Heeft er iemand hier ervaring met Crispi tele-schoenen?
Ik heb een paar shivers gekocht en onder verschillende omstandigheden geprobeerd. Op papier een interessante schoen (niet te zwaar, ntn en tech), maar na er op te hebben gestaan snap ik 'm minder en minder:
- de binnenschoen heeft harde randen op het scheen drukpunt. (Kan iemand iets positiefs zeggen over die binnenschoen?) Oude Scarpa binnenschoen lost dit gelukkig op.
- Een redelijk gemiddelde voet in gangbare maat heeft te weinig teenruimte. Oftewel altijd (onnodig) koud. (Scarpa was hier minder smal.)
- Het buigende gedeelte buigt niet geleidelijk. Het buigt eigenlijk niet, tot je je ski praktisch in tweeën werkt. (Minder mooi/geleidelijk/voorspelbaar/nuttig dan de paringsdans van een Afrikaanse olifant).
Kan iemand me vertellen waarom dit de standaard is geworden? Ik heb hier nooit wat aan, zowel lift-served, toerend, als in stijl terrein wil je iets geleidelijke, voorspelbaars wat stijver wordt. Niet iets wat niet beweegt.
Hoor het graag als iemand dat anders ziet.
- De drukpunten/clips/strap zijn redelijk waardeloos. Naar boven merk je er gelukkig niks van, maar in afdaling kan je je benen blauw klemmen zonder controle te krijgen. De controle die je wilt (hak op de bodem houden, schenen die kunnen roteren zonder gekke verticale druk op de ski te geven, horizontale deel van de voet moet enigszins contact hebben met de onderkant).
Maatje groter of kleiner was niet beter, toch vind ik de controle die je met deze schoen hebt fout: wat vast voelt moet losser zitten en andersom. Heeft iemand een tegenovergestelde ervaring met deze schoen?
Alles bij elkaar opgeteld heb ik de indruk dat een alpiene schoenen man (m/v) van Crispi een goede eisen lijst heeft opgesteld, en dan alle mogelijke keuzes heeft gemaakt die dat niet bereiken. Als ik naar Crispi's hele tele lijn kijk zie ik allemaal variaties op een alpiene schoen waar een eigen idee achter kan zitten, maar die allemaal dezelfde fouten maken (zelfde keuzes wat betreft, clips, binnenschoen, rotatiepunten en zo voorts).
Daarom de hoofdvraag: heeft iemand hier ervaring met zowel Crispi als andere tele schoenen en kan die persoon me aan wat pluspunten over de schoenen helpen?
*message edited by EmileHendrix op 4 Feb 2023 17:33
Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Ik heb er wel eens een paar uurtjes een paar geleend, en voor mij was de wreef veel te hoog waardoor ik de schoen niet vast kreeg. Rare pasvorm.
En van wat ik me herinner moet je ze heel lang gebruiken voordat de flex er is.
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Hmm, lang inflexen voor gebruik? Beetje een raar idee om dat thuis als training voor de tv te doen, maar misschien is dat de barba-truc. Vooral omdat de schoen zo a-typisch voelt, maar als 't helpt, moet ik van de week misschien wat dingen gaan afzeggen. (Houdt je wel van de straat zo😅)
Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Reply
You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.