Verzekering Offpiste niet in NL/Europa woonachtig

• Sarah123
    Beginner
    Sarah123 op 28 January 2020 · 17:00
    Ik ben op zoek naar een offpiste verzekering maar woon momenteel niet in Nederland (Afrika). Voorheen dekte de NKBV iedereen met een Nederlandse nationaliteit maar ik zag in hun polisvoorwaarden dat dit niet meer het geval is. Kunnen jullie een goede (internationale) reisverzekering aanraden die ook offpiste dekt voor mensen niet woonachtig in NL/Europa?

Dank!
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 28 January 2020 · 18:01
    Wintersport.NL al gecheckt?
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 28 January 2020 · 21:35
    Ik woon ook al 10 jaar niet in Nederland, maar heb nog steeds wel de NKBV verzekering. Mijn adres is het adres van mijn ouders.
    Nu heb ik de kleine letterjes niet geheel na gelezen, maar ik denk dat het grootste probleem zit in een repatriatie bij een ongeval. Nu heb ik in het geval van een ongeval hoe dan ook een sterke voorkeur om gerepatrieerd te worden naar Nederland boven het land waar ik woonachtig ben gezien de staat/kennis van de medische zorg. Dan zie ik daarna wel weer hoe en wanneer ik 'thuis' kom.

Dit heb ik ook eerder meegemaakt met mijn dochter die haar been brak met skien. Hup gewoon naar NL en dan vandaaruit na een extra weekje vakantie naar huis.

Misschien voor Afrika helemaal nog niet zo gek.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 January 2020 · 21:39

@Kabouter Plofzak, Maar als in de voorwaarden staat dat je Nederlands inwoner moet zijn, en je bent dit niet, dan kunnen ze ook net zo makkelijk helemaal niets betalen.
    Verzekings maatschappijen zoeken het liefst allerlei manieren om niet, of zo weinig mogelijk, uit te betalen.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 January 2020 · 21:40
    Wel geïnteresseerd of er een optie is
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 28 January 2020 · 22:59
    Ik denk dat je in de Alpen landen zelf moet kijken.
    In Nederland ken ik maar 2 verzekeringen die dit doen: nkbv & wintersport.nl
    *message edited by kjiratsiekoedel op 28 Jan 2020 23:00 (44% bewerkt)
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 29 January 2020 · 06:18
    @Slim hoe gaan ze dat bewijzen? je hebt een Nederlands woonadres, spreekt Nederlands en een Nederlands paspoort. Gaan ze dan een bewijs van inschrijving opvragen?
    Mogelijk heb je wel een probleem als je een ongeluk krijgt op een exotische locatie. Dan vragen ze nog weleens iets over een vliegticket en dat is dan moeilijk als je alleen een ticket hebt dat begint en eindigt in Verwegistan, maar bij tripjes naar de Alpen is dat geen probleem aangezien je met de trein, bus, auto, liftend daar gekomen kunt zijn.
  • Sarah123
    Beginner
    Sarah123 op 29 January 2020 · 08:52
    Ik vind het een beetje tricky, aangezien je feitelijk niet in NL woont. De kans dat ze om een inschrijvingsbewijs vragen lijkt me klein, maar het zou toch knap vervelend zijn als ze niet uitbetalen nadat je met een helikopter van de berg gehaald moet worden... Repatriering uiteraard in zo'n geval naar NL - maar dat maakt je nog niet woonachtig in NL.

Ik zoek nog even verder - maar mochten anderen een internationale verzekering weten die dit wel dekt hoor ik het graag!
  • martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 29 January 2020 · 08:55
    In welk land woon je?

Ik heb gewoon een normale oostenrijkse bergsportverzekering en die dekt alles.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 29 January 2020 · 09:41
    Ik denk dat je dan snel uitkomt op een AON expat reisverzekering, maar ik betwijfel of off-piste daarbij verzekerd wordt (tegen een redelijke prijs).
    Mogelijk kan je dan zoals @martinuiterwijk aangeeft aanvullend een 'lokale' bergsport verzekering afsluiten ter dekking van de helikopter rit.
  • Sarah123
    Beginner
    Sarah123 op 29 January 2020 · 09:48
    Ik woon in DRC dus hier heb je absoluut niet zulke verzekeringen. Ik ben via mijn reisverzekering wel verzekerd op de piste, maar er dus niet naast. Ik zal kijken of ik lokaal iets kan afsluiten, goede tip!
  • MTV
    Beginner
    MTV op 29 January 2020 · 10:39
    Een freerider uit Congo! Dat vraagt bijna om een trip report😉
  • Sarah123
    Beginner
    Sarah123 op 29 January 2020 · 13:10
    Reactie NKBV - had vraag ook bij hun neergelegd:

"Helaas is het verzekeren van personen die in het buitenland wonen, aan wettelijke regels gebonden. Dit betekent onder meer dat verzekeraars die zijn gevestigd in Nederland moeten voldoen aan het fiscaal recht dat in het buitenland geldt. Ook binnen de EU is dat zo. De verzekeraars moeten ervoor zorgen dat assurantiebelasting en mogelijk andere heffingen die gelden in het land waar een verzekerde woont, worden geheven en afgerekend. Als een verzekeraar geen fiscaal vertegenwoordigers heeft buiten Nederland, kan zij aan deze eisen niet voldoen. De reden dat NKBV-leden woonachtig in de buurlanden Duitsland en België wel verzekerd kunnen blijven, is omdat Hienfeld (vertegenwoordiger van de verzekeraars) in die landen rechtstreeks toegang heeft tot de belastingdienst".

Ze raden mij inderdaad aan om te kijken of er lokaal iets te regelen valt, of via de bergsport vereniging in het land waar je gaat skien.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 30 January 2020 · 08:09
    @sarah123 je schiet er weinig mee op, maar wel een duidelijk en correct antwoord volgens mij.
  • ietsanders
    Beginner
    ietsanders op 2 February 2020 · 13:31
    @sarah123 Ik ben verzekerd bij https://www.globelink.co.uk/. Verzekering zijn altijd erg prijzig, maar deze club is nog wel betaalbaar. Voor off-piste heb je wel een extra module nodig.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro