Advies keuze stijgvellen

• MarcoB
    Tourist
    MarcoB op 8 April 2011 路 09:34
    Voor mijn brede skies gebruik ik Black Diamond Ascension skins (oranje-nylon) die verder goed voldoen voor mijn korte hikes (max. 2uur)
    Heb voor volgend seizoen wat smallere AM-ski en zoek hiervoor nog vellen. Zit eraan te denken ander merk te nemen ter vergelijk bv de G3 Alpinist (leuke kleurtjes) of de Gecko Glue-Less (zonder lijm, 100% mohair)
    Wie heeft met deze of ander merken vellen ervaring of advies?
    Ik hoor het graag.

Groet Marco
    MBN; Freemind
  • robbie
    Expert
    robbie op 8 April 2011 路 14:00
    koop lekkere lichte, soepele huiden van colltex of pomoca. mix of mohair.
    alles beter dan die BD tapijten! Heb ze zelf ook 馃槥

en koop er een vellen sok bij, works da bomb!
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 9 April 2011 路 10:28
    Heb net m'n G3 Alpinist skins ontvangen van Sierra Trading Post in de VS.
    Voor $55 een weggevertje, vond ik. Had natuurlijk te maken met de korte lengte die werd aangeboden, maar voor m'n Icelantic Shaman net perfect!
    Bijsnijden was een eitje, kleven doen ze geweldig goed en de tip- en tailbevestiging is echt superhandig, zeker voor twin tips e.d.
    Kan jammergenoeg de performance in de sneeuw nog niet becommentari脙芦ren, want ze waren net te laat geleverd om mee naar de Zuid-Alpen te kunnen...was m'n laatste trip dit seizoen, dus testen zal voorlopig effe moeten wachten.
  • Sanno1
    Tourist
    Sanno1 op 9 April 2011 路 16:53
    Ben erg tevreden met mijn G3 alpinist vellen.
  • Echo
    Advanced
    Echo op 9 April 2011 路 20:44

Voor $55 een weggevertje, vond ik. Had natuurlijk te maken met de korte lengte die werd aangeboden, maar voor m'n Icelantic Shaman net perfect!
    Bijsnijden was een eitje, kleven doen ze geweldig goed en de tip- en tailbevestiging is echt superhandig, zeker voor twin tips e.d.
    Kan jammergenoeg de performance in de sneeuw nog niet becommentari脙芦ren, want ze waren net te laat geleverd om mee naar de Zuid-Alpen te kunnen...was m'n laatste trip dit seizoen, dus testen zal voorlopig effe moeten wachten.

Welke breedte heb je genomen? Wat voor bindingen heb jij op je Shamans zitten eigenlijk?
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 10 April 2011 路 08:27

[quote author=Anouk link=topic=2612.msg35803#msg35803 date=1302337739]

Welke breedte heb je genomen? Wat voor bindingen heb jij op je Shamans zitten eigenlijk?
    [/quote]

Ik heb de 130mm genomen. Misschien was de 140mm nog n脙漏t iets beter geweest qua dekking op de tip, maar enerzijds was enkel de 130mm in aanbieding en anderzijds is het maar een tiental centimeter bovenaan waar ik de base nog 15mm exposed heb, en daar raak ik bijna niet eens meer de sneeuw. Afwachten of het een goede keuze was. Maar voor het geld kon ik het niet laten  馃槈
    Voorlopig heb ik er nog Marker Griffons op staan...tour-upgrade staat op de financi脙芦le planning van volgend seizoen.
  • Echo
    Advanced
    Echo op 10 April 2011 路 12:34
    Voor dat geld had ik ook de 130mm genomen.... die 10 mm ga je niet echt merken denk ik. Alle aanbiedingen die ik gezien heb zijn minimaal U$ 80,- duurder  馃槥 De G3 skins komen wel heel goed uit de test trouwens http://www.mpsports.at/download/01_060_TEST.PDF
    Begin volgend seizoen maar eens kijken of er nog aanbiedingen komen...

Aangezien ik niet van plan ben om hele dagen te gaan touren (ben meer het lift&ride type  馃槈 ) denk ik er over mijn Jesters volgend seizoen in te ruilen voor een paar Duke's.... net goed voor een uurtje buffelen
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 10 April 2011 路 13:06

tour-upgrade staat op de financi脙芦le planning van volgend seizoen.

Ik wou net een link kopieren naar een setje marker dukes bij Freeze Pro shop, -50%, maar zie nu dat ze al weg zijn  :-\
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • Echo
    Advanced
    Echo op 10 April 2011 路 13:26

[quote author=Anouk link=topic=2612.msg35829#msg35829 date=1302416877]

Ik wou net een link kopieren naar een setje marker dukes bij Freeze Pro shop, -50%, maar zie nu dat ze al weg zijn  :-\
    [/quote]

Haha, ja, ik ook... 馃槥 Gisteravond stonden ze er nog op, nu dus weg..... :-[
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 10 April 2011 路 16:14

[quote author=Anouk link=topic=2612.msg35829#msg35829 date=1302416877]

[/quote]
    heb ze ook net aan mijn neus voorbij zien gaan  :'(
    maar er komen bij Sport Conrad de volgende maand(en) ook vast nog mooie aanbiedingen...straks hebben ze weer hun "脙漏脙漏n product per dag"-aanbiedingen!
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 10 April 2011 路 16:51

heb ze ook net aan mijn neus voorbij zien gaan  :'(
    maar er komen bij Sport Conrad de volgende maand(en) ook vast nog mooie aanbiedingen...straks hebben ze weer hun "脙漏脙漏n product per dag"-aanbiedingen!

Die ken ik nog niet, bedankt voor de tip  馃槈
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • MarcoB
    Tourist
    MarcoB op 11 April 2011 路 09:55
    Op vooral Amerikaanse sites (Tetongravity/Epicski.com)kom ik wel veel problemen met afscheurende tip-bevestiging tegen en de wat mindere grip, vergeleken met BD-vellen.
    Ik weet natuurlijk niet hoe die lui omgaan met hun vellen, maar moet natuurlijk wel met wat beleid lostrekken.
    Mvg Marco
    MBN; Freemind
  • robbie
    Expert
    robbie op 12 April 2011 路 11:12
    die vellen snijder die je bij G3 skins krijgt is een GROOT voordeel (overigens ook los te koop).
    het scheelt je minimaal een uur werk en het resultaat is nauwkeuriger en strakker, vergeleken met een normaal vellensmesje of stanleymes.
  • MarcoB
    Tourist
    MarcoB op 14 April 2011 路 07:11
    He Robbie,
    Zijn ze dan direct klaar?, want langer dan een uur ben je toch niet bezig met 2 vellen op maat snijden.
    Mijn eerste keer met de BD Ascentions was wel spannend om te beginnen(goed inlezen), maar eenmaal bezig gaat het vrij rap.
    Ben wel benieuwd naar ervaringen met die Gecko vellen zonder lijm???

Mvg Marco
    MBN; Freemind
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 14 April 2011 路 07:53
    Vellen snijden met het tooltje van G3 is echt een fluitje van een cent: de vellen eerst mooi gecentreerd op je ski's kleven, tooltje tussen je base en het vel plaatsen en naar rustig naar beneden trekken. KLAAR!
    Zo makkelijk is het echt. Er staat trouwens op de site van Genuine Guide Gear een duidelijk instructiefilmpje. Kan niet misgaan!

• Faberge
    Tourist
    Faberge op 14 April 2011 路 11:46

Vellen snijden met het tooltje van G3 is echt een fluitje van een cent: de vellen eerst mooi gecentreerd op je ski's kleven, tooltje tussen je base en het vel plaatsen en naar rustig naar beneden trekken. KLAAR!
    Zo makkelijk is het echt. Er staat trouwens op de site van Genuine Guide Gear een duidelijk instructiefilmpje. Kan niet misgaan!

Dan gebruik jij ze alleen in zachte poeder begrijp ik? Aangezien op deze manier je staalkanten niet vrij zijn, of is er een nieuwe tool die dat op deze manier dus automatisch doet? 馃槷
  • Echo
    Advanced
    Echo op 14 April 2011 路 12:32

[quote author=Anouk link=topic=2612.msg35911#msg35911 date=1302760421]

Dan gebruik jij ze alleen in zachte poeder begrijp ik? Aangezien op deze manier je staalkanten niet vrij zijn, of is er een nieuwe tool die dat op deze manier dus automatisch doet? 馃槷
    [/quote]

Yep, deze tool laat je staalkanten juist vrij....kijk maar naar het demofilmpje op de eerder genoemde website, supersimpel en snel!
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 14 April 2011 路 13:55

Yep, deze tool laat je staalkanten juist vrij....kijk maar naar het demofilmpje op de eerder genoemde website, supersimpel en snel!

Dat is nice! Die ijzeren clips zijn ook wel mooi, maar ben bang dat die niet om/op de tips van mn Bibby's passen met hun semi vierkante vorm.. Ga het toch eerst proberen met een ouder setje waarbij je de voorkant moet dubbel klappen om de tip loop en dan vast maken.. Met die kan ik nog een eigen systeem knutselen..
  • jriph
    Tourist
    jriph op 14 April 2011 路 20:12
    ik heb kohla ''twin cobra'' vellen (conrad) mohair mix.

Die haken werken wel aardig op vrij rechte twin tips. alleen de rubber dopjes gaan er natuurlijk weer snel af bij mij..

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 14 April 2011 路 21:36
    @Faberge : zoals Echo al schreef, doet het tooltje feillos z'n werk om je staalkanten mooi vrij te maken.
    Kijk hier en begrijp :

馃槈

De haakjes van de G3 Alpinist passen zich perfect aan aan de vorm van de skitip. Die van mijn Shamans zijn nou ook niet direct normaal te noemen  ;D Ik ben zeker dat ze op je Bibby's ook zullen passen.
  • MarcoB
    Tourist
    MarcoB op 14 April 2011 路 22:21
    Bedankt voor de tip Anouk en Echo.
    Dat gaat stuk makkelijkere en sneller dan bij de BD vellen, met dat snij-mes-tooltje.
    Misschien toch maar eens G3 vellen uitproberen, alleen al vanwege dat snij-tooltje.
    Alleen dan voorzichtig behandelen zodat de tip-bevestiging niet kapot gaat?, of heb je er wel vertrouwen in qua duurzaamheid, Anouk of anderen met G3 vellen?
    Groet Marco
    MBN; Freemind
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 14 April 2011 路 22:23

ik heb kohla ''twin cobra'' vellen (conrad) mohair mix.

Die haken werken wel aardig op vrij rechte twin tips. alleen de rubber dopjes gaan er natuurlijk weer snel af bij mij..

[s]Die heb ik ook en vind ik persoonlijk 'niet ideaal': matige kwaliteit, komen ook niet erg robuust over.[/s]

Oops, heb wel vellen van Kohla maar weet niet zeker of dit de 'mix' variant is. Iig ben ik over mijn Kohla vellen niet zo te spreken... Ook niet over het 'haakjes bevestigingssysteem met rubberen dopjes'.
    White room,Pillow lines,I rule
  • Echo
    Advanced
    Echo op 14 April 2011 路 23:16

Bedankt voor de tip Anouk en Echo.
    Dat gaat stuk makkelijkere en sneller dan bij de BD vellen, met dat snij-mes-tooltje.
    Misschien toch maar eens G3 vellen uitproberen, alleen al vanwege dat snij-tooltje.
    Alleen dan voorzichtig behandelen zodat de tip-bevestiging niet kapot gaat?, of heb je er wel vertrouwen in qua duurzaamheid, Anouk of anderen met G3 vellen?
    Groet Marco

Tooltje is ook los te koop..... 馃槈
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 3 June 2012 路 12:13
    Ik bump dit toch maar even.

Op TGR lijkt iedereen heel tevreden met zijn BD Ascensions, dus daar was ik ook maar naar aan het kijken, maar hier lijkt niemand er echt blij mee te zijn.
    Op Telemark-Pyrenees zijn de G3's nu 120芒鈥毬 en de Ascensions 95芒鈥毬 (hoewel er geen lengte bij de Ascensions staat, als iemand me hier mee kan helpen ben ik blij).
    Het wordt mijn eerste setje vellen en ik heb echt geen idee waar ik naar moet kijken. Nylon spreekt me meer aan, maar is zwaarder? Terwijl mohair lichter is, sneller slijt maar beter glijd? Ik maak me eigenlijk niet zo'n zorgen over het gewicht, ik ben een sterke jongen en een beetje work-out is altijd goed.

En als iemand nog een antwoord kan geven op de verschillen tussen BD Ascension STS, STD en de eventuele prefix 'Custom'? http://www.telemark-pyrenees.com/en/blackdiamond/c-skins/f/...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 June 2012 路 13:04
    Mij bevallen die Ascensions goed. Vergelijken met iets anders kan ik ze echter niet.
    Een voordeel van nylon over mohair: Nylon schijnt wat minder snel vochtig/nat te worden. Ik vind ze wel stug als ik zie hoe soepel sommige andere vellen zijn. Geen groot probleem, maar wat minder praktisch met opbergen.
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 3 June 2012 路 14:20

Mij bevallen die Ascensions goed. Vergelijken met iets anders kan ik ze echter niet.
    Een voordeel van nylon over mohair: Nylon schijnt wat minder snel vochtig/nat te worden. Ik vind ze wel stug als ik zie hoe soepel sommige andere vellen zijn. Geen groot probleem, maar wat minder praktisch met opbergen.

OK, dat boeit me allemaal niet zo veel. Heb je enig idee welk model je hebt? STS of STD? En of je de 'customs' hebt (wat dat ook moge betekenen). Zit zelf te denken om 125mm's van Telemark Pyrenees te kopen, 95芒鈥毬 is een goede prijs. Ik kan alleen nergens vinden hoe lang ze zijn. Of is er 脙漏脙漏n lengte voor alle Ascenion skins?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 June 2012 路 21:14
    Het lijkt er op dat met 'Custom' bedoeld wordt dat ze al op lengte gemaakt zijn voor je ski. En met STD krijg je een vel zonder tail-bevestiging maar met ingenaaide tiplus (hoewel op het plaatje de gewone met schroefjes te bevestigen tiplus wordt afgebeeld).
    En ik heb dan dus het STS model. Zelf op lengte gesneden en getailleerd. Voor 20 euro kun je dat laatste dus laten doen, maar het is niet moeilijk en best vlug te doen. Er zijn instructie video's.

• TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 3 June 2012 路 21:22

Het lijkt er op dat met 'Custom' bedoeld wordt dat ze al op lengte gemaakt zijn voor je ski. En met STD krijg je een vel zonder tail-bevestiging maar met ingenaaide tiplus (hoewel op het plaatje de gewone met schroefjes te bevestigen tiplus wordt afgebeeld).
    En ik heb dan dus het STS model. Zelf op lengte gesneden en getailleerd. Voor 20 euro kun je dat laatste dus laten doen, maar het is niet moeilijk en best vlug te doen. Er zijn instructie video's.

Ja ik zag het al bedankt.
    Enig idee over de lengte van de vellen? Ik heb geen probleem er mee om het zelf te doen, maar ze moeten natuurlijk wel lang genoeg zijn. Moeten op ski's van rond de 190-200cm komen te zitten.

EDIT: Ik zie eigenlijk niet zo goed in wat het nut is van STD? Is STS niet veel handiger? Want je moet de tiplus toch altijd zelf bevestigen (afhankelijk van de lengte van je ski)?
  • Opa
    Advanced
    Opa op 4 June 2012 路 10:22
    Zonder taillus glijdt beter, maar vereist een betere looptechniek (mn bij de kickturns). Je kunt vellen ook vd rol kopen, dan heb je zeker de juiste lengte! (Bijv. MK heeft dit)

Ikzelf heb iets mindere ervaringen met de lijm van G3. Das best raar want ze gaan prat op goede lijm. Maar ik heb ze tot 2 keer toe terug gestuurd. Na twee weekjes was het goede er echt vanaf. Maar de grip was wel heel goed. De lijm van BD bleef bij mij langer goed en ze gleden ook lekker.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 4 June 2012 路 15:58
    Typisch gevalletje van te weinig skien, teveel internet. Ik heb daar zelf ook onwijs veel last van, maar wat wil je, als je in het platste land vd wereld woont.

Vellen zijn vellen. Sommige zijn in sommige situaties iets fijner dan anderen, sommige zijn iets durder/goedkoper dan anderen, en uiteindelijk moet je gewoon zorgen dat je iets hebt om onder je skies te plakken!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro