[Gebied] Le grand massif, Flaine, Morrilon, Sixt, Samoens

• DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 3 February 2012 · 11:12
    Omdat wepowder vooral ook een routesite moet zijn in mijn ogen (daarvoor is ondermeer lines), hier een review van Flaine, le grand Massif. Met bijbehorende routes en foto's. Het is maar een beperkte hoeveelheid dus aanvullingen zijn van harte welkom!Het wepowder boek spreekt van veel rotsen in Flaine, ik vondt het daardoor lastig om tussen de rotsen door op de kaart de hoogtelijnen te bestuderen, maar als er veel sneeuw ligt, heb je er op de berg geen last van.De Topografische kaart met lijnen

Rood heb ik zelf geskied, Geel is mogelijk, maar let op er zitten ook enkele steile passages bij.

Veel mogelijkheden (zwart is de lift, geel enkele mogelijke routes)

Combe Le Gers
    Van bovenaf bij les grand vans (2x)

Van onder in het dal

Onder in le gers, als de lift niet open is kan je doorskieen naar beneden. Indien de blauwe route achterlangs open is-- cascade, dan is er direct beneden bij de skiroute als je de beek bent overgeskied naast het cafeetje een busopstap. Daar gaat de bus elke 20 minuten, vanaf 10.40 tm 17.00. Om 17.20 rijdt er nog een bus tot aan flaine dat duurt circa 1,5 uur. Is het druk, zorg dan dat je tussen de lijnen zo ver mogelijk naar voren loopt, anders mis je de bus omdat die vol is en moet je weer 20 minuten wachten.Is cascade niet open, dan rijdt die bus niet. Neem dan het eerste sleepliftje wat je ziet omhoog, ga bovenaan linksaf, en blijf zo hoog mogelijk. Ski door tot je de weg rechts ziet. Tegenover waar je nu staat (andere zijde weg) zie je een bord met het skigebied erop. Daar stopt een andere bus. Deze rijdt als volgt:Ligne rouge Sixt, Samoens, Morrillon (2012) -- 8.25, 9.00, 9.35, 10.10, 11.55, 12,35 13.10, 13.45, let op tot 16.05 geen bus meer 16.05, 16.40, 17.15 en 17.50

Andere routes, vanuit liften die meestal wel open zijn:

Onder de lift Les Grand Vans

Onder de lift Corbalange

Onder de Col de Gentianes

Onder de lift la Lanche

Overige liften

Verder zijn er bij morrilon en samoens, vast nog veel meer routes tussen de bomen.Een andere route is ook nog Combe de Sales, echter hier zit een abseil in. Daar is veel over te vinden op internet, maar ook filmpjes op dit forum over Deeper in de Haute Savoie.Ohw ja, bij een test hoort ook een conclusie:Leuk gebied, vele mogelijkheden ik heb vast nog niet alles gezien. Wat mij tegenvalt is dat ik niet veel andere lange routes als le Gers heb gevonden. Verder kan je leuk spelen en met een paar vellen erbij kan je je vertier nog wat uitbreiden.
    Vliegen doet geen pijn...
  • poling
    Beginner
    poling op 3 February 2012 · 11:19
    goed initiatief om om eens een gebied te reviewen!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 February 2012 · 11:45
    Ziet er goed duidelijk uit. Dank  8)
  • Ray1628
    Beginner
    Ray1628 op 3 February 2012 · 11:47
    Thx! Volgende maand een week in Flaine en neem deze route beschrijving zeker mee!
  • basvennik
    Advanced
    basvennik op 3 February 2012 · 12:43
    Hey Sipke,

Via Marco deze info van jou ook gehad.

As. zondag vertrekken we voor LAWINE I. We zullen onderweg in de auto het zeker nog eens nader bestuderen 😉

Ik wil je in elk geval via deze weg dan bedanken!

Ik vermoed dat we na de cursus nog wel een en ander kunnen bijwerken in dit topic qua review.

Grt
    Bas
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 3 February 2012 · 17:56
    @basvennik, geen dank. Veel plezier daar!
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 3 February 2012 · 19:11
    Super, ga volgende maand ook naar Flaine, scheelt een hoop zoeken zo. Thanks
  • bpomerantz2
    Tourist
    bpomerantz2 op 6 February 2012 · 12:40
    goed initiatief, zouden er meer van moeten zijn. dit zat ooit in lines 😞
  • poling
    Beginner
    poling op 6 February 2012 · 15:27
    lang niks meer gehoord van het front eigenlijk... want behalve lines zijn er nog wel wat zaken die niet meer bestaan of werken....pasport ed ....
  • basvennik
    Advanced
    basvennik op 4 March 2012 · 16:24
    Een kleine toevoeging na praktijk cursus Lawine 1 (7 t/m 13 feb).

Hoogtekaart met ingetekende routes(groen). Sommige zelf gedaan, sommige andere groep(en):

Grotere resolutie kan ik wel ff mailen.

Een aantal foto's van hellingen achterin Combe de Gers:

vanaf Tetes de Saix of Grand Vans genomen.

Boven de lift Gers. Rechtonder loopt blauwe piste/pad Cascade. Naar mijn mening zeer fijn manier om bij die masten te komen. (of je moet een heel eind traverseren zoals je in de foto ziet.

In de helling zelf. Anderhalve week na laatste sneeuwval toch nog mooie lijnen kunnen rijen.

Nog wat korte puntjes:

link naar lawine bericht (Chablais):

Pointe D' Arbaron. Bus van Flaine naar Golfbaan nemen. 20min/30min lopen. Wel erg vet.

Cirque de Vaconnant: Niet zelf gezien. Andere groep gedaan. Zaten wel lastige stukjes in en komt uit op mountainbike pad.

Combe de Gers. Zoveel te doen! Ook na ander halve week. Toegang via Cascade prima. (er was een bully pad wat je kon volgen. Paar stukjes hiken).

Beetje snel een post in mekaar gezet. Vraag gerust naar specifics!

Dank aan de mede rijders en vooral ook gidsen.

DISCLAIMER:
    >>>>>>Alle routes zijn onder begeleiding van gecertificeerde ski/berg gidsen gedaan in het teken van een http://www.snowsafety.nl training!!<<<<<<

Foto's  door Vincent/Menzo en Erwin Heeres

• DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 4 March 2012 · 18:15
    Leuke routes bas, mag ik een high resolutie scan? sipkeholtes at gmail punt com
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 4 March 2012 · 21:43
    Voor mij graag ook de high res.
    Bas_vis at hotmailpuntcom
  • poling
    Beginner
    poling op 5 March 2012 · 10:42
    ookk graag op peter punt oosterling at gmail com thanks!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 5 March 2012 · 11:03
    Voor degenen die het nog niet weten: Flaine is zandsteen, en heeft dus over groot deel gebied gaten zoals gletscherspleten waar je in kunt vallen!  Na dikke sneeuwval zitten ze meestal wel vol, maar ik ben er geweest na de eerste sneeuwval dit jaar en toen zaten ze nog niet vol: iets om rekening mee te houden in route keuze!!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • basvennik
    Advanced
    basvennik op 6 March 2012 · 08:20
    hogere resolutie kaart:

https://www.wetransfer.com/dl/jyADAmer/e1a6251165cd9b278c679e13ff83a38...

Inderdaad zit vooral in de helling rond de lift Grandes Platieres en Diamant Nior.
    Kleine/grote kuilen. Meeste zijn met metale netten overspannen. Foto's daarvan zie je ook in de lift ingang Grandes Platieres. Bij veel sneeuwval zitten ze helemaal vol. (Bij ons begin feb.)
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 6 March 2012 · 09:10
    Kleine toevoeging nog:
    Die hoogtekaart van le grand massif is niet zo accuraat. Er zijn bijv. aardig wat cliffs die je heel erg gaat onderschatten/niet ziet op de kaart; sommige liften trouwens ook niet. Naast die zandsteengeulen is het dus ook daarvoor oppassen.
    Ik heb die cirque de... gedaan met Sander Kan tijdens de laatste lawine II en het is erg lastig navigeren daar en er zitten een paar nare cliffs in. Weet niet of ik het zonder gids zou aandurven ivm genoemde opmerking over de kaart....
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 6 March 2012 · 09:30

Voor degenen die het nog niet weten: Flaine is zandsteen, en heeft dus over groot deel gebied gaten zoals gletscherspleten waar je in kunt vallen!  Na dikke sneeuwval zitten ze meestal wel vol, maar ik ben er geweest na de eerste sneeuwval dit jaar en toen zaten ze nog niet vol: iets om rekening mee te houden in route keuze!!

[/strike]
    [leraar]
    Het is kalksteen waarin deze gaten ontstaan (Karstvorming), doordat kalk (base) in (zuur) grondwater (minder snel in gewoon regen water) oplost. Het zou kunnen dat het een zanderige kalksteen is (heb niet écht goed gekeken toen ik er vorig jaar was), maar het is de kalkmatrix die opgelost wordt waardoor de gaten ontstaan en er dieper, in holtes waar het grondwater weer in contact met de lucht komt, druipsteenformaties kunnen ontstaan doordat de eerder opgeloste kalk weer neerslaat. [/leraar]
    [strike]
  • basvennik
    Advanced
    basvennik op 6 March 2012 · 09:35

Kleine toevoeging nog:

Ik heb die cirque de Vacconant... gedaan met Sander Kan tijdens de laatste lawine II en het is erg lastig navigeren daar en er zitten een paar nare cliffs in. Weet niet of ik het zonder gids zou aandurven ivm genoemde opmerking over de kaart....

Klopt! Ik heb die avond het door Sander laten intekenen op mijn kaart😀. Dus qua route zou het betrouwbaar zijn.
    Neemt  niet weg dat de kaart inderdaad niet alles laat zien wat er wel/niet is.

Misschien een iets betere disclaimer neer zetten (voor de simpele google-aars) dat alles onder begeleiding van gidsen was.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 6 March 2012 · 11:44

[quote author=skiester link=topic=3684.msg53674#msg53674 date=1330941794]

[/strike]
    [leraar]
    Het is kalksteen waarin deze gaten ontstaan (Karstvorming), doordat kalk (base) in (zuur) grondwater (minder snel in gewoon regen water) oplost. Het zou kunnen dat het een zanderige kalksteen is (heb niet écht goed gekeken toen ik er vorig jaar was), maar het is de kalkmatrix die opgelost wordt waardoor de gaten ontstaan en er dieper, in holtes waar het grondwater weer in contact met de lucht komt, druipsteenformaties kunnen ontstaan doordat de eerder opgeloste kalk weer neerslaat. [/leraar]
    [strike]
    [/quote]

;D  Het ging me vooral om de gaten, maar je hebt idd gelijk, het is kalksteen. :😃
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • ThijsBriggeman
    Beginner
    ThijsBriggeman op 21 February 2015 · 23:38
    @basvennik heb je die hoge resolutie kaart nog? Zit momenteel in Morillon en wil graag uitpluizen wat de mogelijkheden zijn! Alvast bedankt!
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 22 February 2015 · 14:40
    @ThijsBriggeman : gewoon de carrefour of de Superette om de hoek binnenstappen voor de IGN kaart van Samoëns!

Have fun 😃

Mag ik je nog wel ff waarschuwen dat een aantal van de genoemde routes NIET te doen zijn zonder gids en/of gedegen freeride kennis
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 22 February 2015 · 21:54
    De superette in Morillon heeft geen detail kaarten van het gebied, de Carrefour buiten Samoens wel. Boekwinkel daar ook.
    Ben wel benieuwd wat voor lijnen mensen onder de La Lanche hebben gedaan, ik heb 'm echt heel lang geleden gedaan (eerste keer in het gebied en ik was als (toen) snowboarder meer bezig de groep skiers bij te houden dan op de route te letten) maar heb toen echt een enorm stuk terug moeten lopen naar een lift. Toen zijn we naar Samoens gelopen, nu lijkt het me beter terug te skien naar Morillon maar heb die route nooit meer gedaan.
    To turn is to admit defeat to the mountain

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro