Altijd interessant om de invloed van de factor Mens op correlatie en causaliteit te zien...
Wat ik wel mis in dit onderzoek is een belangrijk onderdeel dat van invloed kan zijn op diezelfde mens.
Er is al naar bepaalde fantastische verschijningsvormen van de mens verwezen, maar er zijn ook wat praktische zaken te bedenken...
Zo kun je met volle maan in de donkere dagdelen van de wintermaanden meer zien. Dat zou ertoe kunnen leiden dat je vroeger op pad gaat, verder het gebied in trekt, hogere toppen bereikt en alleen al om die reden meer risico loopt.
Daarnaast ziet een witte bergwereld er met maanlicht bedriegelijk lieflijk uit.
Aan de andere kant staat de nieuwe maan. Weinig extra licht op de donkere dagdelen waardoor je wellicht veel poederstress ervaart om van je kortere zichtperiode nog iets moois te maken.
Of misschien ga je wel gewoon met hoofdlampjes op weg, maar kun je door het mindere zicht niet zo goed een inschatting van de situatie maken.
In de periodes daartussen heb je voldoende licht van de maan om je dag te verlengen en situaties in te schatten, maar ook genoeg om je te realiseren dat je niet alles even goed kunt zien. Waardoor het er misschien onheilspellend genoeg uitziet om op je hoede te zijn.
Kortom, om de link tussen correlatie en causaliteit te kunnen maken zie ik graag een dataset waarin de omstandigheden van de lawines, zoals het weer, het zicht, het moment van de dag en de keuzemomenten van de betrokken mensen meegenomen worden.
Eenzelfde helling kan er op verschillende momenten van een dag of het jaar op heel veel verschillende manieren uitzien. Een correlatie met de maanstand kan me op dat moment misschien voorzichtiger maken in mijn 3x3 analyse, maar het kan ook de instinker zijn in de factor Mens omdat "de maan en de sterren goed staan".
Voor je het weet worden er voornamelijk astrologen geraadpleegd voor het lawinebericht en komt
@meteomorris met zijn uitzendingen uit het Planetarium....