[Gear] Snowboard: Jones Flagship 168 (2013)

• mrtnonsnow
    Elite
    mrtnonsnow op 10 September 2012 · 17:53
    bron: http://www.frozenlines.com/blog/?p=2169

v.l.n.r.: (klik de link voor de officiële 2013 product pagina's)
    [list]
    [li]- http://www.jonessnowboards.com/index.php/product/overview/flagship... 168 wide[/li]
    [li]- http://www.jonessnowboards.com/index.php/product/bags... 30 liter[/li]
    [li]- http://www.jonessnowboards.com/index.php/product/overview/moutain-twin... 157[/li]
    [/list]The Flagship 168 wide

"The fall line Weapon" een high end snowboard vooral gericht op freeriden. Hard gaan met veel stabiliteit, float en het maken van grote drops - daar is dit board voor ontwikkeld. Intern vinden we een houten kern die versterkt wordt door een mat van carbon en kevlar vezels. De taillering blijft onveranderd evenals de hybride rocker shape (rocker in nose en tail met camber vanaf de voorste- tot de achterste binding). De rocker in de nose is duidelijk meer aanwezig als in de tail. Ook zal dit seizoen een volledige carbon versie van de flagship op de markt komen. Deze hebben we nog niet getest maar het verschil zal in het gewicht en vooral in de prijs te zien zijn.

Flagship CamRock technology 2012-2013

Na mijn eigen Flagship er eens naast te hebben gelegd komen Erwin en ik erachter dat ze helaas wel aan de inserts-positie gesleuteld hebben. Twee centimeter meer set-back, en het verkleinen van de maximale binding afstand naar 64cm! Dit kan voor de langere snowboarder (Erwin met zijn 1.94m en 66cm stancebreedte) wel eens als nadeel gezien worden. Met mijn 1 meter 83 sta ik zelf 64cm breed. Net goed dus! Ik krab toch even over mijn bol en vraag mezelf af of er aan de andere kant van de oceaan dan alleen maar  dwergen wonen? Mijn lengte wordt hier in Nederland toch echt als gemiddeld gezien...

Even genoeg technische termen en cijfers, want eigenlijk zijn de veranderingen ten opzichte van de vorige jaren miniem. Tsja, waarom zou je een product veranderen wat al 2 seizoenen met kop en schouders boven alle andere freeride boards uitsteekt? Dit board kenmerkt zich door een super float in een diepe laag verse sneeuw en raast stabiel als een tank door hard, verwaaid en verspoord terrein. Zelfs op de skipistes blijven we dit board leuk vinden. Dan wel iets wat stijf om lekker mee te kunnen jibben maar daar tegenover staat wel de stabiliteit en kantengrip die dit board je biedt tijdens het carven. De magnetraction (zie afbeelding hieronder) is minimaal gehouden in verhouding tot andere merken zoals bijv. GNU of LibTech. Voordeel? Jazeker, een beetje magnetraction zorgt voor extra kantengrip. En dat merk je ook, zeker bij een rocker! Maar overdrijf je door te veel en/of te grote kartels te gebruiken, dan ontstaat extra weerstand die de snelheid zeker niet ten goede komt. Dat er magnetraction in het board verwerkt zit wil niet zeggen dat je kanten geen onderhoud meer nodig hebben! Gewoon lekker blijven slijpen. Dat doen wij ook!

En qua freestyle? Switch landen in de poeder is even wennen, maar het kan wel! Zeker Erwin gooit standaard 180's de poeder in. En even een 3tje gooien van die cliff of gewoon een dikke drop? Geen probleem voor de Flagship! Je hoeft tenminste niet zo bang te zijn dat je neus hapt, want dat is bijna onmogelijk. Vergevingsgezind - I like.

Klik voor een grote versie van de Flagship 2013 specificaties
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 15 September 2012 · 12:09
    Interessant van die nauwere stance.  Een van hun ''associates'' Neil McNab reed vorig jaar al met extra inserts om de stance NOG breder te maken dan de vorige modellen toelieten...  maar dat is een grote kerel met een vrij extreme stance.    Ik heb vorig jaar ook een paar dagen met Seth Lightcap gereden, die naast huisfotograaf ook met productie e.d. betrokken is, en hij heeft weer een heel ''ouderwetse'' nauwe stance ondanks zijn grote lengte.  Misschien is hij de boosdoener 😃

Met mijn 1m90 is de maximale stancebreedte van het vorig model ook ''just right''.  Doe-het-zelf inserts here we come...
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 15 September 2012 · 12:36
    Neil rijdt ~72 cm breed. Pffff. Liet de boards van zijn vorige sponsor Salomon ook al verbouwen.

Pas wel ff op waar je dit laat doen. Ze willen je nogal eens raar aankijken in NL als je met zo'n vraag aankomt. Hier in Kaprun zit Glaser, een shop waar Herman Glaser himself nogal regelmatig en goed dit soort werk doet. Heb zo jaar lang kunnen beuken op mijn boardje totdat het board zelf het begaf - inserts zijn nog steeds prima.

Een van de dingen waar je rekening mee moet houden is dat je nieuwe inserts 4 cm van de oude vandaan moeten komen, dit ivm. de metalen plaat met inserts die bijna altijd in het board zit. Een maximale stance van 64 cm wordt zo 68 cm met 2 inserts erbij of 72 cm met 4 inserts erbij. Uitlijnen van je bindingen in lengterichting wordt wel lastiger zo.
  • Bono
    Beginner
    Bono op 15 September 2012 · 21:45
    Ik heb de flagship 168 wide  besteld. Heb nu zoveel positieve verhalen gehoord, wil dat nu wel een zelf ervaren
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 19 September 2012 · 17:51
    @Rdb enjoy! 😃
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 19 September 2012 · 18:29
    Toch het juiste board gekocht! Like!
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 21 September 2012 · 10:57
    Blind kopen zeg ik!

Vorig jaar tijdens SSC1 de 2012 demo via snowcountry meegehad (nog bedankt Dennis!)
    Helaas reed ik er zoveel krassen in dat ik hem wel moest kopen  😉

Maar ik was gelijk helemaal gek van dit board. Iedereen die houdt van hard rijden en met veel kracht board zal zich helemaal thuis voelen op dit boardje!
  • Luns
    Beginner
    Luns op 25 September 2012 · 18:09
    had onderstaande vraag al bij een ander topic gedropt, maar hier is ie natuurlijk echt 'on'

Ik zat te denken aan een 168W (dat wordt dan sowieso geen carbon versie begrijp ik?). Nog iemand een mening over de lengte? Ik rijd nu een Option (RIP :'() Joni Makinen 164 en die is ouderwets volle bak camber en ook best wel stijf (en een waanzinnig lekker board).

Ik snowboard ongeveer 23 jaar, ben 189 cm en weeg 83 kg. Ik ga er een beetje vanuit dat de Jones 168W niet groter / moeilijker rijdt dan mijn huidige board. Beetje moeilijker mag overigens wel, het gaat erom wat ik ervoor terug krijg, maar ik verwacht eigenlijk een makkelijker board waar ik ook nog (iets) meer van terug krijg. Klassieke win - win?

Iemand?

Ltr W
  • mrtnonsnow
    Elite
    mrtnonsnow op 25 September 2012 · 21:06
    Heb met m'n 1.83 en 75kg geen problemen de 168 tussen de boompjes door te sturen. Hij is erg wendbaar voor zijn lengte door de rocker nose! Je zal het zeker makkelijker vinden om bochtjes te draaien in de poeder als je een camber gewend bent.

Ik beaam wat erwin al zei, je moet met de 168 wel hard chargen om m echt tot leven te laten komen!
  • Luns
    Beginner
    Luns op 8 October 2012 · 12:24
    Dit weekend de 168W besteld bij Snowcountry.

Zit door mijn brievenbus naar buiten te gluren...
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 15 October 2012 · 11:00
    En ligt 'ie al op de deurmat? 😉
  • Luns
    Beginner
    Luns op 15 October 2012 · 13:29
    Nee, nog niet...................................

Al wel even contact gehad met SC. Een dezer dagen ga ik hem in mijn armen sluiten. Moest eerst nog leverd worden bij Jones.

Om de tijd te doden ook maar even op zoek gegaan naar nieuwe bindingen. Zojuist Cartels van vorig jaar gevonden voor een zacht prijsje (€159). Ga ze denk ik bestellen, met als bekend nadeel dat ik daar dan weer op moet wachten.

Het heeft ook zijn downsides die voorpret
  • thijzel2
    Tourist
    thijzel2 op 15 October 2012 · 14:40

Nee, nog niet...................................

Al wel even contact gehad met SC. Een dezer dagen ga ik hem in mijn armen sluiten. Moest eerst nog leverd worden bij Jones.

Om de tijd te doden ook maar even op zoek gegaan naar nieuwe bindingen. Zojuist Cartels van vorig jaar gevonden voor een zacht prijsje (€159). Ga ze denk ik bestellen, met als bekend nadeel dat ik daar dan weer op moet wachten.

Het heeft ook zijn downsides die voorpret

Wouter, als het goed is morgen. Zo meteen komt mr UPS je boardje oppikken!
  • Luns
    Beginner
    Luns op 15 October 2012 · 15:00
    F*** YEAH.

Goed nieuws Thijs!
  • Luns
    Beginner
    Luns op 18 October 2012 · 12:13
    Jaja. Was even een in het buitenland, maar hij lag geduldig op mij te wachten in de gang. Fantastisch moment.

Ben behoorlijk gelukkig

• mrtnonsnow
    Elite
    mrtnonsnow op 20 October 2012 · 22:56
    @luns, enjoy!  😉
  • Teon2
    Tourist
    Teon2 op 6 November 2012 · 19:44
    Wat een mooi plankje!

Even wat maten: ik ben 193 cm en 91 kg en board op een Nitro Pantera 166W.
    Als ik dit topic lees, lijkt het wel of ik niet bang hoef te zijn voor die 2 extra cm als ik de 168W aanschaf.
    Of is het toch verstandiger om voor de 163W te gaan?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 7 November 2012 · 13:31
    Nope, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. De Flagsip heeft nogal wat rocker in de neus en pakt zijn volledige kantenlengte pas als je hem goed op zijn kant zet. De Pantera heeft met zijn camber-shape meteen zijn volledige kantenlengte als je begint met opkanten. Zijn twee volledig verschillende shapes en niet echt met elkaar te vergelijken. Die 2 cm maken dus niet het verschil.

Op de 163 W kun je zeker ook met die specs uit de voeten, al zal het board eerder low-end georienteerd zijn. De 168 W vraagt wat meer van je: hogere snelheid, meer input en meer kunnen. En hiervoor krijg je dan een stabieler board terug. Ben je het type boarder dat bij het indroppen van een lijn graag eerst nog wat snelheid in de vallijn maakt? Ja? Dan zou ik zeker voor de 168 gaan. 😃

• Teon2
    Tourist
    Teon2 op 17 November 2012 · 16:54
    Thanks!
  • Luns
    Beginner
    Luns op 20 December 2012 · 12:47
    Vooruit, deze topic was al wat oud, maar ik moet nog even mijn eerste ervaringen kwijt. Vorige week donderdag t/m zondag met de 168W op pad geweest in Nendaz e.o. en alle eerder geposte lofzang was terecht. Wat een heerlijk board!

Ik heb hem nog niet zo steil gereden, want hoger gelegen afdalingen waren dicht (qua wolken en liften). Voor het overige redelijk wat verschillend terrein gereden. Hij voelt zich prima thuis op de piste, goed te carven. Ik vond hem nog voldoende speels voor wat kleine fun onderweg. Maar ik heb hem natuurlijk gekocht voor pow en verspoord en daarin is hij echt waanzinnig. Veel float, lekker in te sturen en in verpoord (ook het wat oudere aan het begin van de trip) heb je echt nergens last van, hij knalt overal doorheen. Ik betrapte mezelf erop dat ik bijna expres verspoord ging opzoeken in de poedervelden (bijna).

Zoals al eerder gemeld op dit forum, hij wil graag hard! En daar ondersteunt hij je volledig bij. Logische downside van een board met deze sepcs is dat treeruns wat minder makkelijk te rijden zijn en dat heb ik ook ervaren in de dichtere bebossing (hard werken en niet hard gaan)

Over het algemeen helemaal blij met dit board. Hij doet alles wat in het praatje van JJ beloofd wordt. Lengte van 168 voelt niet zo, behalve als het gaat om support bij knallen. Go get it!!

Met Cartel Re-Flex bindingen en 32 TM-Two boots en een behoorlijk stokende set gebouwd. Let the season continue

Ltr W
  • tsc72149
    Advanced
    tsc72149 op 20 December 2012 · 17:13
    ben benieuwd;heb een overjaarsmodelletje op de kop kunnen tikken voor net geen 250eu.brand new in the bag!
    kan sowieso niet misgaan!
    Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • patrick3
    Beginner
    patrick3 op 21 December 2012 · 13:42
    ben benieuwd;heb een overjaarsmodelletje op de kop kunnen tikken voor net geen 250eu.brand new in the bag!
    kan sowieso niet misgaan! tsc72149 op 20 dec. 2012 17:13

Waaaaar??😃
  • tsc72149
    Advanced
    tsc72149 op 21 December 2012 · 15:05
    in mortsel in belgie bij sea'zons.zoeken op google bij sea'zons mortsel.
    laatste exemplaar,maar ze hebben nog een hoovercraft 1.60 liggen aan de helft van de prijs!!
    snel snel!!!
    Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 21 December 2012 · 15:30
    The hoovercraft is mine 😉
    knowledge is powder
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 21 December 2012 · 15:59
    @Luns fijn dat 'ie zo goed bevalt!
    @3zel Njoy!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro