Duckstance

• Dio
    Advanced
    Dio op 14 February 2012 · 22:50
    In de Skimagazine stond al eens een artikeltje over duckstance bij het skiën. Je bindingen of je binnenschoen een paar graden draaien zodat je tenen 'naar buiten' wijzen. Op zich een rare term omdat eenden met hun tenen naar binnen lopen en niet naar buiten.

De laatste tijd hoor ik er niet veel meer over. En dat terwijl het interessante materie is ook vanuit de bewegingswetenschap. Want waarom alleen maar de tenen naar buiten laten wijzen? Slechts 25% van de bevolking heeft 'rechte' benen. De rest heeft O of X pootjes. Bij de O benen wijzen de tenen naar buiten, bij de X benen de tenen naar binnen wanneer je de benen laat bungelen.

Volgens een Belgische prof staan voetballers met O benen stabieler. (http://www.ad.nl/ad/nl/5598/Sportcolumnisten/article/detail/2868766/20...) Dus duckstance voor een O-bener zou nuttig te zijn?

Als ik mijn voeten naar buiten draai en door mijn knieën zak (ik proneer en ben daardoor een X bener) heb ik de indruk dat mijn knieschijf nog verder naar buiten spoort dan die normaal al doet. En dat is geen lekker gevoel. Maar als ik mijn tenen iets naar binnen draai voelt het natuurlijker en lijkt mijn knieschijf beter rechtuit te sporen dan normaal.

Nu de hamvraag: is er door de HH Bootfitters/techies ook geëxperimenteerd met een paar graden naar binnen? Wie heeft ervaring?
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 15 February 2012 · 07:11
    als ik Menno goed begrepen heb zijn staat mijn voet in mijn  Nordica's (net als de Fischer soma's ) een graadje of twee of zo naar buiten gedraaid. bevalt me goed, merk er niet specifiek iets. heb overigens redelijke o-poten.

Ik heb wel jaaaren geleden advies gekregen van bewegingsdeskunge (een of andere noom of peut, naam kan ik me niet meer herinneren) om bewust voeten wat meer naar buiten te draaien bij bepaalde bewegingen. had last van benen/ knieen en dat zou oplossing zijn.
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • ollie
    Expert
    ollie op 15 February 2012 · 11:07
    Ik heb er ook wel eens verhalen over gehoord...

Ik ben zelf een redelijke X-poter en ben ervan overtuigd dat dit niet altijd handig is met de juiste druk op de ski zetten. Volgens Menno (heb je hem weer) zijn O-poters in het voordeel, juist vanwege die stabielere stance en de drukverdeling op de ski.

Toen ik het daar met mijn vriendin (alias manueel- en fysiotherapeute met een bovengemiddelde aandacht voor berg- en boardsports) over had, kwam er een verhandeling over het sporen van knieën, onevenredige belasting en andersoortige do's and dont's...

@Dio: je hebt Marlous haar nummer, als je er echt wat van wil weten kan je haar altijd bellen.. 😃
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • bantie72
    Tourist
    bantie72 op 15 February 2012 · 11:29

Als ik mijn voeten naar buiten draai en door mijn knieën zak (ik proneer en ben daardoor een X bener) heb ik de indruk dat mijn knieschijf nog verder naar buiten spoort dan die normaal al doet. En dat is geen lekker gevoel. Maar als ik mijn tenen iets naar binnen draai voelt het natuurlijker en lijkt mijn knieschijf beter rechtuit te sporen dan normaal.

Ik heb zelf lichte O benen. Als ik mijn voeten in duckstance zet en ik duw mijn benen naar voren kom ik op de binnenkant van de voet te staan. Misschien heeft duckstance meer confort, ik zelf kies toch voor een schoen zonder duckstance.

Nu de hamvraag: is er door de HH Bootfitters/techies ook geëxperimenteerd met een paar graden naar binnen? Wie heeft ervaring?

Er zijn middelen om X en O benen te neutraliseren. Dit kan o.a. door middel van het gebruikmaken van wigjes of kegjes. Tevens is het mogelijk de dinplaat van de skischoen aan te passen d.m.v. grinding, waarvan wedstrijdskiërs bebruik maken.

In Brummen zit een bootfitter die daar bedreven in is.
    http://www.skicenter-edelweiss.nl/doc/skischoen-aanpassen...
  • poling
    Beginner
    poling op 15 February 2012 · 11:53
    stevig o benen en inderdaad duckstance is the way to go for me!  :😃 ;D
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 15 February 2012 · 14:35

Volgens een Belgische prof staan voetballers met O benen stabieler. (http://www.ad.nl/ad/nl/5598/Sportcolumnisten/article/detail/2868766/20...) Dus duckstance voor een O-bener zou nuttig te zijn?

Ben ik de enige die direct aan Dirk Kuijt denkt? ;D Overigens tijdens de Keizersrace (schaatsrace op de Keizersgracht hier in Adam zaterdag) zag ik dat de toppers niet allemaal even goed met het "slechte" natuurijs om konden gaan.. Uiteindelijke winnaar: Ronald Mulder, schaatst ook met O-benen, misschien niet het mooiste, maar hard ging hij wel. (dus ik geloof het best)

Overigens heb ik zelf volgens mij vrij rechte benen.. maar mn rechtervoet staat iets meer naar buitengedraaid... laat dat nou precies mn voorste(goofy) been zijn met snowboarden 8) Ik sta overigens niet duck, (maar met mn achterste voet rond 0) dat voelt voor mij niet natuurlijk, verdraaid en minder met de punt naar voren boarden. Fakie rijden wordt wel een stuk lastiger, maar daar ligt mn prioriteit ook niet.
    WE´ve got the POWDER
  • Dio
    Advanced
    Dio op 16 February 2012 · 14:32
    Ok, dus duckstance/tenen naar buiten komt regelmatig voor maar tenen naar binnen (inverted duckstance?, true duckstance?) niet?
  • poling
    Beginner
    poling op 16 February 2012 · 15:38
    nee, lijkt me ook erg lastig boarden eigenlijk...  😋
  • Dio
    Advanced
    Dio op 16 February 2012 · 15:53
    Het is dan ook een vraag die over duckstance bij het skiën gaat...  :😃
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 16 February 2012 · 19:47
    van de week met trainer en  fysio tijdens sporten over lopen bomen, kan best wel eens wat zijn voor mensen met x-poten. wat volgens haar belangrijk is dat de lijn van de knie gewoon mooi recht blijft lopen bij buigen, dat zou ongewenste spanning op banden van binnen of buitenkant voorkomen. graadje of 2-3 zou al veel doen, kan kloppen want in mijn schoen staat voet juist paar graden naar buiten.
    weet van frans maatje van vroegah dat hij zijn sanouks met echt duck had gemonteerd, de hielbakken stonden tegen de binnekant, de neusstukken tegen de andere kant , maar zijn bijnaam was dan ook lucky luke (ivm enoooorme o-poten )
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Dio
    Advanced
    Dio op 16 February 2012 · 20:55
    @bantie72 Thanks! heb inmiddels contact gelegd.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 17 February 2012 · 08:55
    http://www.hendryxskis.se/index.php/articles/21-duck-stance...

Deze scandinavische ski bouwer heeft er zelfs een hele filosofie op gebasseerd, klinkt best geloofwaardig!
    powpowwowjippiajippieee
  • jago
    Advanced
    jago op 17 February 2012 · 09:10
    ben benieuwd of je nog goed kan carven..
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 17 February 2012 · 09:21

ben benieuwd of je nog goed kan carven..

Ja hoor, zie link hierboven.
    powpowwowjippiajippieee

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro