Ervaringen marmot basin, canada (jasper)

• SniffinLines
    Tourist
    SniffinLines op 23 November 2017 · 20:33
    Hallo mede poedergenoten!

Ik heb de mogelijkheid om in februari een week af te reizen naar canada. Nu was er een goed aanbieding naar Marmot Basin en ik vroeg me af of hier mensen ervaring hebben met het gebied. Ik ben in principe een beginnende freerider, dus de echte steile stukken zijn nog niet echt interessant voor mij.

Wat is jullie mening over dit gebied? Ben erg benieuwd!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 23 November 2017 · 20:37
    Niet doen! Marmot Basin is het gebied waar de minste sneeuw valt in the Canadian Rockies.
    Als je naar Canada gaat wil je richting Revelstoke, Kicking Horse, Fernie, Red Mountain, Whitewater...
    eventueel zelfs Lake Louise.. maar Marmot Basin... Nee.

Het is er koud, het ligt ten oosten van de Continental divide (daarom sneeuwt het er zo weinig) en het is er best wel saai.
    Bezoek de gebieden hierboven (Lake Louise zou ik ook links laten liggen)... Als beginnend freerider zijn Fernie en Red Mountain heel tof.
    *message edited by meteomorris op 23 Nov 2017 20:38 (1% bewerkt)
    May the powder be with you.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 23 November 2017 · 21:02
    Ik sluit me aan bij @meteomorris. Mooiste 2 ervaringen die ik had in Marmot was de rit er naartoe (icefields parkway = prachtig) en ijsklimmen in Maligne Canyon.

Het skigebied zelf is wat saai (niet druk), het sneeuwt er minder en minder vaak dan op andere plekken en daarnaast is heel veel terrein boven de boomgrens, dus als het sneeuwt heb je op dat moment weinig opties.

Maar Canada! Do it!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • djmj
    Advanced
    djmj op 23 November 2017 · 21:03
    .. @meteomorris +1 - en als steil niet je ding is zou ik Kicking Horse ook links laten liggen. De andere gebieden daarentegen ga je heel veel plezier hebben!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 23 November 2017 · 21:25
    Inderdaad @Vinnie de weg er naar toe is waanzinnig mooi. Ik heb als ik de reactie van @meteomorris lees wel geluk gehad dan jaren geleden. Heerlijke fluffy pow gereden toen de bovenste liften open gingen. Maar het is inderdaad niet een heel spannend gebied.
    *message edited by pulverdude op 23 Nov 2017 21:28 (2% bewerkt)
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 23 November 2017 · 21:32
    Yep, het enige leuke van Marmot Basin is de weg richting Lake Louise (de Icefields Parkway dus). Van vrijwel alle skigebieden in BC en Alberta is Marmot Basin misschien wel een van de minst aantrekkelijke. Canada daarentegen: must do.

Verder wat Morris en Vinnie zeggen +Sunshine en Castle Mountain (in dat deel van Alberta en BC dan)
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • SniffinLines
    Tourist
    SniffinLines op 27 November 2017 · 12:07
    Duidelijk antwoord! thanks mensen.
  • Cassiej
    Beginner
    Cassiej op 27 November 2017 · 17:45
    Ik lees graag mee over Canada tips! Ga in febr 2 weken, tot nu toe alleen retourtje Calgary en een huurauto geregeld... dus vertel, waar moet ik allemaal heen in 2 weken tijd? 😃
  • Gaius
    Beginner
    Gaius op 27 November 2017 · 18:06
    Hi Cassiej, Lake Louise vinden de meeste niets lees ik. Ik denk dat als er genoeg sneeuw ligt het best ok is voor een dag en als er verse valt ook wel wat langer. Ga je niet dan, komend weekend naar de dames alpine skiën kijken en dan heb je het in ieder geval gezien 😉
    Ik zou proberen een helidag of meer in te plannen. De helitrip van afgelopen jaar met Wepowder was een onvergetelijke ervaring. Past dit jaar helaas niet in schema/budget.
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 28 November 2017 · 07:39
    @Cassiej : kicking horse is een must do wat mij betreft als je van steil houdt. vrij veel black diamant daar.... dagje snowscooteren in revelstoke kan ik je ook aanraden.
    Onequiver
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 28 November 2017 · 09:13
    Lake Louise vinden de meeste niets lees ik. Ik denk dat als er genoeg sneeuw ligt het best ok is voor een dag en als er verse valt ook wel wat langer.Gaius op 27 nov 2017 18:06

@Gaius, volgens mij is ieder gebied met verse sneeuw lekker.... 😉 De kans op verse sneeuw in Lake Louise is hartje winter niet zo groot omdat het ten oosten ligt van de Continental Divide. Vaak krijgen ze daar vroeg en laat in het seizoen de beste sneeuw. Omdat de meesten van ons er hartje winter rondtoeren is Lake Louise niet de allerbeste optie. Meer ten westen zijn de sneeuwkansen dan groter.
    May the powder be with you.
  • Cassiej
    Beginner
    Cassiej op 28 November 2017 · 10:08
    @Cassiej : kicking horse is een must do wat mij betreft als je van steil houdt. vrij veel black diamant daar.... dagje snowscooteren in revelstoke kan ik je ook aanraden. mark75 op 28 nov 2017 07:39
    Ik ben nog geen mega ervaren freerider, dus waar is wat meer mellow terrein, goed vanuit liften te bereiken? Gebieden op ons netvlies so far zijn; White water, Revelstoke, panorama, Castle, Fernie, Kicking horse, Banff, Lake Louise. Dus welke mis ik en welke kan ik beter overslaan? Tips qua dagen per gebied zijn ook welkom!

De helitrip van afgelopen jaar met Wepowder was een onvergetelijke ervaring. Past dit jaar helaas niet in schema/budget.Gaius op 27 nov 2017 18:06
    Dat heli borden proberen we zeker in te plannen ja, idee was in Panorama, hoever moet je dat vooraf boeken ivm planning en weersvoorspellingen? Als ik 700 euro uit ga geven per dag, wil ik natuurlijk wel goede condities als dat kan... 😃
    *message edited by Cassiej op 28 Nov 2017 10:11 (1% bewerkt)
  • djmj
    Advanced
    djmj op 28 November 2017 · 15:47

Ik ben nog geen mega ervaren freerider, dus waar is wat meer mellow terrein, goed vanuit liften te bereiken? Gebieden op ons netvlies so far zijn; White water, Revelstoke, panorama, Castle, Fernie, Kicking horse, Banff, Lake Louise. Dus welke mis ik en welke kan ik beter overslaan? Tips qua dagen per gebied zijn ook welkom!

Zoals @meteomorris al zei liggen Banff en Lake Louise beide ten oosten van Continental Divide, dus weinig sneeuw (wel veel wind en ijzig koud) dus die kun je wegstrepen. Voor de rest is je lijstje redelijk compleet. Of je kunt nog doorrijden richting Whistler en vanaf Vancouver terugvliegen.
  • Cassiej
    Beginner
    Cassiej op 28 November 2017 · 21:07
    Of je kunt nog doorrijden richting Whistler en vanaf Vancouver terugvliegen. djmj op 28 nov 2017 15:47
    Die hadden we eerst nog bedacht, maar kreeg ook van mensen te horen dat rondom Calgary eigenlijk al genoeg keus is voor 2 weken, denk dat we nog tijd te kort gaan hebben 😉 Dus Whistler komt gewoon op een vervolg-verlanglijstje te staan!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 29 November 2017 · 17:38
    Even wat actueels vanuit Lake Louise:

With another 10cm of snow in the last 24hrs, our Alpine snowfall season total for the months of October and November sits at 264cm. That's a lot of snow...so much that we're off to our best start since the 1950/51 season!
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • djmj
    Advanced
    djmj op 15 December 2017 · 21:55
    our Alpine snowfall season total for the months of October and November sits at 264cm. That's a lot of snow...so much that we're off to our best start since the 1950/51 season!Arjen op 29 nov 2017 17:38

Maar om dat even in context te plaatsen, stukje westelijker, in Revelstoke, kwam in dezelfde periode meer dan 4 meter naar beneden - wat daar middelmatig is (en Mount McKinsey staat bekend als tamelijk mager in vergelijk met de omgeving daaromheen) http://www.revelstokemountainresort.com/conditions/historical-snowfall...

Ze hebben daar een gnome staan op hun snowplot (http://www.revelstokemountainresort.com/conditions/webcams...) en volgens een local guide is die redelijk accuraat voor hoeveelheden sneeuw buiten het resort- knee-deep, waist-deep or snorkel-deep voor de gnome betekent dezelfde condities voor humans in het terrein eromheen 😜

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro