Advies (tourski)bindingen

• RoelHendriks
    Advanced
    RoelHendriks op 7 January 2023 · 13:47
    He all,

Ik ben op zoek naar advies voor mijn volgend setje tourski's en dan vooral op het gebied van de bindingen. Voor wat betreft de ski's zelf ben ik er redelijk uit: ik wil gaan voor de Atomic Backland 85, 177 lang, of de Volkl Rise 84, 178 lang . Waar ik vooral over twijfel is de binding en ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie mening:

Ik wil de ski's (en bindingen) redelijk breed kunnen inzetten, zo wil ik er op een ontspannen manier mee kunnen freetouren met de vrouw, zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat de binding niet tijdig loslaat als ik een keer op mijn plaat ga. Daarnaast wil ik de ski's ook kunnen gebruiken om in het voorjaar meerdaagse tochten ( zware rugzak!) te maken naar hochtouren/ijsroutes met tot een moeilijkheidsgraad AD(+), waarbij ik mogelijk de ski's moet meedragen op mijn rug. Snelle tijden neerzetten interesseert me absoluut niet, maar combinatie moet wel licht genoeg zijn om met gepaste snelheid door gevaarlijk terrein te gaan als dat nodig is. Ik heb fischer tourschoenen met tech inserts.

Over mij
    Ik ben een ervaren skier van 1,88 met een gewicht van 95 kg(jup, ik zou wat minder moeten inzetten op krachtsport en meer op duur). Schoenmaat 44/45, wat zich al snel vertaalt in een skischoen met een zool van 33/34cm.

Aan welke bindingen denken jullie? Ik zelf neig naar bindingen als:

De ATK Crerst, met een DIN van 10?
    De Fritschi Xenic opnieuw met een DIN tot 10?

En dan voor de zekerheid beide bindingen icm stopper.

Dussss, wat denken jullie ervan? Over de ski's, de bindingen, de stoppers en de DIN-waardes.. Heb ik een logische combi uitgezocht? Ik hoor het graag!

Dank alvast.

*message edited by RoelHendriks op 7 Jan 2023 14:21 (3% bewerkt)
  • Slim
    Advanced
    Slim op 7 January 2023 · 17:48
    Ik weet dat je vraag over de bindingen ging, maar voor de zekerheid wil ik er even op wijzen dat er drie “Backland 85’s “ zijn:
    de “gewone” (dan staat er dus niets achter de naam),
    de “85 SL”
    en de “85 UL”.
    Die worden steeds lichter en duurder in die volgorde. Let dus op dat je niet denkt dat je een “85 UL” koopt voor een mooi prijsje, en dan blijkt het een “gewone” te zijn.

Hier commentaar van Skimo.co op de UL <> gewone 85:
    “ The main difference you'll notice between the two is that the non-UL version will have a bit more softness because of its construction. The UL, has a little more stiffnes, plenty of dampness and but is easier on the legs for those big days out. Since the UL doesn't suffer performance-wise, we just stuck with it”

Verder is de Backland niet de stijfste ski, dus met jouw lengte, gewicht en ski ervaring misschien toch nog de moeite waard om wat stevigere ski’s te bekijken?
    Onder andere de Zero G en vooral de Dynafit Blacklight.
    *message edited by Slim op 7 Jan 2023 18:31 (12% bewerkt)
  • Slim
    Advanced
    Slim op 7 January 2023 · 17:55
    Met schoenmaat 44/45 (ik heb meestal maat 45, maar beter gezegd, mijn voeten zijn 283 en 281mm lang) heb je geen BSL (zool lengte) van 335 mm hoor, kijk maar eens op de zijkant van je huidige toerski schoenen. Of op Skimo.co, daar hebben ze bij ieder schoen model de BSL vermeld, heel handig,

Mijn Backland Carbon bijvoorbeeld, maat 27.5, hebben een BSL van 298. Dat is aan de korte kant, omdat het geen norm zolen zijn (passen dus alleen in Tech bindingen). Maar zelfs mijn alpine schoenen (Cochise) in maat 27.5 hebben een BSL van 314mm. Ik zie bij de Fischer Transalp 314 mm bij maat 28.5 bijvoorbeeld.

Dat zou ik wel even controleren, want met jouw gewicht zul je gauw een hoge release krijgen waarde krijgen als je kortere zool lengtes hebt.

En stel dat je dan uitkomt op DIN 10, dan is het wel fijn als je binding ook op 11 kan worden ingesteld/gewisseld. Zeker bij Tech bindingen, waar de release niet genormeerd is.
    *message edited by Slim op 7 Jan 2023 18:38
  • Slim
    Advanced
    Slim op 7 January 2023 · 17:55

Met schoenmaat 44/45 (heb ik ook) heb je geen BSL (zool lengte) van 335 mm hoor, kijk maar eens op de zijkant van je huidige toerski schoenen. Of op Skimo.co, daar hebben ze bij ieder schoen model de BSL vermeld, heel handig,

Mijn Backland Carbon bijvoorbeeld, maat 27.5, hebben een BSL van 298. Dat is aan de korte kant, omdat het geen normalen zijn (passen dus alleen in Tech bindingen). Maar zelfs mijn alpine schoenen (Cochise) in maat 27.5 hebben een BSL van 314mm.

Dat zou ik wel even controleren, want met jouw gewicht zul je gauw een hoge release krijgen waarde krijgen als je kortere zool lengtes hebt.

En stel dat je dan uitkomt op DIN 10, dan is het wel fijn als je binding ook op 11 kan worden ingesteld/gewisseld. Zeker bij Tech bindingen, waar de release niet genormeerd is.

Edit, ik zie dat je de schoenen al hebt. Dan kun je de BSL dus aflezen aan de zijkant van de zool. Welke schoenen heb je, en hoe lang zijn ze? En welke DIN kom je dan uit als je dat invult in een calculator? En welke DIn ski je normaal?
    *message edited by Slim op 7 Jan 2023 18:39 (6% bewerkt)
  • Slim
    Advanced
    Slim op 7 January 2023 · 18:15
    Zo, nu eindelijk over je echte vraag:
    Welke bindingen?

Ik heb zeker de eerste jaren veel slechte ervaring gelezen over de Xenic, met dingen die stuk gingen en dergelijke, dus daarom maar weg gebleven. Het was toen ook nog een erg nieuwe binding, dat is meestal geen goed idee.
    Inmiddels is hij misschien verbeterd, dus nog een goed op fora en winkel sites de reviews lezen.

De Marker Alpinist is ook de moeite van het bekijken waard.

Ik heb dit seizoen de BL UL 85 gekocht. Nog niet heel veel op geskied. Ik had ATK Crest bindingen, daar ski ik al een paar jaar op. Maar heb die, om gewicht te sparen, verkocht met de oude ski’s, en nu Haute Route er op gezet. Ik heb mijn andere paar Crest wel over gezet naar mijn nieuwe Backland 100. En mijn vrouw en jongste dochter hebben ook Crests.

Als een release van 10 genoeg is, dan kan ik de Crest wel aanraden: licht genoeg om op zo’n lichte ski te zetten (je zet daar immers geen Shift of zo op, haha )

Wat denk ik met jou gewicht (persoon +zware rugzak!) wel erg nuttig is, is dat de Crest lengte compensatie heeft.
    De hiel eenheid kan 10mm of zoiets naar achter veren. Als je dus in een kuil skiet, waardoor de ski buigt, dan kom je niet ‘klem’ te zitten tussen hiel en teen stukken van de binding. Dat is dus NIET hetzelfde als zool lengte instelling, waarbij je het hielstuk kunt verplaatsen om grotere of kleinere schoenen te gebruiken.

Verder heeft hij instelbare release zowel verticaal als horizontaal. En de bindingen zijn erg makkelijk in het gebruik: makkelijke instap, en hiel stuk is makkelijk te roteren, en ze kunt van vlak naar ‘medium-high’ riser wisselen zonder draaien.

De stoppers, die zijn soms wel wat lastig:
    Ten eerste zit het knopje om ze los of vast te zetten aan de rechterkant. Aan je rechtervoet betekent dat dus dat je over je voet heen, aan de buitenkant, met je hand iets moet doen.
    Ten tweede is het een klein, schuivend ‘balkje’ met een haakje er in gefreesd, dus met pap sneeuw komt dat soms vol sneeuw te zitten.
    Allemaal niet in overkomelijk, maar niet 100% easy.

Ze hebben ook vrij veel ‘ramp angle’. Of je dat vervelend vind is persoonlijk. Als je echt zulke grote schoenen hebt, dan is het misschien niet zo’n probleem. Voor mij wel, dus ik heb een vul plaatje er onder gezet, dus ongeveer 25 gram per binding extra,

Er zijn echter niet veel andere bindingen voor dat gewicht en die prijs (inclusief skistoppers en harscheisen haakje), met die features:

Goedkoop
    Stoppers
    Lengte compensatie
    Zool lengte verstelbaar (fijn als je andere schoenen koopt of test)
    Geen ‘vaste U veer’, maar apart instelbare verticale en horizontale release

Je zou ook naar de ATK Kuluar 12 kunnen kijken, dat spaart nog eens 30 gram per binding, maar je hebt dan geen instelbare vertikale release meer, dat zal voor jou echter niet zo’n punt zijn. Ook is de hiel iets minder gebruiksvriendelijk: als je van vlak naar stijghulp gaat moet je hem 90 graden draaien, in plaats van alleen de stijghulp naar voren klappen bij de Crest.

Mocht je voor ATK bindingen kiezen, dan kan ik je vertellen dat de 86mm harscheisen te smal zijn voor de Backland 85, je hebt daar de 88mm voor nodig.
    *message edited by Slim op 7 Jan 2023 18:58 (1% bewerkt)
  • Bedde
    Tourist
    Bedde op 7 January 2023 · 20:35
    Salomon MTN/Atomic Backland, met of zonder rem.
    Sta er al een paar jaar op, stevig, simpel, werkt altijd en geen gedoe.

(Beetje zelfde afmetingen als jou 😇 enkel een 313 bsl)
  • vasco
    Advanced
    vasco op 7 January 2023 · 20:45
    Probeer hoe makkelijk je memet jouw schoen in die binding kan stappen. Dat kan nogl veel veschil maken. Deze week weer met mensen met superlichte bindingen op pad, maar wel lang geklooi om erin te komen. Daar heb je meer frustratie van dan 50g extra per binding.
  • RoelHendriks
    Advanced
    RoelHendriks op 7 January 2023 · 21:52
    Dank allen voor het reageren! Met een eervolle vermelding voor Slim, top!

@Slim, inderdaad de BSL/zool lengte is wel een heel erg belangrijk onderdeel in dit verhaal. Ik zal even een foto bijvoegen die duidelijk maakt waar ik de waarde 335mm vandaan heb en hoe ik die middels nameten heb gecontroleerd. Misschien doe ik wel hele rare dingen, daar schijn ik me vaker schuldig aan te maken😃.. Deze meting is overigens uitgevoerd op mijn Fischer Rangers Free130 maat 29.0-29.5, een freeride schoen met pin inserts. Ik ben van plan tijdens mijn volgende trip nieuwe tourskischoenen te kopen. Ondanks dat ik veel voorpret eraan beleef zelf gear te aan te schaffen heb ik dit inmiddels afgeleerd met skischoenen, die laat ik bootfitten in het skigebied.

Ik zal hoe dan ook even kijken of andere boots in maat 29.5 veel kleiner uitvallen, anders moet ik terughoudend zijn om mijn bindingen bij het bestellen al vast te laten zetten, de ATK bindingen zijn maar tot 20mm verstelbaar.

Los van de BSL is je opmerking over afwijkende DIN waardes bij tourskibindingen zeker relevant. Ik zit normaal op een DIN van 7/8 met de huidige schoenen. Dit is wel erg op het randje als de DIN-waarde en BSL lengte nog kan varieren. In dat geval toch maar voor de modellen kijken met een DIN van 12, bijvoorbeeld de C-raider,. De Marker Alpinist/ATK Kuluar zouden dan inderdaad ook een goede keuzes zijn, maar ik heb deze nog niet overwogen omdat ze geen horizontale release hadden. Een binding kopen die dit wel kon leek me een makkelijke manier om blessures uit te sluiten, of zie ik het te spannend?

Ik zal de ski's zelf nogmaals tegen het licht houden, waarbij ik extra kritisch zal kijken naar de stijfheid.

@Bedde, thanks ik zal de binding overwegen. Ik was wat huiverig door het feit dat je die alleen grofmazig kan instellen.

@Vasco, klopt ik ken het van huurmateriaal. @Slim, wat is jouw ervaring met de ATK-bindingen op dat gebied?

Fijne avond!

*message edited by RoelHendriks op 7 Jan 2023 21:57
  • Bedde
    Tourist
    Bedde op 7 January 2023 · 22:58

@Bedde, thanks ik zal de binding overwegen. Ik was wat huiverig door het feit dat je die alleen grofmazig kan instellen.

Had net dezelfde “huiver” en zag het misschien ook wel een beetje te spannend 😇
    Nu vind ik (persoonlijke ervaring) dit net de sterkte van de binding, ze doet wat ze moet doen wanneer ze het moet doen.

Succes met de uiteindelijke keuze…
  • Slim
    Advanced
    Slim op 8 January 2023 · 02:11
    Over instap gemak:

@Roelhendriks,
    Het feit dat er mensen met huur materiaal lastig instappen is zegt niet zo veel. Dat ligt waarschijnlijk voor 90% aan het feit dat die mensen niet aan die specifieke binding gewend zijn. Mij eerste keer toerskien had ik Tectons gehuurd. Veel geklooi met instappen. Volgende jaar voor mijn vrouw Vipecs gekocht (zelfde voorbak) die mijn oudste dochter ook gebruikte, en die stappen allebei al jaren, met verschillende schoenen, probleemloos in.

@Vasco, ik zie niet wat het gewicht van de binding te maken heeft met het instap gemak? OK, Grizzly en Gara Titan bindingen zijn allebei erg licht, en je moet ze open houden om in te stappen. Maar een Shift ook, en die is nu juist weer heel zwaar. En (zeker de eerste versie) van de Dynafit Rotation stond bekend om lastig instappen (omdat hij verdraaide), terwijl hij ook behoorlijk zwaar is.
    Meestal zit meer of minder gewicht vooral in de achterbak, waar meer features ook meer wegen.

Met de Crest en de Hautee route (nagenoeg dezelfde voorbak) stap ik super makkelijk in. En ook mijn jongste dochter, die toen 9 was, stapte vanaf de allereerste keer makkelijk in,

Maar, dat was allemaal met toerski zolen. Ik heb mijn vorige ski’s met Crest verkocht aan een vriend, en met zijn Cochise met Gripwalk (net als jou Rangers) klungelt hij veel. Ik geef vooral hem de schuld, omdat ik hem vaak genoeg dingen verkeerd zie doen (ski schuin of schoen schuin), maar misschien ook dat de “getrapte” vorm van de Gripwalk zool het lastig maakt om de “trekker” van de voorbak in te duwen.
    Dat kan ik wel eens voor je proberen met mijn eigen Cochise schoenen.
  • Slim
    Advanced
    Slim op 8 January 2023 · 02:42
    @Roelhendriks,
    OK die BSL klopt dus gewoon. Ook logisch want het is maat 29.5. Ik dacht dat je het over over een kleinere maat skischoenen had, omdat ik ook die maat (45) van ‘gewone’ schoenen heb, en mijn ski schoenen allemaal 27.5 zijn.
    Maakt verder niet uit.

Het is wel zo, dat toerski schoenen eigenlijk altijd een kortere BSL zullen hebben dan de gewone alpine schoenen in dezelfde maat.
    Vooral als het om schoenen zonder ISO 9523 zool gaat. ISO 9523 is de toerski zool norm. Dat zijn dus schoenen met een rubber profiel zool, en gekromde onderkant, maar wel met de standaard lip aan de voor- en achterkant. Die kunnen dus in alle bindingen: Tech- (mits ze inserts hebben), frame-, Tecton, Duke PT, Kingpin en zelfs ‘vaste’ alpine bindingen met MNC/AT aanduiding.

Maar, de meeste lichtere toerski schoenen voldoen niet aan die norm. De lip voor en achter dient dan uitsluitend om stijgijzers op vast te maken, net als op bergschoenen.
    Hierdoor kunnen ze de lip kleiner maken. Dat komt het loop- (zowel op ski’s met vellen als op rots) en klim-gemak ten goede. Bovendien, hoe minder plastic, hoe lichter.

Aangezien je al hele goede 50/50 schoenen hebt, en gezien het gebruik, zou ik eerder in de lichte klasse schoenen kijken (de “1kg class” of net er boven, die in jou maat overigens veel meer zullen wegen).
    En daar is de kans op zo’n korte, niet-norm zool vrij groot. De Roxa RX, La Sportiva Skorpius en Dalbello Quantum zijn de enige ‘lichte’ schoenen die ik zo kan bedenken met een norm zool. Alle anderen zullen dus al gauw flink korter uit vallen.
    Bij Technica bijvoorbeeld heeft de ZG Tour in 29.5 333mm BSL, en de ZG Peak 318mm, en de Cochise (hun 50/50 schoen) valt nog 2 mm of zo langer.

Je zou dus zo maar 20mm BSL korter kunnen uitkomen. Dat heeft ten eerste invloed op de binding montage, maar vergeet ook niet dat je release waardes dan omhoog gaan (kortere hefboom, dus meer kracht nodig)!

Ik zou dus eerst even een DIN calculator opzoeken, en je waardes voor een BSL van ~315mm (worst case scenario) berekenen, en dan zorgen dat je een binding kiest die daar bij past.

Ik ski ook op DIN 7 a 8, en met mijn Crest 10 bindingen op “8” heb ik geen probleem, dus zo veel marge hoef je ook niet te nemen.
    *message edited by Slim op 8 Jan 2023 03:04
  • Slim
    Advanced
    Slim op 8 January 2023 · 02:42
    @Roelhendriks,
    OK die BSL klopt dus gewoon. Ook logisch want het is maat 29.5. Ik dacht dat je het over over een kleinere maat had, omdat ik ook die maat (45) van ‘gewone’ schoenen heb.
    Maakt verder niet.
    Het is wel zo, dat toerski schoenen eigenlijk altijd een kortere BSL zullen hebben dan de gewone alpine schoenen in dezelfde maat. Vooral als het om schoenen zonder ISO 9523 zool gaat. ISO 9523 is de toerski zool norm. Dat zijn dus zolen met rubber profiel zool, en gekromde onderkant, maar wel met de standaard lip aan de voor- en achterkant. Die kunnen dus in alle bindingen, Tech- (mits ze inserts hebben), frame-, Tecton, Duke PT, Kingpin en zelfs ‘vaste’ alpine bindingen met MNC/AT aanduiding.
    Maar, de meeste lichtere toerski schoenen voldoen niet aan die norm. De lip voor en achter dient dan uitsluitend om stijgijzers op vast te maken, net als op bergschoenen.
    Hierdoor kunnen ze de lip kleiner maken. Dat komt het loop- (zowel op rots als op ski’s met vellen) en klim-gemak ten goede. Bovendien, hoe minder plastic, hoe lichter.

Aangezien je al hele goede 50/50 schoenen hebt, en gezien het gebruik, zou ik eerder in de lichte klasse schoenen kijken (de “1kg class” of net er boven, die in jou maat overigens veel meer zullen wegen).
    En daar is de kans op zo’n korte, niet-norm zool vrij groot. De Roxa, La Sportiva Skorpius en Dalbello Quantum zijn de enige die ik zo kan bedenken met een norm zool. Alle anderen zullen dus al gauw flink korter uit vallen.
    Bij Technica bijvoorbeeld heeft de ZG Tour in 29.5 333mm BSL, en de ZG Peak 318mm, en de Cochise (hun 50/50 schoen) valt nog 2 mm of zo langer.

Je zou dus zo maar 20mm BSL korter kunnen uitkomen. Dat heeft ten eerste invloed op de binding montage, maar vergeet ook niet dat je release waardes dan omhoog gaan (kortere hefboom, dus meer kracht nodig)!

Ik zou dus eerst even een DIN calculator opzoeken, en je waardes voor een BSL van ~315mm (worst case scenario) berekenen, en dan zorgen dat je een binding kiest die daar bij past.

Ik ski ook op 7 a 8, en met mij Crest 10 bindingen op “ 8” heb ik geen probleem, dus zo veel marge hoef je ook niet te nemen.
    *message edited by Slim op 8 Jan 2023 02:58 (1% bewerkt)
  • fapbaar
    Advanced
    fapbaar op 8 January 2023 · 12:50
    Ik ski zelf op een ATK FR14 en met die binding ski ik eigenlijk alles wel. Zelfs op de piste kunnen ze prima uit te voeten. Zijn super licht en zijn heel goed om mee te freeriden. Weet alleen niet of ik ze op een backland 85 zou doen, misschien voor die eerder een raider 10
  • Wimdk
    Beginner
    Wimdk op 8 January 2023 · 17:58
    Met je gewicht van 95kg en daarbij nog een rugzak vind ik D10 weinig.
    Ik zou een zwaarder type, 12 nemen.
    Ik wil ook nieuwe ski s kopen , Fischer transalp 90 carbon en wou de Fristi Xenti 10 kopen maar nu ik de commentaar gelezen heb twijfel ik
    De Keulenaer
  • Slim
    Advanced
    Slim op 8 January 2023 · 20:31
    Met je gewicht van 95kg en daarbij nog een rugzak VIND IK 10 te weinig.
    Ik zou een zwaarder type, 12 nemen.Wimdk op 8 jan 2023 17:58

Maar gewicht is slechts 1 van de factoren die bepalen welke release waarde je moet instellen. Het gaat niet om wat jij, of iemand, anders VIND, maar om hoeveel kracht er op de binding komt, en hoeveel kracht je been kan verdragen.

@Roelhendriks heeft al vermeld dat hij zijn release op 7 of 8 heeft staan. Dan is een binding die tot 10 gaat ook wel voldoende.
    *message edited by Slim op 8 Jan 2023 20:42
  • Slim
    Advanced
    Slim op 8 January 2023 · 20:40
    Dubbel post strikes again
    *message edited by Slim op 8 Jan 2023 20:41 (94% bewerkt)
  • Slim
    Advanced
    Slim op 8 January 2023 · 20:40
    @Roelhendriks, je schreef: “ De Marker Alpinist/ATK Kuluar zouden dan inderdaad ook een goede keuzes zijn, maar ik heb deze nog niet overwogen omdat ze geen horizontale release hadden”

Maar die hebben net als ELKE binding, ZOWEL horizontale als vertikale release. Alleen, is de VERTIKALE niet instelbaar. Hij hangt van de stijfheid van de U-veer af, en die moet je dan wisselen om hoger of lager uit te komen, dus het zijn nogal grove stappen, en je kunt het moeilijk uit proberen.

(Misschien was jou tekst een type fout, en bedoelde je ook wat ik hierboven schreef, in dat geval, never mind)

*message edited by Slim op 8 Jan 2023 20:42
  • RoelHendriks
    Advanced
    RoelHendriks op 8 January 2023 · 21:50
    He allen, een boel informatie weer, dank daarvoor.

@Slim, grappig naar aanleiding van onze onderlinge "verwarring" over hoe schoenmaat uitvalt bij een skischoen heb ik eens even gekeken op de site van Snowcountry. Maat 44/45 valt bij verschillende fabrikanten enorm verschillend uit:

https://www.snowcountry.nl/maattabel-skischoenen/

Ik heb mijn DIN nogmaals berekend met een kortere BSL en kwam direct uit op een DIN van 10.. Tel daar nog eens een rugzak bij op, dan ga ik toch liever voor een binding met een hogere DIN waarde.

Yes voor wat betreft de schoenen ga ik nu kijken naar de lichte varianten van rond de kilo.

Goed om te horen van die vertikale release op de Marker Alpinist. ik vond het al een bijzonder verhaal. Dat maakt die binding voor mij ineens het overwegen waard. Zeker gezien het gewicht en de prijs.

Fijne avond!
    *message edited by RoelHendriks op 8 Jan 2023 21:51 (2% bewerkt)

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro