PA#1: Sneeuw voor west, later zuidwest

PA#1: Sneeuw voor west, later zuidwest

SNOWvember loop op zijn einde, maar voordat we december in gaan volgt er allereerst een dump voor het noordwesten van de Alpen. Daarna kunnen we weer naar de zuidalpen kijken want december start met een dump voor het zuidwesten en zuiden van de Alpen. De noordalpen blijven daarmee wederom buiten schot. Maar wie heel ver in de toekomst kijkt ziet dat we rond of na het vertrek van Sinterklaas mogen gaan hopen op een noordstau. In dit bericht:

  • tot en met vrijdag weststau
  • zaterdag eventjes droog
  • zondag zuidweststau
  • verre toekomst: eindelijk een noordstau?

Tot en met vrijdag weststau

Hoewel de media de afgelopen weken bol stond van de sneeuwval in de Alpen is het sneeuwdek in grote delen van de Franse Noordalpen nogal karig. Hetzelfde geldt voor het westen en noorden van Zwitserland en het noorden van Oostenrijk. Sneeuwval in westen en noorden van Zwitserland ligt zelfs ver onder langjaarlijks gemiddelde

(c) SLF
© SLF

De komende drie dagen komt daar verandering in. Ex hurricane Sebastian trekt Europa in met allereerst vrij milde temperaturen, maar vanaf vrijdag duidelijk kouder. De sneeuwgrens ligt daardoor aanvankelijk nog rond de 1800 tot 2000 meter, maar daalt op donderdag al richting de 1300-1600 meter om op vrijdag rond de 1000 meter te eindigen. In beginsel dus vooral sneeuw voor het hooggebergte, maar later ook voor het middengebergte. Reken tot en met vrijdag op 50-70 cm vers, lokaal zelfs een meter boven de 2100 meter. De meeste sneeuw valt daarbij in de echte weststau gebieden. Des te oostelijker je gaat (Haute Maurienne, Haute Tarentaise en Haute Valais des te geringer de sneeuwhoeveelheden. De wind is daarbij zeer krachtig van tijd tot tijd zodat de sneeuw rap zal verwaaien rond graten en toppen.

Gebieden als Val d’Isère-Tignes, Bonneval sur Arc, Val Cenis en Valfréjus profiteerden al eerder van de sneeuw uit het oosten en krijgen er nu weer wat bij. Met name Val d’Isère-Tignes zal zaterdag erg goed zijn, de andere gebieden zijn nog gesloten. Maar voor westelijker gelegen gebieden zoals Les Sybelles, Les 3 Vallées, le Grand Massif of Portes du Soleil is dit eigenlijk pas de eerste goede storm weer sinds weken. De retour d’est van vorige week heeft de hellingen daar vooral kaal geblazen. De stenen liggen daardoor nooit diep en het is daar echt nog pre season. Wie komend weekend poeder wil rijden in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland is het beste af in de gebieden in de Alpenhoofdkam daar zitten we al volop in de pre winter. (lees ook even dit artikel om te begrijpen wat ik met pre season en pre winter bedoel.

Poederalert#1: zaterdag eventjes droog

Onder een rug van hogedruk is het zaterdag eventjes droog. Weliswaar hangen er nog steeds wolken, maar hoger op de berg schijnt de zon volop. Met de verse sneeuw wordt het dan echt wel lekker rijden. Ik heb ter inspiratie een lijst van gebieden samengesteld waar sneeuw is gevallen, de komende dagen nog sneeeuw valt en waar de liften draaien. Tips voor komend weekend zijn:

Allerbeste optie by far is:

Prima opties zijn:

  • Montgenèvre, solid base, woensdag + donderdag sneeuw, vrijdag wind, zaterdag zon, zondag weer sneeuw
  • Matterhorn Ski Paradise solid base, zaterdag mooi weer, zondag opkomende sneeuwval
  • Monte Rosa solid base, zaterdag mooi weer, zondag opkomende sneeuwval
  • St. Moritz, solid base, zaterdag mooi weer, zondag opkomende sneeuwval

zondag zuidweststau

Zaterdag dus een rug van hogedruk, maar in het westen ligt alweer een nieuwe stormdepressie klaar en zondag arriveert deze bij de Alpen. Met een westelijke tot zuidwestelijke stroming wordt er dan opnieuw veel sneeuw naar de Alpen getransporteerd.

Bij een zuidwestelijke stroming zijn het in de regel de Franse Zuidalpen en de gebieden ten zuiden van de Gotthard en de Engadin die veel sneeuw krijgen. De sneeuwgrens ligt daarbij aanvankelijk rond de 1600 meter maar zakt in de loop van de dag richting de 1000 meter. En omdat gebieden als Isola 2000, Puy Saint Vincent en Montgenèvre al een solid base hebben, de liften er zondag draaien en de lariksen er vrij hoog gaan kan er wellicht al een tree runnetje gereden worden. Houd er wel rekening mee dat het sneeuwdek tussen de bomen nog dun is en dat takken en andere meuk een seriueze bedreiging vormen voor je lichaam bij een val.

Verre toekomst: eindelijk een noordstau?

De sociale kanalen van de skigebieden in de Noordalpen doen je misschien anders geloven maar het is daar in veel gevallen echt nog behelpen. Enkel inneralpine gebieden en de Alpenhoofdkam hebben er genoeg sneeuw, maar de föhnstorm van afgelopen weekend heeft er flink huis gehouden. On piste prima, off piste vaak zoeken.

Maar in de hele verre toekomst gloort een noordstau. Al een paar dagen wordt er door de modellen gehint op een noordstau vanaf het moment dat Sinterklaas weer naar het zuiden vertrekt. Wellicht dat zijn stoomboot de noordstau richting het zuiden kan trekken.

Klaar voor een nieuwe winter?

Met het eerste poederalert komt de winter steeds dichterbij. Komende weken niet weg en wil je alvast wat inspiratie opdoen pre order dan het ultieme freeride guide book: wePowder The Alps met meer dan 50+ bestemmingen in de Zuidalpen.

Midden december komt de nieuwste wePowder gids wePowder The Alps met meer dan 120 freeridebestemmingen van de pers. Meer info over dit boek vind je hier, direct bestellen kan hier.

Filmpjes kijken?

In de stemming raken? Goede films zien? Op 6 december organiseren we weer het Freeride Film Festival in Gent. Kaarten zijn nu beschikbaar!

Aan je pillowskills werken?

Met zoveel sneeuw in de zuidalpen wordt het daar in februari en maart dikke pillows rijden. Wil je aan je pillowskills werken en in no time dikke cliffs springen? We hebben nog drie plekken vrij op de droomreis! Eind januari naar de Powder Highway en 3,5 dag heliskiën. Once in a lifetime!

Vragen? Shoot!

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
nzwartsAuteur27 november 2019 · 14:27

Van het weekend heb ik op de SLF site zitten staren naar de plaat die je nu onder de tekst “Sneeuwval in westen en noorden van Zwitserland ligt zelfs ver onder langjaarlijks gemiddelde” hebt geplakt. Hoe moet je die %'s nu intepreteren? Is dat tov van 30 jaar-gemiddelde, tov vorig jaar, tov vorige sneeuwval? SLF is daar niet heel duidelijk in.

Ander puntje is dat de links naar de meetstations in Zwitserland bij de weervoorspellingen op de wepowder site dood lopen. “Die gewünschte Seite wurde leider nicht gefunden”. SLF heeft de gegevens op andere plek neergezet, krijg ik de indruk - bij SLF zelf zijn ze wel te vinden. (In Tirol werken ze nog wel, maar bv Voralberg geeft ook
aan “SEITE NICHT GEFUNDEN!”, merk ik)

Beginner
BrakkemanAuteur27 november 2019 · 14:36

Als workaround kan je wel de app White Risk gebruiken, hier vind je snel deze informatie.

Gevorderd
RoelaanoAuteur27 november 2019 · 14:41

Vanaf zondag zou ik na jaren van wachten eindelijk onderstaand plan eens willen uitvoeren :)

@@morris Gaat Alpe devero nog wat meepakken van de komende sneeuwval, of ligt het teveel in de schaduw van de grote Zwitserse jongens, zoals de Dufourspitze etc. ?

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/c270a9165ae9cdded8eca892773d634a_fb_img_1574102947623.jpg?width=800

Expert
meteomorrisAuteur27 november 2019 · 15:30

Van het weekend heb ik op de SLF site zitten staren naar de plaat die je nu onder de tekst “Sneeuwval in westen en noorden van Zwitserland ligt zelfs ver onder langjaarlijks gemiddelde” hebt geplakt. Hoe moet je die %'s nu intepreteren? Is dat tov van 30 jaar-gemiddelde, tov vorig jaar, tov vorige sneeuwval? SLF is daar niet heel duidelijk in.

nzwarts op 27 nov 2019 14:27

Langjarig gemiddelde

Ander puntje is dat de links naar de meetstations in Zwitserland bij de weervoorspellingen op de wepowder site dood lopen. “Die gewünschte Seite wurde leider nicht gefunden”. SLF heeft de gegevens op andere plek neergezet, krijg ik de indruk - bij SLF zelf zijn ze wel te vinden. (In Tirol werken ze nog wel, maar bv Voralberg geeft ook
aan “SEITE NICHT GEFUNDEN!”, merk ik)

nzwarts op 27 nov 2019 14:27

Ik ben op het moment van schrijven de links aan het updaten

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur27 november 2019 · 15:32

Vanaf zondag zou ik na jaren van wachten eindelijk onderstaand plan eens willen uitvoeren :)

@@morris Gaat Alpe devero nog wat meepakken van de komende sneeuwval, of ligt het teveel in de schaduw van de grote Zwitserse jongens, zoals de Dufourspitze etc. ?

Roelaano op 27 nov 2019 14:41

Huidige berekeningen zeggen van wel.

powfinder.com
Gevorderd
KoppelbaasAuteur27 november 2019 · 16:29

Jaahaa, het eerste #PA van het seizoen. Ik moet helaas nog even wachten maar in het weekend van de Wepowder Season Kickoff regel je gewoon een nieuw PA toch @@meteomorris?

Beginner
BrakkemanAuteur27 november 2019 · 16:35

@@meteomorris, zouden er vrijdag al kunnen zijn, goed plan?

Beginner
BrakkemanAuteur27 november 2019 · 16:36

@@meteomorris zouden vrijdag al in Tignes zijn, goed plan?

Expert
meteomorrisAuteur27 november 2019 · 16:42

@@Koppelbaas, ik kan mijn best doen… en dat zal ik zeker. Maar gouden vingers heb ik niet.

@@Brakkeman. Ja, lekker knallen door vers op de pistes…

powfinder.com
Beginner
FreekAuteur27 november 2019 · 18:23

@@meteomorris zouden vrijdag al in Tignes zijn, goed plan?

Brakkeman op 27 nov 2019 16:36

Hou er wel rekening mee dat als het flink sneeuwt en waait in Tignes alle liften snel dicht gaan

Gevorderd
powderdudeAuteur28 november 2019 · 08:18

@meteomorrisZondag t/m dinsdag/woensdag moet dus goed zijn op de Corvatch ? Ik hoorde dat Corviglia ook open gaat dit weekend ?

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur28 november 2019 · 14:49

@@powderdude ik zou naar val d’Isere gaan: https://wepowder.com/nl/forum/topic/271208

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!