DIY Splitboard en binding

• ieism
    Tourist
    ieism op 29 December 2011 路 19:57
    Een doe-het-zelf splitboard topic. Het is mijn eerste poging een split te maken, dus hoe het gaat aflopen weet ik nog niet. Het idee is een low budget split te maken, maar wel kwalitatief vergelijkbaar met wat er op de markt is. En licht, lichter dan een Voile kit met gewone bindingen in ieder geval.Ik ga zo veel mogelijk zelf maken, inclusief de binding interface. Begonnen met mijn vertrouwde Lib Tech Dark series 164. Op zich een geschikt plankje want lekker stijf en toch al een beetje sleets, en geen staalkanten rondom. Helaas is het wel mijn enige freeride plank, dus als ik 'm verzaag hebben we diepe penarie. Het aftekenen van hoe ik mijn bindingen het liefst heb staan voor pow.
    toen plan A om het midden van het board af te tekenen: Ik dacht als je nou tussen de rijen inserts een dun lijntje krast en die met een lange liniaal doortrekt heb je wel aardig het midden. Maar dat werkt niet omdat het gewoon niet nauwkeurig genoeg is.
    B is een rechte mdf plank op het board vast te zetten. Het midden van de plank vinden, de afstand van de insert aftekenen en boren. En gewoon de plank met de schroeven van je bindingen op je board vastzetten. Na nameten bleek de achterkant 2 mm scheef te gaan, dus heb ik de gaten in het mdf gewoon een beetje naar één kant opgeboord en toen alles goed vastgezet. Je kan zo dus op alle hoeken van de plaat van de edge van je board naar de hoek van het plankje meten en het helemaal recht krijgen. Bijkomend voordeel, als je de zaagsnede niet mooi in één keer recht zou krijgen kan met de plank als geleiding beide helften alsnog recht krijgen.
    ;
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 29 December 2011 路 20:17
    No guts, no glory!  馃槂

Een plank met rocker gaat wel een beetje klapperen, dus als je een extra paar handen hebt om alles plat te houden is dat handiger.

De witte tape in het midden is eigenlijk alleen om er voor te zorgen dat de topsheet niet gaat splinteren, was niet echt nodig met deze zaag.

En dan ben je opeens weer ski脙芦r.  ;D

De kanten zijn in ieder geval kaarsrecht, en sluiten overal perfect aan.

That all for now. Morgen kanten in de epoxy, en op zoek naar onderdelen en materialen.

Als iemand toevallig nog een setje freeride bindingen met alu base heeft liggen hou ik me aanbevolen. Bijvoorbeeld SP, Ride of Flow....
    splitfest.nl
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 29 December 2011 路 20:51
    Leuk projectje 馃榾
  • MarcD
    Beginner
    MarcD op 29 December 2011 路 21:19
    haha, ff een zaag in je boardje zetten  馃槷

inderdaad een leuk projectje, ga ik volgen...
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 30 December 2011 路 08:36
    Je float is een stuk minder nu
    Je board is namelijk 3mm smaller geworden, door de zaagsnede ;D ;D

cool project staat ook op mijn lijstje.
    If the conditions are crap, it's called training!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 December 2011 路 14:43
    Paar oude Ride bindingen voor 芒鈥毬50,- van Marktplaats gehaald, het plan is een aangepaste 4x4 plaat op beide board helften te maken zodat ik de binding er op kan draaien en met een halve slag borgen op de 脙漏脙漏n of andere manier. Zo kan ik de originele inserts gebruiken, en hoef ik minder gaten in het board te boren. Moet nog wel bedenken hoe precies.  :馃槂

Kanten in de epoxy, verder niet zo spannend.

Board goed rechtop houden, anders gaat naar 脙漏en kant lopen...

Plaatje bidirectional carbon maken, om misschien tip/tail clips van te maken. Gewoon strak tussen 2 glasplaten klemmen, niks geen vacuumbag of autoclaaf voor nodig.  8)

splitfest.nl
  • costijn
    Expert
    costijn op 31 December 2011 路 05:16
    lekker nuchter bezig, mooi werk! ben benieuwd.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 31 December 2011 路 08:58
    [s]Zoek nog een paar buckles van skishoenen voor dit project, liefst een beetje mooie en niet te zwaar. Iemand? [/s]

Gevonden, thanks!

splitfest.nl
  • Easy
    Advanced
    Easy op 31 December 2011 路 16:12
    Hoeveel laagjes UD koolstofvezel heb je gebruikt en in welke volgorde heb je ze op elkaar gelegd?

Als het plaatje krom trekt na uitharding (ik zeg niet dat het gebeurt, maar het zou kunnen), moet je de volgende gewoon symmetrisch opbouwen. 馃槈
    Built for Speed
  • ieism
    Tourist
    ieism op 31 December 2011 路 17:03
    Stuk of 10 lagen, waarvan 2 lagen dwars op de andere. Beetje overkill want het is veel sterker dan nodig. Heb het plaatje net uit de mal gehaald, het is echt heel erg recht  馃槂

splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 31 December 2011 路 17:15
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 31 December 2011 路 17:41
    @Easy: Jij bent ook nogal technisch geschoold geloof ik toch? Ik dacht om de binding te monteren aan hetvolgende:

1. Een 4x4 plaat van een gewone binding aanpassen, tot een hexagon verzagen.

2. Hetzelfde hexagon uit de baseplate van de binding slijpen, maar dan 45graden gedraaid.

3. Om je binding vast te zetten zet je de binding over het hexagon, en laat je het als een puzzelstukje erover zakken, en dan draai je 'm vast. Zo klemmen de punten van de hexagon de baseplate vast.

4. Op 脙漏脙漏n helft van het board zit een "stop" plaatje om de zorgen dat de binding niet verder draait.

5. Op de andere helft van het board zit een ski buckle die de binding vastzet zodat ie niet terug draait.

6. In werkelijkheid is de hexagon ook in tweeen gedeelt, net als het board, maar dat heb ik op de animatie even weggelaten.

Betere ideeen zijn van harte welkom, maar wel met hetzelde principe dus geen rails en pucks enzo zoals Voile.

splitfest.nl
  • Easy
    Advanced
    Easy op 1 January 2012 路 13:55
    Industrieel Ontwerpen gedaan aan de Universiteit Twente, met een technische/werktuigbouw master. Daarnaast DIY en sleutel ik graag, dus je kan wel stellen dat ik een redelijk beroeps/hobby/studie (kies maar ... ) deformatie heb. :馃槂

m.b.t. je montage idee. Ik ben een ski脙芦r, dus ik heb weinig kennis van boardbindingen en splitboard constructie (ik vind het wel leuk om dit topic te lezen btw). Ik durf er dus niet echt uitspraken over te doen. Mijn "plan van aanpak" zou zijn: Bekijk/lees veel vergelijkbare projecten online, opties:
    1. kopieer de oplossing die je persoonlijk het best/mooist vind.
    2. combineer de beste aspecten van diverse ontwerpen.
    3. optimaliseer (met kleine aanpassingen) op basis van eigen inzicht.

Of de hexagon voldoende verticale fixatie bied durf ik niet in te schatten (is afhankelijk van de passing/toleranties). Een stop waar de binding met een buckel op spanning tegenaan gedrukt wordt, lijkt mij een goede manier om de rotatie om de verticale as te voorkomen. Verschuiving in het horizontale vlak zou misschien een probleem kunnen zijn? Hangt af van de toleranties (nauwkeurigheid van de passing tussen de hexagon 4x4 plaat en de baseplate).
    Built for Speed
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 January 2012 路 18:27
    Het gaat heel strak passen, want ik pas in principe alleen de vorm aan en niet de maatvoering en hoogte van de 4x4 plaat. Eventueel kan ik als het te strak is nog met shims onder de plaat gaan werken tot het perfect past. De 4x4 plaat en binding zijn beide conisch en passen al perfect in elkaar, dus bang dat het horizontaal verschuift ben ik niet.

Ik heb al een week alle opties bekeken. Er waren niet echt oplossingen bij die ik zou willen kopieeren. Bijna iedereen maakt een versie van het Voile systeem, en dat is niet wat ik zoek. Het systeem van Karakoram is heel mooi, maar bijna niet na te maken.

Als het niet werkt heb ik alleen een 4x4 schijf verpest en is de binding nog gewoon bruikbaar, dus dan kan ik altijd nog iets anders verzinnen...

Thanks voor de input, ik doe namelijk ook maar wat...  馃構
    splitfest.nl
  • Fontio
    Tourist
    Fontio op 3 January 2012 路 02:31
    Oke, even een reactie in het wilde-westen.

Ten eerste, super tof dat je het doet! Dat is echt drempelverlagend, geeft een bult inspiratie. Hopelijk gaat het helemaal goed komen.

Even een puntje van aandacht, ik heb eigenlijk geen verstand van de andere systemen, maar als je alleen de huidige inserts gebruikt en een baseplate aanpast dan houdt je een zaagsnede over tussen de helften? Of is dat helemaal opgevuld met de epoxy?

Verder denk ik dat je met een bepaalde hefboomwerking te maken krijgt. Aangezien de inserts dicht tegen het midden van het board aan zitten komt er sneller een dwarskracht op te staan. Als de bevestiging van de binding verder naar de staalkant zit dan wordt de kracht ook op die plek het board in geduwd. Zo lijkt het mij namelijk, misschien heb ik het helemaal mis. Ik vergelijk het een beetje met 2 latjes op elkaar schroeven, als je ze met 2 schroeven in het midden vast zet dan kun je de zijkanten nog vrij makkelijk optillen. Zet je de schroeven naar de buitenkant dan lukt dat niet meer..

In de poeder zijn de krachten waar ik over nadenk wel een stuk kleiner dan op de piste. Ik weet niet of je ook van plan bent af en toe een piste te pakken. Op de piste zou ik toch de helften beter gefixeerd willen hebben. Ik zie het al voor me dat je een bultje sneeuw hapt en je opeens nog maar een half board onder je hebt 馃構

Keep up the good work!
    ''The guy in the orange jacket!''
  • ieism
    Tourist
    ieism op 3 January 2012 路 10:31
    Er is natuurlijk wel een beetje over nagedacht deze week.  馃槈

1.Er blijft geen zaagsnede tussen de helften, want de baseplate is ook uit 2 delen.

2.We gaan het zien, volgens mij is het vooral belangrijk dat het goed past en stevig is. Ik ben niet zo bang dat er beweging in het systeem zit. Het is in feite niet zo veel anders als het systeem van Atomic, maar dan veel simpeler en sterker.

3. Ook op de piste moet het werken natuurlijk, maar er is eigenlijk maar 脙漏en manier en dat is gewoon maken en testen. Ik kan van te voren ook niet voorspellen hoe het gaat rijden.

Hopelijk worden deze week de test baseplates gefreesd door een kennis met een 2d CNC, het gaat toch geen hexagon worden omdat er dan te weinig materiaal blijft staan. Bovendien is het makkelijker deze nieuwe vorm uit de binding te slijpen straks.

Als dit werkt zoals ik hoop en de maat is perfect, laat ik waarschijnlijk meerdere setjes maken uit carbon. De instelkosten van een cnc frees of waterjet zijn eigenlijk te hoog om enkele stuks te produceren. En het systeem kan met bijna elke Ride binding gebruikt worden dus misschien kan ik er nog een aantal doorverkopen.

splitfest.nl
  • Easy
    Advanced
    Easy op 3 January 2012 路 14:47
    Je moet zorgen dat je (viavia) cnc of water snijwerk (e.d.) bij een universiteit, hts of mts kan laten doen. Bij onderwijsinstellingen betaal je als student meestal alleen materiaalkosten. Via dit forum of in je kennissenkring is er vast iemand te vinden die dat kan regelen.
    Built for Speed
  • ieism
    Tourist
    ieism op 3 January 2012 路 21:07
    Watersnijden is gelukkig niet zo duur, het carbon materiaal is het duurste. Daarom laat ik een paar proto's in acrylaat maken.

Instellen kost 芒鈥毬25,-, en ieder onderdeel snijden daarna 芒鈥毬7,- dus dat valt heel erg mee. Omdat ik toch een plaat carbon in een vaste maat moet kopen laat ik meteen 2 of 3 setjes snijden.

Ik vond gister nog een site waar je echt enkele stuks in alu kan laten maken. Het is eigenlijk bedoelt om bedieningspanelen op maat te leveren, maar het werkt net zo goed voor andere toepassingen. Je kan zelfs verzinken, trapsgewijs verdiepen, gaten, letters maken, kleuren etc..  Inclusief een gratis programma om het te maken, en je krijgt meteen de prijs in het programma. Misschien ooit eens handig voor iemand...  http://www.schaeffer-ag.de/
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 4 January 2012 路 09:29
    Damn Ieism, goed bezig! 馃槷

Ben heel benieuwd of het allemaal een beetje naar verwachting wil werken. Als je tzt nog reisgenoten zoekt voor een tripje om het resultaat uit te proberen bel je maar  馃槈
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 January 2012 路 23:47
    Voorlopig ben ik nog wel even bezig, maar als het klaar is gaan we bellen voor een trip Willem.
    splitfest.nl
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 10 January 2012 路 16:59
    Goed bezig Ieism!

Ik zou het commentaar van Fontio ter harte nemen. Het systeem van Voil脙漏 werkt in de praktijk voor mij prima en fixeert de beide ski's vanuit het midden van iedere ski.

Of je zou iets moeten vinden waardoor je inderdaad zoals Easy zegt verticale bewegingsmogelijkheid van de binding ten opzichte van de ski niet alleen langs de binnenrand, maar ook meer naar de buitenrand toe beperkt. Ik heb de Poacher van Atomic vorig jaar in actie gezien en de jongen die erop reed was er niet heel erg over te spreken. Het pastte niet mooi samen, wat vooral op hardere ondergrond te merken was.

Nog een tip: pas op met dingen die heel goed passen en het vastzetten met sneeuw en ijs ertussen. Het mooie van het Voil脙漏 systeem is dat je de binding lekker over de pucks kan rammen en je in een sneeuwstorm nog prima je board samen kan bouwen.

Mocht je vragen hebben, je kan me altijd bereiken en ook ik heb een technische achtergrond. 馃槈
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 January 2012 路 17:20
    Thanks, ik heb wel een paar idee脙芦n om de speling er uit te halen als die er is maar ik wil eerst een paar onderdelen af hebben en testen.

Soms moet je gewoon iets proberen om er achter te komen of het werkt.... Als het niets is kan ik altijd nog een setje Sparks erop zetten.
    Het systeem van Atomic ziet er ook best ingewikkeld uit, en het board zelf schijnt ook niet erg stijf te zijn.  Het mooie van voile is dat het zo simpel is dat er bijna niets mis kan gaan, dat hebben ze goed bedacht.

Ik wil als ik wat verder ben wel een keer een splitboard van dichtbij bekijken, daar zou je me wel mee helpen. Met name over de touring mode zit ik nog een beetje na te denken....
    splitfest.nl
  • Nielsie
    Tourist
    Nielsie op 11 January 2012 路 11:52
    wow! hier heb ik echt veel ontzag voor. Ik ben het er mee eens dat een splitboard overpriced is, maar om dan ook daadwerkelijk zelf een plank te gaan bouwen, het zou niet meteen bij mij opkomen. Erg mooi project en bedankt voor de updates!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 11 January 2012 路 12:25
    @Ieism: kan me heel goed voorstellen dat je je eigen systeem wilt maken. 馃槂 Zit zelf regelmatig te fantaseren over een eigen binding, maar dan wel gewoon op Voil脙漏 inserts gebaseerd.

Over de touringmode. Ik heb speciale risers van Voil脙漏 om hoger te staan op mijn ski en te voorkomen dat de neus van mijn schoen de bovenkant van mijn ski raakt. Nadeel: de harscheisen komen minder ver in de sneeuw/ijs omdat ze altijd hierboven gemonteerd worden. Harscheisen zijn mijns inziens een redelijke must met splitboarden tenzij je alleen maar in dikke pof of andere zachte sneeuw aan het omhoog stampen bent. En dat laatste is lang niet altijd het geval hier in Europa.

Je kan dit voorkomen door het draaipunt verder naar voren te verplaatsen tov. van de neus van de schoen, maar dat loopt volgens mij niet lekker omdat het dan te ver van het afwikkelpunt van je voet vandaan ligt.

Over de touringmode 2: er is teveel speling tussen mijn binding en de touringbracket. Spark heeft daar volgens mij een mooie aluminium CNC gefreesde touringbracket voor...

Laat maar weten als je een splitboard wilt zien. Ik woon in Scheveningen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 20 January 2012 路 20:35
    Alle kleine onderdeeltjes waren toch wat meer werk dan gedacht...maar het is nu bijna weer tijd om alles weer in elkaar te zetten.  8)
    De chinese hooks: 9 gram!

Tipclips: 10 grams

De disks, 64 gram. Da's lichter dan de originele 4x4 disks, dus daar ben ik blij mee.

Nu kan je hopelijk iets beter zien dat ik er ook een soort hele kleine messing en groef verbinding tussen de twee helften heb gemaakt om de twee helften nog beter bij elkaar te houden.

Als de 4x4 gemonteerd is lamineer ik er nog een lichtgewicht kurklaagje op voor de antislip.

splitfest.nl
  • Murky
    Advanced
    Murky op 20 January 2012 路 20:59
    Hoowww, super dat carbon zeg! Wat gaaf! +10 voor het maken van je eigen carbon onderdelen!
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 21 January 2012 路 01:21
    Erg mooi geworden idd! 馃榾
  • poling
    Beginner
    poling op 21 January 2012 路 10:16
    woow das proofie zeg. ziet er gelikt uit...!
  • Fontio
    Tourist
    Fontio op 21 January 2012 路 11:32
    Gaaf! Lijkt me echt geweldig om dat zo die onderdelen in je handen te hebben 馃榾
    ''The guy in the orange jacket!''
  • Easy
    Advanced
    Easy op 21 January 2012 路 15:56
    Erg fraai! Ben benieuwd naar de passing & het functioneren!
    Built for Speed

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro