Het heeft even geduurd maar na een succesvolle eerste bouw ben ik begonnen aan mijn tweede ski. Ik heb nu 2 paar gebouwd waarvan ik 1 paar al getest heb. Het tweede paar is al een stuk beter dan mijn eerste paar maar kan nog wel wat verbeteringen gebruiken. Het grootste probleem is de mal die niet helemaal goed is. Dit was dan ook mijn eerste mal en ik heb er veel van geleerd.
Mijn nieuwe design is een stuk breder dan mijn eerste. Hier een paar tekeningen:
Specs van de witte skis: Lengte: 184cm Sidecut: 125/92/115 Kern: Populieren hout. Sidewalls: Zelfde als kern, hout dus. P-Tex 4000 Base Glasvezel: 2 lagen uni-directional onder de kern en 1 boven de kern.
Ik zal van de nieuwe ski morgen nog wat specs posten.
Ziet er goed uit! Misschien idd nog wel wat verbeteringen doorvoeren bij een volgende ski.. Wat heeft je dit gekost? Wil zelf ook graag een keer wat bouwen.. Respect iig man!
Ik moet zeker nog wat dingen verbeteren. Over het glasvezel, ik heb in mijn eerste ski triaxiaal weefsel gebruikt. 750gr/m2. Dit was goed maar ik vond hem toch iets aan de stijve kant. In het tweede paar heb ik daarom besloten om te proberen hoe bi-diogonaal weefsel is. De resultaten zijn niet zo slecht, de ski is wat aan de slappe kant, maat wel heel erg licht en hij voelt lekker aan. Ik wilde nog carbon stringers op de bovenste laag glasvezel toevoegen voor de stijfheid maar dit heb ik niet gedaan. Mijn plan is om misschien op de tweede skis tour bindingen te monteren. Ze zijn heel erg licht, 2.5 kg per stuk, en hebben de goede lengte. Ik ben nog bezig om een goede samenstelling te bedenken voor mijn nieuwe paar.
Ik moet nog een naam bedenken voor het nieuwe model ideeën? Double Dutch Powder Crushers Awesome Zoef Haas
Te stijf qua buiging? Wat je wilt is denk ik een torsiestijve ski die in de lengte wel 'heel' flexibel is. Probeer dit eens met lichter glasvezel (minder buigstijf), zeker aan de onderkant (geeft de buigstijfheid). Bovenop carbon stringers in een kruis van de tip naar de binding te laten lopen om het torderen tegen te gaan: tip x binding x tail.
Die bi diogonaal is wat slapper, omdat er ten opzichte van de tri geen vezels in de lengte richting hebt lopen... (zoals ik beide zou uitleggen met 90 en 60x60) hij is wel torsistijver omdat er meer vezels in een betere belastingsrichting lopen.
@cassaaa: Bedankt voor je tips. Ik ga zeker met die carbon stringers werken. ik blijf denk bij de bi diogonaal maar ik moet nog een keus maken voor mijn nieuwe ontwerp. Ik wil dat de ski in de lengte heel flexibel is maar wel strakke bochten kan maken. De radius is 17,5m dus ik denk dat hij dus een hoge torsie stijfheid nodig heeft.
@Emile: Mijn mal is heel erg simpel en perfect om mee te beginnen. Ik heb eerst meerdere profielen uit MDF gezaagd. Deze heb ik allemaal aan elkaar geschroefd om zo 1 solide mal te hebben. Met de boven mal heb ik het zelfde gedaan. Mijn eerste ski heb ik gemaakt met gewoon de ski in de mal en de boven mal erin. Met spanbanden heb ik deze toen onder druk gezet en zo een dag laten staan. Met mijn tweede ski heb ik een wat beter systeem gebruikt. Ik heb 12 stalen U-profielen boven en onder de mal gehangen en dan steeds met schroefdraden de bovenste en onderste met elkaar verbonden. Ik draaide dan de moeren aan en zo kreeg ik een enorme druk.
Zo, het is al weer een tijd geleden sinds mn laatste update. Daarom even een samenvatting van wat ik gedaan heb.
Ik heb mijn tweede zelfgemaakte paar al klaar, alleen nog wat bindingen erop en ik kan gaan. De mal waar ik mee bezig was is inmiddels ook klaar. Een paar kleine aanpassingen en hij is klaar om te persen. Nadat ik de onder mal gemaakt had had ik het probleem dat k nog een passende boven mal moest maken. Bij mijn eerste mal heb ik simpel weg de stukken die ik over hield van het uitzagen van de onder mal gebruikt als boven mal. Bij mijn nieuwe mal kon dat niet omdat ik deze uit 3 losse delen gemaakt heb. Ik kon twee dingen doen, en boven mal gaan uitzagen of een boven mal gieten. Ik heb voor het laatste gekozen. Het is een beetje onconventioneel maar het heeft gewerkt. Ik heb de randen van de onder mal afgesloten met twee planken. Vervolgens heb ik twee zakken lichtgewicht beton gehaald en deze erin gegoten. Het resultaat, een perfect passende boven mal!
Hier wat foto's,
Nu de mal klaar is moet ik nog bedenken hoe ik de ski ga opbouwen. Hij moet flexibel in de lengte zijn maar ook genoeg torsie stijfheid hebben. Ik ben daarom van plan om 1 laag tri dimensionaal te leggen met daarop een laag bi diogonaal glasvezel. Boven de kern wil ik maar 1 laag bi dimentionaal leggen met carbon stringers in een kruis van de tip en tail naar de binding. Hier nog een foto van de nieuwe ski. (uit MDF)
[ img ] hier tussen moet een adres/link naar de afbeeldingen staan [ / img ] alleen de spaties er tussen uit, het is het tweede knopje vanaf links, tweede rij boven het veld waarin je typt..
Volgens mij verwijs je naar een html document tussen je [ img ] tags en moet je juist naar een het daadwerkelijke plaatje verwijzen. Ik dacht dat je dat bij flickr door rechtermuis klik op plaatje --> properties deze link kon verkrijgen, maar zie dat dat niet lukt.
Als je de plaatjes in het overzicht pakt, dan lukt het wel: [ img ][ /img ]
Volgens mij verwijs je naar een html document tussen je [ img ] tags en moet je juist naar een het daadwerkelijke plaatje verwijzen. Ik dacht dat je dat bij flickr door rechtermuis klik op plaatje --> properties deze link kon verkrijgen, maar zie dat dat niet lukt.
Als je de plaatjes in het overzicht pakt, dan lukt het wel: [ img ][ /img ]
Zou ik dit kunnen gebruiken in plaats van triax glasvezel? Misschien te stijf? Ik zou dan 1 laag onder de core van carbon willen doen met daarop biax glasvezel en dan boven de core weer een laag carbon.
@Mickey: Ik zou in ieder geval uitgaan van tri-axiaal glasweefsel. De stijfheid van de ski (en het flexverloop) bepaal je daarna door de dikte van de kern.
Vuistregel: 2 keer dikker is 8 keer stijver (derde-macht dus) Meer in ski-dimensies: Ski met 13 mm kern is 1,27 keer stijver dan een ski met 12 mm kern. (13/12 tot de derde macht) Dit is niet helemaal waar, maar als denkkader heel bruikbaar.
Koolstofvezel (carbon) is duurder dan glasvezel, de gewichtsreductie is beperkt (in je skikern kun je veel meer gewicht reduceren) en koolstof zal eerder falen ("breken"😉 dan glasvezel. Koolstofvezel is stijver en sterker dan glasvezel, maar glasvezel kan grotere vervormingen aan. Dit betekent dat een koostofvezelversterkte ski eerder kapot zal gaan, als je bijvoorbeeld op 2 buckels land en de ski volledig doorbuigt.
Same here. @Mickey: Zie ik 't goed dat je het beton in drie losse delen hebt gegoten? @RobiN: Ik kan me indenken dat je er dan nog meer blokken boven op kan fabriceren als je een hogere persdruk wil.
Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Koolstofvezel (carbon) is duurder dan glasvezel, de gewichtsreductie is beperkt (in je skikern kun je veel meer gewicht reduceren) en koolstof zal eerder falen ("breken"😉 dan glasvezel. Koolstofvezel is stijver en sterker dan glasvezel, maar glasvezel kan grotere vervormingen aan. Dit betekent dat een koostofvezelversterkte ski eerder kapot zal gaan, als je bijvoorbeeld op 2 buckels land en de ski volledig doorbuigt.
Maar het idee is toch om de dikte van je kern te reduceren OMDAT je met carbon werkt?
Alleen carbon gebruiken ipv glasvezel lijkt me niet zinvol idd maar als je de kern vervolgens dunner kunt maken (lees: minder zwaar) dan zijn die stijvere carbon vezels toch weer heel interessant.
bedenk ook dat de druk die het beton levert evenredig is met de hoogte, en dus niet uniform is. iets dat je met lucht druk, of met zo'n pers met bouten e.d. wel realiseerd.
Maar het idee is toch om de dikte van je kern te reduceren OMDAT je met carbon werkt?
Alleen carbon gebruiken ipv glasvezel lijkt me niet zinvol idd maar als je de kern vervolgens dunner kunt maken (lees: minder zwaar) dan zijn die stijvere carbon vezels toch weer heel interessant.
Je moet rekening houden met onderstaande vuistregel: Vuistregel: 2 keer dikker is 8 keer stijver (derde-macht dus) Meer in ski-dimensies: Ski met 13 mm kern is 1,27 keer stijver dan een ski met 12 mm kern. (13/12 tot de derde macht) Dit is niet helemaal waar, maar als denkkader heel bruikbaar.
Dat betekent dat met kleine veranderingen in de kern dikte er grote veranderingen in stijfheid optreden. De reductie in kerndikte door toepassing van koolstofvezel (ipv glasvezel) is dus klein. In de kern kun je veel gewicht besparen door lichter kernmateriaal te gebruiken.
Op zich heb je gelijk dat dáár de gewichtsbesparing te halen is. Maar ook bij carbon geldt dat de stijfheid ontstaat door de afstand tussen de lagen, en die bereik je alleen maar door dikte van de kern. Als je een millimeter van je kern onder de voet weghaalt (en dus nog veel minder in tip en tail) wordt de stijfheid echter zó veel lager dat je dat niet zomaar compenseert met toevoegen van carbon (wat in combinatie met de extra epoxy overigens ook gewoon weer gewicht oplevert)
Het begin van dit verhaal was dat Mickey carbon wilde gebruiken in plaats van glas. Dat is dus niet verstandig als je niet eerst de kern dikker hebt gemaakt.
Je moet even kijken naar het uitgangspunt en dan beslissen hoe je een ski opbouwt:
Uitgangspunt 1: Ik wil een stijve ski:
Maak de kern dik en kijk hoe stijf hij wordt. Stijf genoeg? Is ie nu te zwaar? In het algemeen vind ik een stijve ski prettiger als ie ook wat zwaarder is, en niet zo stuiterig.
Uitgangspunt 2: Ik wil een lichte ski:
Zoek licht kernmateriaal (en dus veel slapper) en probeer de stijfheid uit de glas- en eventueel carbonvezels te halen. Deze ski zal beslist minder lang meegaan.
Zoals Easy al zei: Carbon is veel minder vergevingsgezind dan glas. Wij hebben uitgebreid geëxperimenteerd (samen met Costijn en zijn stijgski-project) met carbon en lichte kernen en de conclusie is tot nu toe dat er veeeeel sneller de-laminatie optreed. Tot een bepaalde buiging is de ski stijver, ga je daar doorheen dan breekt het carbon.
Wow, dat zijn veel reacties achter elkaar. Daarom zal ik niet iedereen stuk voor stuk gaan antwoorden.
De Ski Ik heb inmiddels mijn glasvezel al binnen en ik ben met de volgende constructie opgekomen. Van onder naar boven: -P-tex base... -VDS rubber over edges -1 laag Quadraxiaal glasvezel 850g/m2 -1 laag bidiogonaal glasvezl 600g/m2 -Populier/paulwonia houten kern+ ABS tip en tail -1 laag bidiogonaal glasvezel 600g/m2 -carbon stringers van tip in een kruis naar tail -Makore fineer+ epoxy UV coating.
Er zijn nog een paar dingen waar ik nog niet helemaal zeker over ben. Zo weet ik niet of ik wel ABS in de tip/tail wil gebruiken. Ik heb het al eerder gebruikt maar heb veel problemen gehad met de aansluiting op de kern. Ook weet ik nog niet of het slim is om een laag quadraxiaal glasvezel boven de kern te doen in plaats van bi-diogonaal. Een probleem waar ik mee zit is de kern. Ik zit gelimiteerd aan 9mm als max dikte. Daarom zal ik veel stijfheid moeten krijgen uit de vezels.
De Mal Mijn mal heb ik zo simpel mogelijk gemaakt. Ik heb gewoon 2 planken aan elke kant vand de onder mal gezet en heb deze gevuld met lichtgewicht beton. De persdruk wil ik niet halen uit het beton zelf maar dit doe ik doormiddel van 6 U-profielen met schroefdraden van boven naar beneden. Hierdoor kan ik goed verspreid heel veel druk zetten. De mal is zwaar maar met genoeg spierkracht moet het wel lukken. Nee, maar ik bouw samen met een vriend en met z'n tween is het geen probleem.
Ik hoop dat ik zo op alles antwoordt heb kunnen geven. Ook heel erg vet dat iedereen zo geïnteresseerd is en wil helpen!!
@Mickey Hoe gaan we die carbonstringers zo verwerken dat er geen bobbels in komen? Zie dat je finier al binnen hebt, ziet het er goed uit? Dan kunnen we snel beginnen heb de bindungen op de post.
Reply
You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.