@pilotjoe de supernatural 108 (186cm,
http://www.snowcountry.nl/line-supernatural-108.html... kun je hem beter in nederland halen voor zelfde prijs dan in duitsland bestellen) is best wel een serieuze ski vond ik zelf, heb gister een setje aangeschaft maar zijn echt serieus stijf, durfde het zelf eerst niet aan om zo'n stijve ski voor t freeriden omdat ik een Armada JJ 185 ben gewend maar toch gewoon gedaan haha. De stijheid gaat richting die van een Völkl Mantra. Hij heeft aardig wat front rocker, contact punt voor zit op 39cm afstand van de tip. En de tail is zo goed als flat. Maar het nadeel is denk ik dat het niet echt een lichte ski is, ik heb hem zonder binding gewogen op 2350g ongeveer en met marker baron erop zit ie rond de 3600g. Dus ik weet niet of je er winst uit haald door er echt een dedicated tourski van te maken want het is echt veel meer een charge bak om hard mee te gaan. Ik ben wel van mening dat deze ski alle sneeuw omstandigheden perfect aan kan, alleen heb ik mijn twijfels over de echt diepe dagen, maar daar heb ik dan mijn JJ alsnog voor.
Om te vergelijken hoe de serie van supernaturel het doet tov. van elkaar, de 115 is echt aanzienlijk minder stijf, vooral in de tail. De 115 heeft daar dan ook geen flat tail. Maar als je misschien iets lichters zoekt maar toch wat stijvere ski en gebruikt naast je andere 2 ski's zou dan een K2 Coomback niks voor je zijn? Ski heeft ook een flat tail wat uitkomsten bied voor touren en je houd meer effectieve ski over. En als je nu helemaal gekke lijnen wil rijden pak je misschien een Atomic Atlas? Echt een hele serieuze ski is dat.
De ski waar ik eerst aan dacht om te gaan kopen was de Atomic Automatic 109, erg lichte ski lekker voor het touren, maar ik vond hem niet stijf genoeg aan voelen voor de wat hogere snelheden. In dit zelfde rijtje valt de Line Sickday 110, deze is dan weer wat stijver dan de automatic, leek mij een leuke speelse skie'tje en Line verteld hierbij dat het ook een alleskunner is van crud tot powder tot groomers (erg mooi design btw).