Hoe heet dit, en waar te verkrijgen?

• Easy
    Advanced
    Easy op 22 January 2012 · 23:22

moet dat niet watervrije houtlijm zijn? ik meen me te herinneren dat een van de ski-techs in st Lary zich daar nogal over op stond te winden toen zijn collega met pattex watervast aan de gang ging omdat die andere op was

Geen idee, ik gebruik gewoon watervaste witte houtlijm (ik weet niet of dat "watervrij" is). Ik zou me ook niet zo'n zorgen maken om eventueel "vocht" in de kern. Punt 1: Hout heeft altijd een bepaalde vochtigheidsgraad. Punt 2: Ik heb ooit veel moeite gedaan om een stuk ski te delamineren met water (in kokend water laten weken, invriezen en dit proces veel herhalen), dat werkte niet. Dus uiteindelijk heb ik het stukje ski gewoon met een freesbank laagje voor laagje af gefreesd zodat je de opbouw mooi kon zien. Een goede ski zal dus echt niet direct delamineren van een paar druppels water ...
    Built for Speed
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 January 2012 · 15:17
    Kijk, dat is info. Lekker hoor.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 23 January 2012 · 15:44
    duidelijk....
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Opa
    Advanced
    Opa op 24 January 2012 · 11:29

[quote author=fan neige link=topic=3544.msg49942#msg49942 date=1327164368]
    moet dat niet watervrije houtlijm zijn? ik meen me te herinneren dat een van de ski-techs in st Lary zich daar nogal over op stond te winden toen zijn collega met pattex watervast aan de gang ging omdat die andere op was

Geen idee, ik gebruik gewoon watervaste witte houtlijm (ik weet niet of dat "watervrij" is). Ik zou me ook niet zo'n zorgen maken om eventueel "vocht" in de kern. Punt 1: Hout heeft altijd een bepaalde vochtigheidsgraad. Punt 2: Ik heb ooit veel moeite gedaan om een stuk ski te delamineren met water (in kokend water laten weken, invriezen en dit proces veel herhalen), dat werkte niet. Dus uiteindelijk heb ik het stukje ski gewoon met een freesbank laagje voor laagje af gefreesd zodat je de opbouw mooi kon zien. Een goede ski zal dus echt niet direct delamineren van een paar druppels water ...
    [/quote]

Pas hier wel mee op! Dat het met een 'stuk ski' niet delamineert geloof ik direct: de druk kan dan naar alle kanten weg. Maar in een complete ski kan dat meestal niet en dan kan vriezen van water wel degelijk een probleem zijn!

En de 'boorwet' was volgens mij: serieuze houten kernen 4,1 mm en schuim, of grotendeels schuim/kunststof, 3,5 mm. Staat overigens op veel ski's gewoon vermeld wat je moet gebruiken.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • bantie72
    Tourist
    bantie72 op 24 January 2012 · 13:44
    Geen idee, ik gebruik gewoon watervaste witte houtlijm (ik weet niet of dat "watervrij" is). Ik zou me ook niet zo'n zorgen maken om eventueel "vocht" in de kern.

Watervast betekend dat de lijm (en de verbinding) bestand is tegen invloed van water. Bij gebruik wil het niet zeggen dat het per definitie waterdicht is, al hoewel waar lijm zit kan geen water zitten.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 24 January 2012 · 14:49
    Hm, veel verschillende meningen. ;D

Fan neige: 3.5 voor hout, 4.1 voor metaal laminaat.
    Arjen en Murky: gewoon 3.5mm.
    Opa: 4.1mm voor hout en 3.5mm voor kunstof/laminaat.

Op mijn ski's (obsethed 08/09) staat geen instructie wat betreft boordiameter helaas, ze hebben een houtkern. Welke diameter nu te gebruiken?
    Ik heb K2 ook even gemaild, maar ik verwacht niet echt een reactie.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 24 January 2012 · 15:31
    @ bantie72: +1

Er zit altijd vocht in je kern, want hout heeft altijd een bepaalde vochtigheidsgraad. Het vochtgehalte van die paar druppels lijm zal daar niet veel invloed op hebben.

@ Opa: Die aanname van de verschillen tussen een 'stuk ski' en een hele ski kloppen niet helemaal. Een stukje ski is ook een sandwichconstructie, het is alleen korter dan een hele ski. Ook bij een stukje wordt het werken (uitzetten/krimpen) van het hout tegen gewerkt door de composietlagen, sidewalls en staalkanten.
    Built for Speed
  • Anton
    Tourist
    Anton op 7 February 2012 · 20:45

Op Marktplaats staat een ad waarin er een hele zwik wordt aangeboden. http://link.marktplaats.nl/495421902
  • poling
    Beginner
    poling op 7 February 2012 · 21:32
    must be faith
  • Murky
    Advanced
    Murky op 8 February 2012 · 12:53
    Thanks Anton, heb de beste man een mailtje gestuurd. Lijkt erop dat hij vooral oud spul heeft. Helaas niets voor de Marker royal familie lijn of de Diamar freeride series / Atomic FFG. Thanks again!!
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • Anton
    Tourist
    Anton op 8 February 2012 · 16:00

Graag gedaan.

• jk
    Tourist
    jk op 14 May 2012 · 20:34
    @ murky of iemand anders,

Ik heb ook Coreupt ski's en wil daar salomon Z12 binding opzetten (piste ski). Nu vraag ik mij af (ben een leek op gebied van bindingen) hoe diep jij de gaatjes in de ski boort en heb je voor je coreupt ski gewoon houtschroeven gebruikt? Heb je de lijm gebruikt om de boorgaatjes op te vullen of doe je wat lijm om de schroef? Welke lengte schroef gebruik je over het algemeen?

Een hoop vragen maar de zoek functies op internet en wepowder geven niet alle informatie.

Alvast bedankt voor de moeite (voor diegene die wat antwoorden heeft)
  • Dio
    Advanced
    Dio op 14 May 2012 · 21:56
    @jk Vraag een locale skishop of ze je ff willen helpen bij het zelf doen. Sommigen doen het voor een kratje bier of wat ceriseflappen.. Het zou zonde zijn als je een paar goede ski's verprutst ook al kostte ze maar €100,--.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Murky
    Advanced
    Murky op 14 May 2012 · 22:59
    Check even een paar posts naar boven, het antwoord van surfertje, daar zie je de dieptes. Verder gebruik ik de schroeven die bij de binding worden geleverd, zijn deze niet aanwezig dan een schroef met een dikke spoed. Over de lengte is het afhankelijk van de binding. Ook de voorbak en achterbak hebben verschillende lengtes. Gewoon gezond verstand gebruiken en kijken hoe ver de schroef uitsteekt als je hem in de binding draait.

Je kunt inderdaad houtlijm gebruiken voor de montage van de schroeven.

Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • Opa
    Advanced
    Opa op 15 May 2012 · 10:05

@ Opa: Die aanname van de verschillen tussen een 'stuk ski' en een hele ski kloppen niet helemaal. Een stukje ski is ook een sandwichconstructie, het is alleen korter dan een hele ski. Ook bij een stukje wordt het werken (uitzetten/krimpen) van het hout tegen gewerkt door de composietlagen, sidewalls en staalkanten.

In de categorie beter laat dan nooit reageren  :😃:
    Het uitzetten wordt bij een stukje ski wel in de breedte (wang en staalkanten, etc) tegengegaan, maar niet in de lengterichting. Bij een complete ski zit er ook geen marge in de lengterichting. En een sandwich kan veel hebben, maar juist cap(of is het eigenlijk toch kap?)constructies zijn hierin m.i. kwetsbaar.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • jk
    Tourist
    jk op 15 May 2012 · 14:10
    Bedankt voor de reacties.wilde eigenlijk eerst gaan oefenen met bindingen monteren op een oude ski vandaar al mijn vragen.je moet het toch ergens van leren.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 16 May 2012 · 15:45
    Om nog even terug te komen op mijn eigen vragen. Ik heb voor mijn houtkern skis gewoon 3.5mm boortjes gebruikt, 4.1 is volgens mij voor skis met stalen platen er in verwerkt. Daar zou de schroef zonder die grotere boordiameter anders in vast komen te zetten. Diepte is simpel op te meten, gewoon zo diep boren als de schroefjes onder je binding uit steken, misschien nog 1 mm dieper.

Ik heb mijn schroeven vastgezet door de gaten eerst een beetje vol te peuren met langzaamdrogende epoxy. Het nadeel is dat je de schroeven niet na kunt trekken, en dat je de schroeven niet zomaar los krijgt als je andere bindingen zou willen monteren oid. Het voordeel is dat, als je de schroeven in eerste instantie gewoon goed aandraait, je niet na hoeft te trekken en dat je niet bang hoeft te zijn dat je schroeven los komen te zitten. Bij mij zitten ze iig nog als een huis.

Het belangrijkste is gewoon goed aftekenen van de gaten en netjes boren.
  • jk
    Tourist
    jk op 16 May 2012 · 17:04
    Ik ga het binnenkort eens proberen (zonder lijm) op mijn oude ski's. Ben benieuwd. Nogmaals bedankt voor alle info
  • JoRetro
    Advanced
    JoRetro op 22 May 2012 · 15:08

Hm, veel verschillende meningen. ;D

Fan neige: 3.5 voor hout, 4.1 voor metaal laminaat.
    Arjen en Murky: gewoon 3.5mm.
    Opa: 4.1mm voor hout en 3.5mm voor kunstof/laminaat.

Op mijn ski's (obsethed 08/09) staat geen instructie wat betreft boordiameter helaas, ze hebben een houtkern. Welke diameter nu te gebruiken?
    Ik heb K2 ook even gemaild, maar ik verwacht niet echt een reactie.

In een langvervlegen verleden vaak speciale bindingen ivm hobby (http://nl.wikipedia.org/wiki/Aerial_ski%C3%ABn) overgezet op gebruikte ski's voor trainen/oefenen op waterschans. Altijd mal van papier/karton gebruikt.
    Met speciale boortjes (bijv van http://www.maislinger-snoli.com/de/home.html) moet het eigenlijk uitgesloten zijn, dat je door je base of belag boort.
    What's wrong with old-school??

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro