Pin binding of alpien Freeride bindung

• Kip
    Advanced
    Kip op 24 November 2020 路 10:51
    Hi all,

Ik gebruik nu zowel op mijn brede poederski's (125mm) als op mijn smalle backcountry ski's (100mm) een Marker Duke binding. Ik heb in beide ski's inserts laten zetten, dus ik schroef de binding om bij een wissel. Ooit voor een Japan trip laten doen, best een gedoe.

Nu overweeg ik een wissel van mijn 100 mm ski. Met tourski毛n gebruik ik deze ski meestal ook, zelfs tot 2000 hm mee gelopen. In hoeverre is een pin bindung aan te raden t.o.v. een Marker Duke? Lekker naar beneden gaan vind ik nog altijd het belangrijkste...

Zitten er naast de prijs van een pin bindung ook nog andere nadelen aan vast?

Is het niet lastiger om weer aan te krijgen? Hoe skiet dat op een piste?
    www.instagram.com/powder_lions
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 24 November 2020 路 11:08
    Ligt er aan, als jij zegt dat lekker naar beneden gaan het belangrijkste is dan neigt dat naar een meer alpine binding (al zijn er ook mensen die de tech omlaag fijner vinden). Je zou een Shift kunnen overwegen, naar mijn idee minder fijn omhoog dan een tech (maar zeker fijner dan een duke) maar gaat als een normale alpine binding omlaag. Heb zelf alle drie (duke, shift en tech (MTN)) en allemaal met een ander doel; Duke voor freeride/piste en echt bij uitzondering toeren, Shift voor freeride/piste en voor toeren met een poederbak, MTN voor toeren.
    Ook als je vraagt hoe t op de piste skiet weet ik niet of puur tech voor jou the way to go is, want met tech bindingen piste skien vind ik zelf niet fijn (nog afgezien van de mindere veiligheid). Tegelijkertijd; als je vaak zoveel hoogtemeters maakt zijn lichte tech bindingen weer een genot en als je dan bij uitzondering een beetje piste doet is dat een prima offer 馃槂. Ligt dus ook een beetje aan de verhouding piste/freeride/toeren.
    *message edited by Tim3 op 24 Nov 2020 11:23 (2% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 24 November 2020 路 13:49
    Ik ski 104, 107 en 114 onder de voet met Kingpins, allemaal zowel op als buiten de piste en ben er erg tevreden over. Lange toertochten zijn geen probleem met deze setup en veiligheid is ook geen issue geweest tot nu toe. Mogelijk spring jij van grote cliffs (ik niet), dan wordt het wellicht een ander verhaal.
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glen Plake
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 24 November 2020 路 14:29
    Een pin binding is geen alpiene binding, zowel in ski ervaring als in veiligheid. Er zijn genoeg mensen die het compromis echter aanvaarden. Of dat voor jou ook acceptabel is kan ik niet inschatten. Ik persoonlijk vermijd pisteskien (en freeriden) op pin bindingen als de pest. (Maar dat geld ook voor touren op dukes.)

Uiteindelijk is alles een compromis. Behalve meer ski's en bindingen kopen dan. Maar dat geeft weer andere problemen.
  • Kingfisher
    Beginner
    Kingfisher op 24 November 2020 路 23:01
    Ik heb de Fritschi tecton 12. Voor pin, maar wel instelbaar op uitbreken. Achter soort alpine bak. Bevalt uitstekend ook op piste en voldoende licht voor toeren. Buigt beter mee met de ski dan een marker duke. Precieze afstelling op schoenmaat is wel super belangrijk. Iets te ruim en hij kan spontaan in de Loopstand schieten.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 25 November 2020 路 09:54
    Ik zou zeggen kijk is naar de nieuwe Marker Duke PT binding. Dit is gecombineerde pin binding met "normale" binding. Ik ski nu met een kingpin op mijn freeride ski en dat bevalt goed. Maar heb met veel druk zetten op een bobbelige piste wel eens een onverwachte release gehad aan de voorzijde.
    Op mijn nieuwe poeder ski's (die al thuis staan 馃槂) ga ik de Marker Duke PT laten monteren.
    Meer info: https://www.marker.net/en-us/time-for-the-reset/
    And snow it is.....
  • Kip
    Advanced
    Kip op 28 November 2020 路 06:15
    Bedankt voor de tips, het is een atomic shift geworden!
    www.instagram.com/powder_lions

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro