Tripreport: SSC3 - de corona editie

• Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 12 December 2020 · 15:30
    Wat als een trip niet top is? Verdient het dan toch een report? Natuurlijk wel! Want trip is altijd beter dan geen trip! Toch lukt het me al een tijd niet op dit report af te maken. Het gebrek aan perspectief en die ene na de andere groundhog day maakt me passief merk ik. De oproep voor meer tripreports van @ieism is het zetje wat ik nodig heb om er een eind aan te breien.

Even terugspoelen naar 9 maart van dit jaar. De wereld ziet er nog heel anders uit, al beginnen de eerste barstjes zich reeds te tonen. Die dag rijden @Niels, @gerritvangiessen en ik over de autobahn richting Klosters voor een lawinecursus bij het Snow Safety Center. Omdat het gaat sneeuwen zijn we een dag eerder vertrokken zodat we nog een mooie dag mee kunnen pakken. We stoppen voor een overnachting in Lindau en checken de kaarten waar we de volgende dag heen moeten gaan. Morgen wordt een sneeuwdag maar de verwachting is dat de loop van de dag, een warmtefront, regen zal brengen. Voor de lawinecursus beloven het lastige dagen te worden maar we hopen toch ten minste nog een dagje poeder te kunnen rijden. Niels blijkt een ware weerzegger te zijn en onder zijn leiding besluiten we de volgende ochtend alvast richting Klosters te gaan. Niet de plek waar de grootste dump terecht gaat komen maar we hopen dat de inner-alpine ligging ervoor zorgt dat de warmte zo lang mogelijk weg blijft.

In Klosters parkeren we de auto bij de Pazzernbahn en het sneeuwt al lekker door. We maken onze gear in orde, doen een piepercheck en pakken de eerste gondel omhoog. In de auto hebben we al wat routes en alternatieven doorgesproken maar boven aangekomen blijkt het zicht erg slecht te zijn. We besluiten eerst de hidden couloirs te checken, skiers links van de skiroute aan de noordkant van de Gotschnagratt. De couloirs starten op de boomgrens en het zicht is er goed genoeg. We zien er ook een aantal SSC-groepen, we zijn dus niet de enigen die op dit idee zijn gekomen. Bovenin zijn de couloirs redelijk open en de sneeuw is best oke onderin zoeken we een weg door het bos om vervolgens via de piste terug in Klosters te belanden. Dit herhalen we nog een paar keer. Vervolgens besluiten we om verder te gaan kijken. Hoger op de berg is het zicht nog steeds erg slecht. We dalen over de piste het Meierhofertall in en nemen daar wat lager op de berg een noordhelling waar we firsttracks zetten, dit is echt een lekkere run. We spelen nog een beetje in het bos en vinden het mooi geweest. Vanuit Wolfgang en nemen de trein terug naar Klosters waar we ons gaan melden bij @Opa voor de cursusweek.

's Avonds bouwen de groepen die vertrekken een feestje in Salfranga. Ze hebben een mooie dag achter de rug! Wij zijn minder euforisch, het regent inmiddels en dit is voor ons een flinke domper.

De volgende ochtend start de cursus. We gaan de dag op pad met gids Roeland, die ik op eerdere edities van de cursus ook al heb getroffen. We doen met een klein clubje, van 4 man, de lawine 3 cursus: @Niels, @Robbe, Arjan en ik. We kunnen dus mooi tempo maken, oftewel lekker dynamisch rijden.

We gaan gelijk naar het hoogste punt van het gebied, we hopen dat de regen daar misschien is gevallen. Onderweg zakt de moed ons in de schoenen. Overal is het sneeuwdek verregend en ook de Weissfluh is niet aan de regen ontkomen. We staan nog even te loeren bij de Weissfluh noordwand maar met de stuffe 3 van die dag is dat een no-go we dalen dus aan de zuidkant af en uit armoede graven we op een paar plekken een sneeuwprofiel. Zo wordt de dag alsnog leerzaam! Tijdens de lunch ontmoeten we Rolf die ons leert hoe we zelf een lawinebericht maken. De dag eindigt met pieperzoeken en we rijden zelfs nog wat firn. Dat geeft de burger weer wat moed!

's Avonds maken we plannen voor de volgend dag. Het belooft een mooie dag te gaan worden. Tegen beter weten in hopen we dat de bewolking gedurende de nacht al wegtrekt en het vocht uit het sneeuwdek kan stralen. We plannen een tocht in het gebied van Jakobshorn waar we willen checken of de noordwand van de Jatzhorn nog poeder heeft. Als alternatief plannen we een toertje waar we hopelijk firn kunnen rijden. We zullen die dag op pad gaan met levende legende, Wolfgang Hackel, die door de verhalen van @Haas voor mij een mythische figuur is geworden.

Wolfgang helpt ons al snel uit de droom voor wat betreft de Jatzhorn. Een no-go. We gaan eerst maar eens warm rijden in het gebied. De toer die we in de planning hebben kan, met een paar aanpassingen, wel zijn goedkeuring dragen. Dus bouwen we om en gaan op pad naar de Witihüreli die we via de noordkant door de kartonsneeuw afdalen. Wolfgang maakt hiermee duidelijk dat de Jatzhorn inderdaad een slecht plan was...

Na een korte afdaling bouwen we weer om en stijgen naar een naamloze puist achter de Witihüreli. Onderweg omhoog hoor ik nog een woempf en zien we in de verte spontane lawine activiteit. Een teken dat de stuffe 3 die voor vandaag is afgegeven misschien aan de lage kant is. We maken een lekkere firn afdaling naar Wyti en pakken daar de bus. Boven Klosters pakken we nog wat firm mee aan de zuid-kant van de Gotschnagrat en we noemen het een dag.

's Avonds breekt er paniek uit. Het gerucht gaat dat Oostenrijk de grenzen gaat sluiten vanwege Corona. Wolfgang blijkt al aan de grens te staan en ook de andere in Oostenrijk wonende gidsen zijn al aan het pakken. Uiteindelijk blijkt het mee te vallen maar er is toch wel veranderd. Het blijkt de opmars naar de nieuwe werkelijkheid...

Voor de derde dag hebben we niet echt een plan. De weersvoorspelling is zodanig slecht dat we bij een trip allang in de auto terug naar huis hadden gezeten. We stappen in de lift en boven zit het potdicht. Op de tast dalen we skiroute van de Gotschnagrat af. Ik beleef hier weinig lol aan.

We nemen een vroege lunch en doen op de zwarte piste wat techniek training. Ondertussen houdt Wolfgang de berichtgeving over Corona nauwlettend in de gaten. Aan het eind van de dag trekt het weer wat open en hebben we nog wat lol in de firn aan de zuidkant van de Gotschnagrat. Wanneer we terugkomen blijkt dit gelijk de laatste dag te zijn geweest. De gidsen willen naar huis en wij eigenlijk ook wel. Dus trekt Rolf de stekker eruit. Later blijken ook de liften te gaan sluiten. Het is op.

Op trip volg ik eigenlijk het nieuws niet zo en zit ik met mijn neus in de kaarten en gidsen. Toen we uit Nederland vertrokken was corona nog vooral een carnavals griepje, maar in amper een week tijd is alles volledig veranderd. Bij terugkomst in Nederland gaat het hele land in lockdown, is er geen wc-papier meer te krijgen en gaan de scholen dicht. Het skiseizoen komt abrupt tot zijn eind. Bizar.

*message edited by Ee1co op 12 Dec 2020 15:50
  • Mars
    Tourist
    Mars op 12 December 2020 · 16:43
    Ik heb een paar jaar er voor meer geluk gehad. Dan is dit rapport enerzijds leuk voor te lezen. Is het in deze tijd toch een beetje of je het weer beleeft. Anderzijds jammer dat het voor jou zo is afgelopen.

Maar daar is iets aan te doen. Een deel van onze groep wou L3 best een keer overdoen voor nog meer ervaring op te doen. Een lawine 3+ zeg maar. Als alles weer normaal is zijn er misschien meer die hier interesse in hebben?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 12 December 2020 · 18:30
    Toch leuk om te lezen. Dat terugkomen in een full blown epidemie herken ik wel, ik reed Noorwegen in en kon de volgende ochtend meteen weer terug zonder een meter freeride dus jullie deden het nog goed.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 12 December 2020 · 18:30
    Toch leuk om te lezen. Dat terugkomen in een full blown epidemie herken ik wel, ik reed Noorwegen in en kon de volgende ochtend meteen weer terug zonder een meter freeride dus jullie deden het nog goed.
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 12 December 2020 · 21:38
    Soms zit het mee, soms zit het tegen. Maar achteraf ben ik altijd blij dat ik gegaan ben. 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • kanski
    Elite
    kanski op 13 December 2020 · 12:24
    Het was een bizarre week!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 13 December 2020 · 17:34
    @Mars het was zeker niet mis hoor. Qua weer moet je altijd een beetje mazzel hebben op zo'n vooraf geplande trip. Tijdens lawine 1 & 2 heb ik top poeder gehad. Ik heb in elk geval wat geleerd over planning voor het rijden van firn. Normaal zou ik dat niet zo opzoeken maar die firn runs waren absoluut de moeite waard! Ik heb altijd interesse om bij te leren dus houd me maar op de hoogte. 👍🏼

@ieism thanks! Balen van Noorwegen, daar ging het nog iets eerder dicht. Dan viel het splitfest zeker in duigen?

@Willem2k zo is het maar net!

@kanski dat was het zeker, hopelijk wordt het snel beter!
  • Slim
    Beginner
    Slim op 13 December 2020 · 18:43
    Qua, weer is het denk ik toch beter om slecht weer te hebben tijdens een lawine cursus, dan een ‘gewone’ trip, toch?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 13 December 2020 · 21:12
    Goed punt @Slim. Laat ik voorop stellen dat je bij een cursus van het SSC altijd leert als je op pad bent. Zo ook deze keer, maar zo'n cursus mag ook een beetje leuk zijn toch? 😉

Kijk, je hebt de omstandigheden nooit voor het uitzoeken maar wat mij betreft zou een mooie dag vlak na intense sneeuwval ideaal zijn. Bij voorkeur lawine gevaar 3. Dit zijn dagen dat er statisch gezien veel lawine ongevallen gebeuren. Ik denk dat ik tijdens zo'n dag meer opsteek dan op een dag met regen en mist.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 14 December 2020 · 09:01
    Goed punt @Slim. Kijk, je hebt de omstandigheden nooit voor het uitzoeken maar wat mij betreft zou een mooie dag vlak na intense sneeuwval ideaal zijn. Bij voorkeur lawine gevaar 3. Dit zijn dagen dat er statisch gezien veel lawine ongevallen gebeuren. Ik denk dat ik tijdens zo'n dag meer opsteek dan op een dag met regen en mist.Ee1co op 13 dec 2020 21:12
    Klopt helemaal. Alleen hebben we helaas niet te kiezen maar dat maakt het ook weer leerrijk op een bepaalde manier.
    Ik herken het gevoel om nog eens L3 te doen omdat 1 keer 'slechts' zicht geeft op die bepaalde 'lawinesituatie' van die 4 dagen.
    Wij hadden bij onze L3 stufe 4. Met Wolfie veel op de piste geskied en links en rechts wat gefreeride...
    Bij de hooggebergtecursus hadden we dan weer verse pof, dat was echt kicken...
    knowledge is powder

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro