erg schuin hebt staan, moet je goed kijken of je je de hak van je schoen wel goed achterin je binding hebt als je je straps vast doet. De vorm waarin de schoen staat is waarschijnlijk minder schuin als dat je highback staat waardoor je om de schoen al moet vervormen terwijl je dicht strapt.

Over de pasvorm. Ik heb het idee dat de zijkant van de bindingen niet de ideale vorm hebben. Ze zorgen namelijk bij mij voor slijtage aan de zijkanten van mijn schoenen. (burton ozone + ride rx combo). Dit komt vanwege de kracht die op de zijkant komt bij het pressen van nose of tail. Misschien dat ik ride even mailtje stuur hierover zodat ze de pasvorm van de zijkant kunnen aanpassen zodat die voor minder wrijving zorgt.

• Miggel
    Beginner
    Miggel op 22 October 2010 路 11:22

als je je highback erg schuin hebt staan, moet je goed kijken of je je de hak van je schoen wel goed achterin je binding hebt als je je straps vast doet. De vorm waarin de schoen staat is waarschijnlijk minder schuin als dat je highback staat waardoor je om de schoen al moet vervormen terwijl je dicht strapt.

Ja, dat heb ik dus. Hak komt niet goed tegen de achterkant dus zat m'n neus te ver naar voren.
    Ik heb het een en ander al kunnen verstellen, maar dat was toen nog niet optimaal.
    De highbacks staan nog niet eens op z'n schuinst volgens mij.

Tips?
    What goes around comes around
  • tank24
    Advanced
    tank24 op 22 October 2010 路 14:41
    ik heb Vans schoenen en bij mij pastte de burton cartels niet goed...Schoenen werden langzaam opgegeten馃槈
    ik heb nu bindingen van her merk FLUX..ziet er uit als speelgoed maar werkt super goed!
    High Roller
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 22 October 2010 路 16:36
    Ik ben vorig seizoen van stok ouwe Burton ... Missions of Customs overgestapt op Rome Arsenals.
    Niet dat ik ontevreden was met die Burtons, maar ik wou wel eens wat anders en die Burtons zijn in de afgelopen 6 jaar ofzo nauwelijks veranderd als ik het zo zag. (if it ain't broke ... :馃槂  )

Ik heb toen ook naar die targa芒鈧劉s gekeken maar die leken weinig toe te voegen behalve 芒鈧渢ruukjes芒鈧劉 als extra elastiekjes die de strap open houden als je ze los hebt en (nog) meer instelmogelijkheden.

Ben op zich wel tevreden met die Arsenals, al zou ik ze nog een keer 芒鈧渉ead to head芒鈧劉 moeten vergelijken met de burtons om iets te kunnen zeggen over hoe veel verschil het maakt.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • NLS
    Tourist
    NLS op 22 October 2010 路 17:13
    Ik heb de Ride CAD's ook. Na die instelmogelijkheden wou ik dus Catek, die dat nog even een stukje overtreft. De CAD's zijn erg goed, superstijf (met name de highback, zit nu dus ook op m'n Catek's) Echt wel een aanrader, daarvoor zeker de Burton-meuk laten staan.
  • mike67
    Beginner
    mike67 op 24 October 2010 路 17:36
    Enig idee waar deze Catek bindingen te koop zijn in NL?
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 26 October 2010 路 23:33

Enig idee waar deze Catek bindingen te koop zijn in NL?

ik gok een afwijking naar links met zn rechterhand of niet goed gelezen: oftewel Burton Cartel
    WE麓ve got the POWDER
  • Bono
    Beginner
    Bono op 27 October 2010 路 11:07
    Heb ook de Cartels gehad, maar vond ze niet goed aansluiten op mijn F24 schoen van Salomon, ben dus overgegaan op de relay bindingen welke wel goed aansloten op de schoen. Ieder toch allemaal weer persoonlijk
  • mike67
    Beginner
    mike67 op 27 October 2010 路 21:03
    Hoi, ik bedoel echt Catek, zie link
    http://www.catek.com/FR2-soft-binding.htm

• koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 27 October 2010 路 21:08

Hoi, ik bedoel echt Catek, zie link
    http://www.catek.com/FR2-soft-binding.htm

Ik zie het, nooit van gehoord, maar zien er heel erg mooi uit. Alleen ehh zit er ook nog wat demping in die binding?
    WE麓ve got the POWDER
  • NLS
    Tourist
    NLS op 27 October 2010 路 23:01
    Ik bedoelde zeker geen Cartel's! Ik heb ze rechtstreeks van http://www.catek.com/ besteld. Ik ken verder geen distributeurs.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro