Lessons learned - Near miss avalanche report by Mat Schaer

• Ors
    Advanced
    Ors op 12 January 2021 · 20:54
    Vooruit ik waag een poging: alternatief is afdalen over La Louere. Onder 39 graden (RF 2), wegblijven uit NW-N-NO (RF 2) [vanwege hoogte gaat RF4 niet op], kleine groep met afstanden (RF 3) --> 2 x 2 x 3 = 12
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Lenny
    Tourist
    Lenny op 12 January 2021 · 21:01
    Ik zat zelf te denken vanaf Les Brechets naar La Louere, maar ik weet niet of dat onder de 39 graden is. Dat vind ik nog lastig inschatten vanaf een kaart met hoogtelijnen.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 12 January 2021 · 23:29
    Ik zou lekker vanaf col de cou naar het oosten gaan skieen. Waarschijnlijk nog goede sneeuw, en grotendeels onder de 30 graden. Alleen in de ZO wand zitten wat kleine stukjes, maar daar zou ik me niet druk over maken.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 January 2021 · 08:00
    Allemaal goed bezig, zo leren we er allemaal wat van. De vraag was ook express een beetje ruim gesteld om het moeilijk te maken, en het kaartje had ik erbij gezet als instinker.
    De oostzijde is minder steil en daar ligt vast vrijwel geen triebschnee. Betere optie dus, maar kaalgeblazen en vast niet zo leuk.

Als ik met een crew onderweg was om te filmen (haha) zou ik denk ik die hele berg overslaan, en ergens een koud gebleven treerun laag op de berg zoeken en daar gaan spelen. Er is meer dan een halve meter vers gevallen, waarom zo moeilijk doen ? Ik denk dat veel mensen hier simpelweg met alleen 3x3 daar ook op uitgekomen waren zoals @wood zegt. Het was maar een beetje boven nul de dag ervoor, en tussen de bomen moet de sneeuw gewoon nog heel goed zijn.

Het heet echt niet voor niets een Totgeile Dreier. Een typische lawinehang is steil, schaduw, kammnah (bij graat of kam) en heeft verse triebschnee.

Bonusvraag die volgens mij al in Lawine 1 theorie zit zelfs: hoeveel procent van de plaatlawines gaat af Kammnah? En hoeveel procent van de lawineongevallen op sector Noord?

Ik snap wel dat triebschnee moeilijker te herkennen is voor een beginnende freerider, ik deed altijd gewoon na wind geen hoge touren of niet tot boven doorlopen in ieder geval.
    splitfest.nl
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 14 January 2021 · 10:25
    Bonusvraag die volgens mij al in Lawine 1 theorie zit zelfs: hoeveel procent van de plaatlawines gaat af Kammnah? En hoeveel procent van de lawineongevallen op sector Noord?

ieism op 13 jan 2021 08:00[/quote]

Volgens mij heb je het in dit draadje al een keer verklapt, maar iets van 75%?
  • Lenny
    Tourist
    Lenny op 14 January 2021 · 20:51
    De oostzijde is minder steil en daar ligt vast vrijwel geen triebschnee. Betere optie dus, maar kaalgeblazen en vast niet zo leuk.

Kwam de lawine niet op de oostzijde naar beneden?

Ik snap wel dat triebschnee moeilijker te herkennen is voor een beginnende freerider, ik deed altijd gewoon na wind geen hoge touren of niet tot boven doorlopen in ieder geval.

Uiteindelijk leer je het alleen maar goed te herkennen door in de praktijk er veel mee bezig te zijn, maar op deze website vind je wel een mooie theoretische beschrijving: avalanche.org/avalanche-encyclopedia/wind-slab/. Vooral dit filmpje laat een van de meerdere manieren waarop een wind slab kan ontstaan mooi zien:
    .
    *message edited by Lenny op 14 Jan 2021 20:52 (1% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 January 2021 · 06:23
    Right, west bedoelde ik natuurlijk.... 😃
    splitfest.nl
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 15 January 2021 · 09:31
    Zelf zou ik deze hele berg op de bewuste dag links hebben laten liggen. Zoals @Wood (mooie analyse!) al schreef zijn de 2de klasse reductie factoren ongeldig omdat de windroos geheel zwart is gekleurd en ook aan de westkant lijken toch hele stukken boven de 35 graden uit te komen. Misschien dat er tussen het topstation en de Col de Cou nog wat te doen is maar ik denk dat ik verder zou gaan kijken buiten het kaartje wat gedeeld is.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro