Airbags in Airplanes

• Arjen
    Advanced
    Arjen op 4 March 2012 · 08:28
    Een verzameltopic om nu eens goed in kaart te brengen hoe airlines om gaan met de airbags. Heb je een ervaring met het meenemen van jouw lawinerugzak op vluchten binnen Europa of daarbuiten? We willen graag jouw ervaring horen! Positief of negatief.

*Welke airline
    *Van stad naar stad
    *Hoe airbag vervoerd (waar trigger, waar cilinder)
    *Problemen met inchecken?

Bedankt voor jullie input!
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 4 March 2012 · 09:32
    Goeie topic!

[Placeholder]

Donderdag vlieg ik met KLM van AMS naar Stavanger.

Het gaat om een Snowpulse RAS Pro 35:
    - Airbag 'aangemeld' via de ticket-verkoper (Tix.nl)
    - airbag gaat mee als carry-on, met het patroon losgekoppeld maar in de 'sleeve'
    - papieren van Snowpulse en IATA gaan mee, originele verpakking van de cilinder ook (voor de zekerheid)

Will keep you posted!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 4 March 2012 · 22:59
    * KLM AMS - Geneve en vv
    * Snowpulse in skibag, cilinder eringedraaid met Snowpulse brief erop geplakt, trigger gewoon in de rits.
    * inchecken: gemeld, geen probleem, werd niet opgeschreven of zo - leek niet relevant te zijn

Zowel heen als terugreis geen problemen, heb ook niets hoeven uitleggen.  Medereizigers die met ABS reisden hadden de cilinders eruitgedraaid en in originele verpakking ingecheckt en rugzak als handbagage en mochten het wel komen uitleggen.  Na uitleg geen probleem.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • jelmer
    Advanced
    jelmer op 5 March 2012 · 09:14
    Ik weet toevallig dat oa. Marco en Fraukje hem bij United niet mee konden krijgen richting Canada afgelopen week. Achter moeten laten op Schiphol..
  • $andokan
    Tourist
    $andokan op 5 March 2012 · 15:37

Ik weet toevallig dat oa. Marco en Fraukje hem bij United niet mee konden krijgen richting Canada afgelopen week. Achter moeten laten op Schiphol..

Hmmmm dan ben ik benieuwd of ik mn ABS nog terug krijg van Nicky..........
    2 Rad 4 Mum & Dad!
  • froukski2
    Advanced
    froukski2 op 6 March 2012 · 02:56
    Patroon en hendel ingenomen, de zak zelf was gelukkig geen probleem...jammer dat dat hier 150 CAD kost ipv de ca. 30 eu in NL 😞 en die patronen hier zijn veel groter, dus krijgen we echt niet mee terug denk ik 😞((((( we gaan ze proberen weer te verpatsen vóór de terugvlucht....
    Skiën in de verse peuf maakt mij zo blij als een oeuf
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 March 2012 · 09:29
    Allereerst:
    1. Ik heb nooit van te voren aangemeld. Ook niet tijdens het inchecken.
    2. Ik heb altijd het IATA formulier + de specs van de producent direct bij de cilinder bijgesloten

Wat ervaringen:
    * Easyjet meerdere malen binnen Europa: geen probleem, cilinder in de check-in bagage (ABS)
    * Transavia binnen Europa: geen probleem, cilinder in de check-in bagage (ABS)
    * Czech Airlines richting Georgie via Praag: geen probleem, cilinder in de check-in bagage (ABS)
    * Lufthansa richting US (Seatlle via Washington): netjes een briefje van Homeland Security in mijn tas dat deze geinspecteerd was. Mijn cilinder is niet weggehaald. Die van Haas wel. Beide cilinders in de check-in bagage (Beide ABS)
    * KLM richting Canada (Calgary via Toronto): vanwege sneeuw overstap gemist in Toronto en werd overgeboekt naar Air Canada. Ik moest daardoor opnieuw bagage inchecken. 15 minuten discussie gehad bij Odd size bagage. Uiteindelijk mocht de patroon mee. Patroon in mijn boardbag. (Snowpulse, http://www.snowpulse.com/wp-content/uploads/Cylinders_DataSheet_ENG_26...)
    * KLM Calgary-Nederland: bij het inchecken vroegen ze me of ik een cilinder bij me had. Daarna is medewerker KLM meegelopen naar Odd-Size bagage en heeft daar het woord gevoerd. Binnen 1 minuut geregeld. Super service. (Snowpulse, http://www.snowpulse.com/wp-content/uploads/Cylinders_DataSheet_ENG_26...)

May the powder be with you.
  • ollie
    Expert
    ollie op 9 March 2012 · 06:59
    Pure willekeur..

Vorig jaar met 2 stopovers met SAS naar Kiruna (Zweden) gevlogen, geen probleem. Michiel Engelsman zat een vlucht voor me en heeft gezeur gehad omdat hij een tas met twee ballon bij zich had.

Nu met United kreeg ik geen antwoord toen ik het vroeg aan de customer service (er staat namelijk niks op de website) en toen we het melden bij de check-in begon het gelazer.

Ondertussen gaat ABS er zelf mee aan de gang en zijn wij goed geholpen door The Guides Hut in Fernie. Hopelijk gaat de importeur ook onze cylinders weer terugnemen met een totale refund. Want we zien het niet zitten om al dit gezeur nog een keer mee te gaan maken.
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 9 March 2012 · 11:31
    UPDATE:

Gezeik bij de security-check (RAS + losgekoppelde cilinder als handbagage). De supervisor had nog nooit zoiets gezien, en kon het niets schelen dat er IATA regels waren. "Wij hebben immers onze eigen instructies."

Terug naar de check-in, hele rugzak (gratis) ingecheckt. Super-vriendelijk meisje aan de balie, die speciaal naar 'beneden' gebeld heeft om te vragen of ze de cilinder met rust wilden laten. De mensen 'beneden' bevestigden overigens dat de cilinder prima mee had gemogen als handbagage.

Lessen:
    - Je bent overgeleverd aan de willekeur van het security-check personeel. Op schiphol is dit een extern bedrijf, dus je airline is niet van belang. Zolang deze mannen niet op de hoogte zijn van de IATA-uitzondering voor airbags verwacht ik problemen.

- Misschien had ik de mannen meer kunnen 'paaien'. Ipv cilinder laten zien de hele airbag uitpakken, trekker laten zien, etc, etc. Als je mazzel hebt worden ze dan enthousiast en vriendelijker.

- Ze wilden eerst weten of er vloeistof in zat (vanwege de 100ml regel). "Compressed gas" was een prima antwoord. Dat dit gas onder druk staat gaf uiteindelijk de doorslag. Deodorant, slagroom, en gaspatronen mogen niet mee aan boord, en moeten ingecheckt.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 9 March 2012 · 12:55
    Volgens de regels mogen de cylinders idd niet mee als handbagage (vanwege de 100ml regel, en ze kunnen niet zien wat erin zit).  Als je dat wel lukt dan heb je gewoon mazzel.  Ingecheckt mag het wel.  Heb het idee dat als je een complete airbag (rugzak met bijbehorende cilinder) incheckt ze minder problemen hebben. Wel brief erop plakken, want dan kan de evt onervaren kracht meteen zien dat er dus wel regels zijn en een collega inroepen ipv dat ie gewoon de cylinder verwijdert.  Belangrijk is wel dat de rugzak niet getriggerd kan worden, dus bij ABS trigger eraf en bij snowpulse trigger wegstoppen achter rits.
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 9 March 2012 · 15:04
    ABS airbag:

KLM Geneve--> Ams: in handbage, uitleg gegeven loop maar door (overigens ook sonde en schep erin 😋)
    Oslo--> Ams: cylinder los in hand bagage met formulier, geen probleem
    Ams-->Oslo: cylinder in ruimbagage, met formulier geen probleem.
    Ams-->Salzburg, alle papieren mee met handbage, hoog springen laag springen, onmogelijk mee te nemen, was te laat om het in ruimbagage in te klaren, cylinder in kluisje moeten achterlaten

Mijn advies, stop het lekker in je ruimbagage formulieren erbij, van te voren aan melden dan heb je minste kans op moeilijkheden. Verder lijkt ook de enige airport waar er moeilijk wordt gedaan Schiphol te zijn, komt door de incapabelheid van het ingehuurde security personeel.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 9 March 2012 · 20:01
    Wat Sjonnie zegt.

Hoog tijd dat die gasten op Schiphol een briefje met uitleg over airbags van hun baas krijgen.. Ik zal volgende keer eens kijken welk bedrijf het is, als 'belangenorganisatie' zou er toch wat te lobbyen moeten zijn...
  • huib
    Expert
    huib op 9 March 2012 · 20:23

Mijn advies, stop het lekker in je ruimbagage formulieren erbij, van te voren aan melden dan heb je minste kans op moeilijkheden. Verder lijkt ook de enige airport waar er moeilijk wordt gedaan Schiphol te zijn, komt door de incapabelheid van het ingehuurde security personeel.

Hoog tijd dat die gasten op Schiphol een briefje met uitleg over airbags van hun baas krijgen.. Ik zal volgende keer eens kijken welk bedrijf het is, als 'belangenorganisatie' zou er toch wat te lobbyen moeten zijn...

De particuliere beveiligers zijn ingehuurd door de marechaussee. Lijkt mij dat zij de instructie aan het beveiligingsbedrijf doorgeven en uiteindelijk is de marechaussee ook eindverantwoordelijk voor de uitvoering van de veiligheidscontroles. Kennelijk komen er wel vaker klachten over de ingehuurde krachten want de marechaussee heeft er al een aparte web site voor:

http://www.defensie.nl/marechaussee/contact/klachten_beveiligingscontr...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 10 March 2012 · 10:10
    Cool, dan ga ik straks maar eens een briefje dichten.. Het regent hier in Sauda nonstop, dus het is geen ramp om een uurtje later de berg op te lopen...

EDIT: Brief naar douane gestuurd. Het regent nog steeds, maar gedurende het weekend toch wat bochtjes gedraaid in loodzware prut na een prachtige wandeling..

Zojuist ingecheckt op Stavanger Airport. Supervisor kwam even kijken op de monitor, maar was niet onder de indruk. "O, ja dat is zo'n speciale rugzak, geen probleem." Zo kan het dus ook.
  • ollie
    Expert
    ollie op 19 March 2012 · 14:54
    En nu de giller van de maand:

Na al het gezeur op de heenweg (zie vorige posts) hebben wij onze (canadese) cylinders en handels proberen te verpatsen in Whistler. Niet gelukt dus hebben we ze gewoon, zonder aan te melden of iets te zeggen, meegenomen in de check-in bagage. Vanochtend stonden er 4 onverwacht blije freeriders aan de bagageband bij Schiphol: alles zat er nog gewoon in.

United: AMS - Chicago - Calgary met aanmelden in check-in: gezeur
    United Vancouver - Chicago - AMS zonder aanmelden in check-in: geen centje pijn

Met andere woorden: gewoon in doos meenemen in je check-in en niks tegen de airline zeggen, dan gaan er zich alleen (amerikaanse) fuckers mee bemoeien..
  • Marco
    Advanced
    Marco op 19 March 2012 · 17:35

<knip> Vanochtend stonden er 4 onverwacht blije freeriders aan de bagageband bij Schiphol: alles zat er nog gewoon in.

<knip>

Even voor de goede orde: Die 4 freeriders waren alleen maar blij omdat de cilinders er nog in zaten, want eigenlijk wilden ze nog gewoon even in Canada blijven hoor! 😉
  • ollie
    Expert
    ollie op 19 March 2012 · 17:36

[quote author=ollie link=topic=3899.msg54604#msg54604 date=1332165295]
    <knip> Vanochtend stonden er 4 onverwacht blije freeriders aan de bagageband bij Schiphol: alles zat er nog gewoon in.

<knip>

Even voor de goede orde: Die 4 freeriders waren alleen maar blij omdat de cilinders er nog in zaten, want eigenlijk wilden ze nog gewoon even in Canada blijven hoor! 😉
    [/quote]

Daarom onverwacht blij... 😃
  • SMcK
    Beginner
    SMcK op 20 March 2012 · 12:02
    Ervaring van afgelopen weekend:

* KLM (Amsterdam - Geneve / Geneve - Amsterdam)
    * ABS cylinder + hendel in doos met brief etc in ruimbagage en alles aangemeld bij KLM
    * ABS rugzak als handbagage meegenomen

Heenweg: gezeur bij security op Schiphol, na uitleg aan de manager mocht de rugzak als handbagage mee
    Terugweg: gezeur bij het inchecken van ruimbagage in Geneve. Volgens de dame achter de incheckbalie had KLM een fout gemaakt door mij de cylinder te laten meenemen op de heenreis. Na overleg met haar baas, mocht de cylinder mee in ruimbagage.

• TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 20 March 2012 · 13:30
    Heb pas één keer met m'n ski's gevlogen.

Transavia Amsterdam -> Salzburg
    Dakine Concourse Double - gigantische skitas. Tegen de twee meter lang. Hij was echt knétter zwaar (33 kg) en ik had niet het gevoel dat ik hele gekke dingen had meegenomen. In het begin liepen ze een beetje te whinen omdat ik alles er in had zitten en niet alleen m'n ski's, bindingen en schoenen (één wintersportuitrusting). Vervolgens hebben ze me toch gewoon laten vliegen (toen ik m'n tas naar 32kg (internationaal afgesproken maximum) had gekregen. Volgende keer ga ik twee tassen nemen. Maakt het allemaal een stuk makkelijker en duurder is het ook niet. Moet nog een goede trolley scoren ergens.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 20 March 2012 · 16:45
    Twee tassen niet duurder? Neem je er dan eentje mee in handbagage? Afaik mag je OF één tas, OF één paar ski's meenemen. Vanaf 24 kilo bijbetalen, vanaf 30/35+ is het uberhaupt verboden (ivm max. sjouwbelasting grondpersoneel).
  • Chiel11
    Tourist
    Chiel11 op 20 March 2012 · 22:44
    Van de buren...
    http://www.tetongravity.com/blogs/How-To-Fly-With-An-Avalanche-Airbag-...

Maar er staat volgens mij veel anders in dan al eerder vermeld hier op het forum..
  • ollie
    Expert
    ollie op 21 March 2012 · 21:37

Van de buren...
    http://www.tetongravity.com/blogs/How-To-Fly-With-An-Avalanche-Airbag-...

Maar er staat volgens mij veel anders in dan al eerder vermeld hier op het forum..

1 ding weet ik zeker, hun hints en tips zijn de snelste manier om je cylinders kwijt te raken (tenminste in het geval van een ABS)
  • pauldob
    Advanced
    pauldob op 23 March 2012 · 20:22
    hoe krijg je het voor elkaar om 33 kg aan bagage mee te nemen voor een skitrip?? Of ging je verhuizen 😉
  • ollie
    Expert
    ollie op 25 March 2012 · 13:53

hoe krijg je het voor elkaar om 33 kg aan bagage mee te nemen voor een skitrip?? Of ging je verhuizen 😉

Volgens mij, als je alles in 1 tas prakt, kom je daar sneller aan dan je denkt.. zeker als je bijvoorbeeld ook 2 paar skis mee gaat zeulen. En die tas zelf is ook al niet de lichtste...

Maar goed, mij lukt het niet..
  • Echo
    Advanced
    Echo op 25 March 2012 · 22:37

Heb pas één keer met m'n ski's gevlogen.

Transavia Amsterdam -> Salzburg
    Dakine Concourse Double - gigantische skitas. Tegen de twee meter lang. Hij was echt knétter zwaar (33 kg) en ik had niet het gevoel dat ik hele gekke dingen had meegenomen. In het begin liepen ze een beetje te whinen omdat ik alles er in had zitten en niet alleen m'n ski's, bindingen en schoenen (één wintersportuitrusting). Vervolgens hebben ze me toch gewoon laten vliegen (toen ik m'n tas naar 32kg (internationaal afgesproken maximum) had gekregen. Volgende keer ga ik twee tassen nemen. Maakt het allemaal een stuk makkelijker en duurder is het ook niet. Moet nog een goede trolley scoren ergens.

En waar zit de airbag en de ervaring daarmee in dit verhaal? ???
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • ollie
    Expert
    ollie op 26 March 2012 · 10:05

Volgens mij, als je alles in 1 tas prakt, kom je daar sneller aan dan je denkt.. zeker als je bijvoorbeeld ook 2 paar skis mee gaat zeulen. En die tas zelf is ook al niet de lichtste...

Maar goed, mij lukt het niet..

BTW: wat me opviel was dat zowel op de heen- als terugvlucht in alle ski-tassen een papiertje zat van de TSA (Travel Security Authority) en niet in mijn standaard checkin bagage. Dus wanneer je nog meer op safe wilt spelen doe je niet alles in je skitas (zeker geen ABS cilinders)..
  • Nemmie
    Advanced
    Nemmie op 26 March 2012 · 15:03
    Mijn laatste ervaringen van afgelopen week

- Gevlogen met Swiss [http://www.swiss.com/web/EN/services/baggage/dangerous_goods/Pages/res...]
    - Schiphol naar Zürich en terug
    - Heb een ABS Vario. Hiervan gingen de cylinder en handle in mijn koffer als ruimbagage, ABS documenten bijgevoegd verder niks aangemeld. Rugzak zelf meegenomen als handbagage.

-> Resultaat
    Schiphol heenweg, incheckbalie wist niks van lawinerugzakken dus heb verder niets gemeld. Security besteede wel een paar minuten aan de rugzak. Ze waren namelijk op zoek naar de 'ampullen', die konden ze niet vinden, 'waar ik die dan gelaten had'. Ze hadden namelijk al eens eerder zoiets voorbij zien komen en die ampullen mochten beslist niet mee (met ernstig gezicht...). Toen die in de ruimbagage bleken te zitten was er geen vuiltje aan de lucht en mocht ik zo verder. Bij aankomst leek de koffer ook niet te zijn geopend.

Zurich terugweg, zelfde incheck methode, ben nergens aangesproken, rugzak ging zonder problemen door de security en de koffer is volgens mij ook niet open geweest.

(oja, de ABS was dan geen probleem, maar de ski's hadden ze op de heenweg vergeten op het vliegtuig te laden... die kwamen een dag later.)
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 April 2012 · 13:07
    Ik heb antwoord van de douane, nav mijn klacht over de onwetendheid / willekeur van het (door hen ingehuurde) grondpersoneel op Schiphol. In het kort komt het op het volgende neer:

- Mijn klacht wordt niet in behandeling genomen, omdat ik mijn vlucht niet gemist heb, en de beambte 'volgens procedure' gehandheld heeft.
    - De douane heeft geen boodschap aan IATA-richtlijnen, omdat zij slechts gebonden zijn aan Europese regels.

- In die Europese regels worden lawine-airbags (of andere vergelijkbare objecten zoals zwemvesten) niet genoemd. (Dit geeft de klachtencommissie zelf aan in hun reactie.)

- De grond waarop mijn airbag geweigerd werd is dan ook geen expliciete (Europese of andersoortige) regel, maar het recht om bij twijfel elk verdacht object te weigeren.

Formeel heeft de marechaussee natuurlijk gelijk, en is mijn klacht prima afgehandeld. Keurige reactie overigens, waaruit bleek dat ze mijn brief gelezen hadden (2 kantjes).

Het doel van mijn klacht wordt helaas volledig genegeerd: ik had in mijn brief expliciet aangegeven dat het deze keer goed afgelopen was omdat ik anderhalf uur extra inchecktijd had ingepland, maar dat ik toekomste frustraties voor mij en andere skiers wilde voorkomen (vertraging, kosten, schade). Ik richtte me vooral tegen het feit dat alle reizigers met airbags overgeleverd zijn aan de willekeur van het dienstdoende personeel. Er is geen regel die airbags verbied, en er zijn talloze betrokken partijen die oproepen ze toe te laten (KLM, IATA, etc). In hun reacte bevestigd de marechaussee deze stelling, maar weigert ze er inhoudelijk op in te gaan...

Ik heb een reactie gestuurd, maar hiervan nog niet eens een ontvangstbevestiging...

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 April 2012 · 13:38
    Zo blijkt maar weer...

Beste procedure is:
    * cilinder in ruimbagage
    * niet van te voren aanmelden
    May the powder be with you.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 18 April 2012 · 15:57
    tis toch logisch dat ie niet in de handbagage mag.  Je mag nog niet eens een pot pindakaas meenemen en waarom dan wel een cilinder?

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro