Hutten slaap materiaal

• Slim
    Beginner
    Slim op 10 September 2020 · 14:51
    Zag nu nog lakenzakken in de beschrijvingen, maar ga ervanuit dat Erwin de laatste info heeft.Flachlander op 9 sep 2020 12:01

Bitte um Beachtung folgender aktueller Maßnahmen im Zusammenhang mit dem Corona Virus!

4. Nächtigung nur mit eigenem Schlafsack und Polsterbezug (leichter Daunen- oder Sommerschlafsack – kein Hüttenschlafsack)!Erwin op 10 sep 2020 08:54

Hmm, dat verandert wel flink aan een (in ieder gelaat mijn) normale hutten paklijst.

Als ik op internet kijk dan betekent polsterbezug normaal hoeslaken; bedoelen ze echt dat je dat mee moet nemen?
    Dan is het misschien tijd om de naaimachine te pakken, en zelf iets lichts uit nylon of zijde te naaien, want om een gewone katoenen hoeslaken mee te sjouwen...

Als ik een toch al een slaapzak mee moest nemen, zou ik een dunner dons Jack mee nemen, omdat je dan immers die slaapzak kunt gebruiken om warm te blijven in noodgevallen.

Moest je ook je eigen kussen meenemen? Of een kussensloop?
    *message edited by Slim op 10 Sep 2020 14:52 (1% bewerkt)
  • maaike.bb
    Beginner
    maaike.bb op 10 September 2020 · 15:06
    Jazeker!
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 10 September 2020 · 15:20
    ze bedoelen dan meestal een zogenaamde 'liner' of lakenzak, zie deze bijvoorbeeld:

https://www.toppy.nl/product/9660/highlander-outdoor-lakenzak-dekenmod...

Dat is een klein en licht pakketje dan je eenvoudig mee kunt nemen.
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glen Plake
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 10 September 2020 · 15:25
    Ik dacht dat er met "polsterbezug" een kussensloop bedoeld wordt?
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 10 September 2020 · 15:30
    @Ee1co dat zou ook kunnen, ik heb eigenlijk niet naar het woord polsterbezug gekeken maar weet uit ervaring dat een liner vaak wordt vereist / aanbevolen mee te nemen naar een hut
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 10 September 2020 · 15:54
    @Polhovsky dat klopt. Alleen is het in verband met Corona nu verplicht om je eigen slaapzak mee te nemen als je in een hut wilt overnachten.

De NKBV heeft daar meer informatie over: https://nkbv.nl/actueel/nieuws/op-huttentocht-in-coronatijd.html...

Pas op, van deze informatie wordt je paklijst nog groter! 😉
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 10 September 2020 · 15:57
    @Ee1co goed om te weten, thnx!
  • Luukie25
    Expert
    Luukie25 op 10 September 2020 · 16:00
    Inderdaad nu eigen slaapzak, let op de hoogte / temperatuur want soms is het behoorlijk koud 😃 Paar weken op de Hochstubaihutte geholpen, daar vriest het gewoon en dan baal je flink met een dun slaapzakje. Verder zijn in de meeste hutten wel kussens waar je je eigen kussensloop plus onderlaken/hoeslaken moet meenemen. Sommige hutten hebben inderdaad ook geen kussens liggen (zoals wij op Hochstubai).
    *message edited by Luukie25 op 10 Sep 2020 16:00
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 September 2020 · 16:12
    ze bedoelen dan meestal een zogenaamde 'liner' of lakenzakn.Polhovsky op 10 sep 2020 15:20

Er staat expliciet bij GEEN lakenzak (wat de meeste mensen normaal gesproken gebruiken in een hut). Daar gaat het nu juist om, het verschil met wat je ‘vroeger’ mee nam voor een hut en nu
    *message edited by Slim op 10 Sep 2020 16:18 (48% bewerkt)
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 10 September 2020 · 16:31
    @Slim, klopt helemaal. Eelco had me daar ook al op gewezen. Mijn fout.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 10 September 2020 · 16:59
    Of juist een dunner donzen slaapzak maar een dikker donsjack (om ook in te slapen)? Daar heb je meer plezier van dan een dikkere slaapzak en een dun jackie denk ik.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 September 2020 · 17:08
    Of juist een dunner donzen slaapzak maar een dikker donsjack (om ook in te slapen)? Daar heb je meer plezier van dan een dikkere slaapzak en een dun jackie denk ik.Tim3 op 10 sep 2020 16:59

Klopt, Ik had dat geschreven naar aanleiding van mijn (zomerse) ervaringen met hutten, waar het meestal warm is. Dan is een dunne slaapzak sowieso al genoeg.
    Maar als het inderdaad zoals @Luukie25 zegt, in de slaapzaal vriest, dan komt er toch iets warmers aan te pas, en dan is jou idee waarschijnlijk praktischer. Dan heb je ook geen probleem als een (andere) hut ineens wel warm is.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 September 2020 · 17:13
    Ik moest een paar weken geleden in Zwitserland ook al een slaapzak meenemen naar de hut. En ook een kussensloop + handgel.

Kwestie van even op de site van de hut kijken.
    splitfest.nl
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 September 2020 · 17:21
    . En ook een kussensloop ieism op 10 sep 2020 17:13
    Ik heb even gauw gewogen, en mijn backpack kussentje weegt 85g, de eerste de beste kussensloop uit de la, 145g. Dan weet ik wel wat ik mee zou nemen.
    *message edited by Slim op 10 Sep 2020 17:22 (1% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 September 2020 · 17:38
    Maar het ging mij eigenlijk vooral om dat hoes laken., want dat is natuurlijk echt een enorm stuk bagage, dat verder ook vergens anders voor gebruikt kan worden.

Als “Polsterzug” kussensloop betekent, dan is het nog wel te doen.
    *message edited by Slim op 10 Sep 2020 17:39 (1% bewerkt)
  • maaike.bb
    Beginner
    maaike.bb op 10 September 2020 · 19:30
    We hadden alleen slaapzakken mee (frankrijk). Wat kleren als kussen. Die waren er niet. Uiteindelijk bleken er voor de koukleumen (en onze jongste die geen donsslaspzak heeft) nog wel wat dekens te zijn, maar daar zou ik niet op gokken.
    Hoeslaken zou ik thuislaten...zeker als er al een slaapzak mee is. Dan eerder een lakenzak mee, zeker als je verwacht het warm te krijgen.
    Wij sliepen overigens in een tent bij de hut, maar dat schijnt bij de refuge de Venasque elk jaar zo te zijn. Er waren nog wel meer hutten in de Pyreneeën die voor extra slaapruimte in tenten waren gegaan.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 11 September 2020 · 07:03
    Maar het ging mij eigenlijk vooral om dat hoes laken., want dat is natuurlijk echt een enorm stuk bagage, dat verder ook vergens anders voor gebruikt kan worden.

Als “Polsterzug” kussensloop betekent, dan is het nog wel te doen.Slim op 10 sep 2020 17:38

Hoeslaken hoeft niet mee. Polsterbezug is gewoon een kussensloop.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro