Kolder over lawines en veiligheid buiten de pistes

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 26 November 2013 路 14:24
    In de 'normale' media staat regelmatig kolder en onwaarheden over lawines en veiligeheid buiten de pistes. Ik wil deze thread gebruiken om deze kolder te verzamelen. Dat voorkomt dat we met z'n allen in fouten gaan geloven.

Ik kreeg daarnet bijvoorbeeld het volgende screenshot doorgestuurd. Het is van de site van wintersportweerman uit een bericht van een zekere Hajo.

De eerste passage over de windtekens is correct. Sterker nog.. kijk je goed naar de foto dan zien je de sneeuwpluimen op de top. Verse triebscnhee dus. De uitspraak over de dode vind ik tendentieus, maar dit terzijde. De kolder zit hem in de laatste zin. 'Het is extra gevaarlijk nu omdat het officiële gevarenniveau door het nog dunne sneeuwdek laag is..'

Het is natuurlijk klinkklare kolder dat het gevarenniveau door het nog dunne sneeuwdek laag is. Het feit dat er een correlatie wordt verondersteld tussen een laag lawinegevaar en een dun sneeuwdek is ronduit misleidend.

Maar ook al zou er geen correlatie zijn tussen een laag lawingevaar en een dun sneeuwdek, dan zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat deze 2 in dit geval wel samen gaan. Even lawinedienst.nl erbij gepakt en het plaatselijke lawinebericht erbij gezocht. En hoewel er nog geen cijfer wordt gegeven spreekt onderstaande tekst boekdelen;

Ofwel.. kleine tot middelgrote lawines zijn mogelijk. Zowel spontaan als door de belasting van een enkele skier. En dan spreken we tenminste van lawingevaar......? (Even jullie kennis testen 馃槈)

En dat kunnen we moeilijk laag noemen. Niet alleen is de basiskennis niet op orde (het zogenaamde verband), ook is er geen kennis genomen van actueel beschikbare informatie.

Let kortom op wat 'experts' roepen en verifieer altijd zelf de actuele situatie.

Mocht je iets interessants tegenkomen. Schroom niet om dit te posten.. Maar hoe hoog is het lawinegevaar nu eigenlijk?
    May the powder be with you.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 26 November 2013 路 14:34
    Ik neem aan dat " het nog dunne sneeuwdek" een metafoor is voor "het is nog vroeg in het seizoen dus nog niet alle gebieden komen met een lawinebericht". Dat schept een vals gevoel van veiligheid. Ik hoop dat hij het verkeerd heeft verwoord
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 26 November 2013 路 14:36
    @Remmie, alle gebieden in de Alpen komen op dit moment al met een lawinebericht. Dus dat kan de reden niet zijn.
    May the powder be with you.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 26 November 2013 路 14:38
    misschien is de foto van een paar wekenterug? zo niet dan hou ik verder lekker mijn mond 馃槈
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 26 November 2013 路 14:39
    minimaal 3.

Hij heeft het trouwens over verzeild raken in, nogal afhankelijk van je definitie daarvan. Maar als het nou deze week toch mis gaat, zou hij zich dan ook op de schouder kloppen voor zijn voorspelling? zucht.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 26 November 2013 路 14:39
    Ja onbegrijpelijke uitspraak inderdaad.
    Maar goed, je weet wie het zegt (zei mijn wijze moeder altijd)...
    Anyway, dit lijkt mij een (dikke) 3.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 26 November 2013 路 14:41
    @meteomorris Stufe 3.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 26 November 2013 路 14:42
    Spontane lawines.. Stufe 4.
    Waar het wit is, is een weg.
  • JurgenG
    Advanced
    JurgenG op 26 November 2013 路 14:43
    Ik kwam een tijdje geleden deze tegen in de reclamefolder van AS Adventure.
    Los van het feit dat die bewezen overlevingskans van 97% ten onrechte aan ABS wordt toegeschreven, is het laatste zinnetje niet zozeer kolder dan wel wraakroepend en om redelijk kwaad van te worden.
    Zalig horizontaal over de sneeuw glijden? Ik wist niet dat een ABS eigenlijk ontwikkeld was als een soort van nieuwe wintersport.
    Kan iemand AS Adventure even wijzen op het feit dat er jaarlijks een pak slachtoffers valt in lawines?

• Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 26 November 2013 路 14:45
    @JurgenG alleen over de zin dat je in de puree zit kun je geen opmerkingen maken, over alle andere zinnen in dat bericht wel.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 26 November 2013 路 15:22
    Wat moet ik me ook voorstellen bij een "lawinestoot"?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 26 November 2013 路 15:24
    @zimoski zelfs daarover valt wel iets te zeggen. Wat is een lawinestoot? een soort windstoot alleen dan van sneeuw?
    Toerisski
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 26 November 2013 路 15:27
    als je dit leest dan weet je al genoeg: 馃槥 馃槥

De Dakine Signal 25 L Ski Rugzak heeft alle essentiële technische snufjes die je nodig hebt bij een sportieve skirugzak. Het grootste gedeelte van de rugzak biedt je genoeg ruimte om al je spullen die je nodig hebt wanneer je gaat skiën in op te bergen. Naast al de praktische zijzakken en technische karakteristieken is de Dakine Signal ABS 25 L Touring rugzak uitgerust met een inklapbare draagkabel om je ski te dragen, een verticale draagkabel voor je snowboard, een inzetbaar draagsysteem voor je skihelm, een opbergvak voor een sneeuwwerktuig en een spade en een compartement voor een ijsbijl.

In de Dakine Signal ABS Rugzak is een volledig ABS Avalanche airbag systeem geïntegreerd. Dat zorgt ervoor dat je niet onder de sneeuw begraven kan worden als er een lawine zou zijn. Dit systeem kan je leven redden. De Dakine Signal 25 L Ski Rugzak verzekert een perfecte en comfortabele pasvorm wegens zijn gewatteerde middel en borstriem en het gewatteerde rugstuk.

Voor iedereen die als een echte skiër de piste op wil, is deze Dakine Signal ABS Ski en Snowboard Backpack de perfecte keuze. Samen met het ABS Avalanche Systeem, biedt de Dakine Signal Pack een geïntegreerd ABS Airbag Systeem dat levens kan redden terwijl je van de hellingen afglijdt.
    [\quote]
  • MarcD
    Beginner
    MarcD op 26 November 2013 路 15:29
    Best schokkend dit 馃槥
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 26 November 2013 路 15:40
    [mention="/profile/7824"][mention=7824]@zimoski[/mention][/mention] zelfs daarover valt wel iets te zeggen. Wat is een lawinestoot? een soort windstoot alleen dan van sneeuw? sanno op 26 nov. 2013 15:24

Nou ja daar kon ik me wel een voorstelling van maken 馃槂 en dat je dan in de puree zit geloof ik wel.
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 26 November 2013 路 15:42
    Ik was afgelopen weekend even bij Four Seasons in Duiven. Daar verkopen ze nu lawine airbags, maar geen lawine 3-eenheden. De verkoper wist ook niet wat dat was.
    Dit vind ik ook een duidelijk signaal, mede ingegeven door de ABS commercial van laatst, waarmee weer veel kolder verspreid wordt (of kan worden) naar onwetende klanten, door ontwetende verkopers, waarvan de klant denkt dat deze kundig zijn.
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • skiester
    Advanced
    skiester op 26 November 2013 路 15:48
    "Voor iedereen die als een echte skiër de piste op wil, is deze Dakine Signal ABS Ski en Snowboard Backpack de perfecte keuze."

Bhahaaahaaaaaahaaaaaaa. Deze zin is gewoon te grappig. Misschien moeten ze erbij zetten dat als je een vrouw wil versieren je dan met die backpack om de moos in moet!

Ik raap mezelf weer even op van de grond.....
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 26 November 2013 路 15:50
    als je dit leest dan weet je al genoeg: 馃槥 馃槥

Voor iedereen die als een echte skiër de piste op wil, is deze Dakine Signal ABS Ski en Snowboard Backpack de perfecte keuze.

[\quote] Roelaano op 26 nov. 2013 15:27

dat zou natuurlijk wel mooi uit komen, als ook iedereen op de piste met een tas van 950piek gaat skien....

cool, ik quote mezelf voor ik iets gezegd heb
  • Jeffrey2
    Advanced
    Jeffrey2 op 26 November 2013 路 16:40
    Dit is dus ook precies het probleem.
    Abs prijst z'n eigen product aan met getallen van 97% meer overlevingskans.
    Veel Verkopende partijen kijken niet verder als dit getal en zien een manier om hun primaire doelstelling van hun onderneming te stimuleren.
    Dat ze daarbij niets vermoedende consumenten een oor aan naaien lijkt ze vrij weinig te interesseren.
    Het gros van de samenleving heeft geen benul van de "off-piste".
    En trapt hier met ogen open in, gevolg mensen hebben een on overwinnelijkheids gevoel wat hun is aangepraat met alle gevolgen van dien.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 26 November 2013 路 16:45
    muhaha idd als een "echte" skiër de piste op met je airbag, hoe verzinnen ze het!! maar seriously, tiz wel hoog tijd voor wat hardcore zendelingenwerk bij de retailers, dit is idd wel echt te debiel voor woorden... Wepowder actie "geef je lokale skishop les" in gang zetten dan maar?
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • TeleOtto
    Beginner
    TeleOtto op 26 November 2013 路 16:49
    Ik was afgelopen weekend even bij Four Seasons in Duiven. Daar verkopen ze nu lawine airbags, maar geen lawine 3-eenheden. De verkoper wist ook niet wat dat was.
    Dit vind ik ook een duidelijk signaal, mede ingegeven door de ABS commercial van laatst, waarmee weer veel kolder verspreid wordt (of kan worden) naar onwetende klanten, door ontwetende verkopers, waarvan de klant denkt dat deze kundig zijn. osirus op 26 nov. 2013 15:42

Ligt hier niet een verantwoordleijkheid van de importeur/fabrikant? Je verwacht toch wel dat jouw product met enige kennis wordt omgeven als het in de winkel ligt? Ik zie de statistieken van ongelukken met verschillende airbag/tassen-merken al verschijnen...

Overigens wist een medewerker bij de Bever mij deze week te vertellen dat de Mammut Pulse automatisch de hulpdiensten kan bellen...........ik heb maar niet doorgevraagd. Zijn er te wienig vakbekwame mensen die bij de Bever willen werken? Of wordt het met de vele vestigingen een veredeld confectiewarenhuis? Wel fijne korting trouwens met NKBV lidmaatschap 馃槂
    Enjoy and share the joy
  • sanno
    Tourist
    sanno op 26 November 2013 路 16:59
    muhaha idd als een "echte" skiër de piste op met je airbag, hoe verzinnen ze het!! maar seriously, tiz wel hoog tijd voor wat hardcore zendelingenwerk bij de retailers, dit is idd wel echt te debiel voor woorden... Wepowder actie "geef je lokale skishop les" in gang zetten dan maar? tellie-G op 26 nov. 2013 16:45[/quote

Dat is tenminste al 30 jaar het geval en waarschijnlijk nooit anders geweest. De grote importeurs staren naar hun bankrekening en moeten massa schuiven maar weten weinig van het materiaal dat zij doorduwen naar de winkels, die vervolgens ook alleen een inschatting maken wat makkelijk verkoopt (goed oogt icm de juiste prijs) en er vervolgens wat jonge parttimers inzet die nog net even uitgelegd worden hoe de kassa bedient wordt.
    Toerisski
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 26 November 2013 路 17:01
    Van het plaatje:
    Dankzij de luchtkussens aan de rugzak geraak je niet bedolven, maar glijdt je horizontaal over sneeuw. Zzzzalig, toch?

Ja superzalig, dat wil je echt meegemaakt hebben!!

NOT.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 26 November 2013 路 17:16
    Yaaay! En de ABS discussie is weer van start gegaan! Jippie! Haha

Maar zonder dollen, het is wel echt schandalig dat ze het zo schaamteloos presenteren. Ik ga ze een mailtje sturen!
    Pow!
  • 49
    Advanced
    49 op 26 November 2013 路 17:18
    AS Adventure, als in de Belgische eigenaar van Bever?

Dat is dan toch een serieuze partij die zulke onzin uitkraamt ...
    montagna bianca, ti amo
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 26 November 2013 路 18:13

dit was ook wel weer genieten in de Metro vandaag. WOW wat slecht!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 26 November 2013 路 18:23
    Hahahahahahahaha "De kans dat je een spontane lawine veroorzaakt is groot"! 馃榾 馃榾 馃榾

GE-NI-AAL, dat hele artikel overigens!!! Ik hoop dat hij een boek schrijft, dan koop ik het! Waarschijnlijk een boek met de titel in de trent van: "Tjeerd en het grote lawinegeweld"

[mention="/profile/741"]@Vinnie[/mention] heb je hem meegenomen?
    Pow!
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 26 November 2013 路 18:26
    Oh wow, de ene is nog erger als de andere. Dat stuk in Metro slaat wel echt alles zeg..
    Waar het wit is, is een weg.
  • robbie
    Expert
    robbie op 26 November 2013 路 18:27
    @vinnie "witte hellingen met lawinegevaar....Freestylers kunnen hun hart ophalen" WTF?
    Lawines zijn cool? Dit kan toch niet waar zijn? Zitten ze nou echt mensen aan te praten dat je lekker effe een lawine moet gaan pakken in Noorwegen? Wat een mongool..

En verder, "in het uitgestrekte Røldal heb je de pistes voor jezelf". Haha, geniaal! Uitgestrekt? Er zijn bij mijn weten een stuk of twee pistes in Røldal, dus zo uitgestrekt is het niet. Maar ja, je hebt ze inderdaad wel voor jezelf, want iedereen rijdt daar in de poeder/windharsch/dikke mist. In ieder geval niet op de piste.
    Wat een dikke zak hooi, die Tjeerd Langstraat...
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 26 November 2013 路 18:27
    Hij heeft Twitter!!!!!

https://twitter.com/__Tjeerd

Edit:
    En hij heeft al een boek... en het het niet "Tjeerd en de ijsbrokstukravage" maar "Villa Gladiola"... Telleurstellend dit... 馃槥
    Pow!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro