ollie op 18 February 2010 · 14:03
Op het gevaar af dat het saai begint te worden, een korte review na 2 dagen Disentis, op BMB Originals
Profiel: 35 jaar, ski al 27 jaar, offpiste sinds 3 jaar. Liever relaxt dan agressief... qua techniek een no-skool skier*)
Omstandigheden: 1 dag inrijden en 1 dag Snowsafety 2 in Disentis, allebei de dagen vanalles gereden op diepe poeder na!
Andere skis: K2 The Seth 189, BRO Lhasa Pow 186, Volkl Mantra 184, BRO model 183, Atomic SX10
Eigenlijk ben ik in eerste instantie een beetje geintimideerd door de lengte, voor het eerst sinds jaren weer skis die een eindje boven mij uitsteken! Ook de flinke camber en het feit dat ik de ski-techniek van de bouwer heb mogen aanschouwen maken de skis 'bigger than life'. Maar ik geloof heilig in de reversed sidecut en de frontrocker zoals die ook op mijn Lhasa Pows zitten.
Vragen die ik graag beantwoord wil hebben zijn:
- Wendbaarheid: 196 is lang! Hoe wendbaar zijn de BMBs dan nog?
- Float: levert de BMB 196 meer float dan mijn Lhasa Pow (115mm) en wil ik dat eigenlijk wel?
- Rear rocker: wat levert het op wanneer je niet spider heet of switch rijdt
- Input: hoeveel input hebben deze skis nodig? Zijn ze alleen voor de agressieve skiers?
Na twee dagen heb ik de volgende antwoorden:
- De BMB in 196 is prima wendbaar, korte bochten in een couloir, lange bochten over een brede (verspoorde) helling en lange bochten op de piste gaan allemaal goed. Na 2 bochten weet je niet beter meer en lijken de skis opeens veel korter te skieen. Dit effect ken ik al van mijn Lhasa Pows met reversed sidecut (maar die zijn 10cm korter). Ze draaien makkelijker dan mijn 189 Seths!
- Over float kan ik weinig zeggen: in de twee dagen dat ik erop stond hebben we geen verse poeder gezien.
- Een groot verschil tussen mijn Lhasa Pow en de BMB is de aanwezigheid van een rearrocker. Maar ik ben geen echte cliff hucker en wanneer ik switch ski is dat meestal 2 seconden voor een crash.. in mijn ogen heb je dan ook geen rear rocker nodig en was ik bang voor het schommelstoel effect. Die angst was volledig ongegrond. De BMB ligt vast als een huis! Bij gebrek aan dikke pow heb ik niet kunnen ontdekken wat de voordelen van de rearrocker zouden kunnen zijn. Maar baat het niet, dan schaadt het in ieder geval ook niet!
- De BMB is een stukje stijver en uitgerust met meer camber dan mijn Lhasa Pows. Als beginnend freerider en redelijk relaxte skier was ik een beetje bang dat deze skis een beetje teveel van mij zouden eisen. De BMBs vragen zeker meer input maar geven daar ook direct veel voor terug! Verspoord, brokken, harsdeksels: de BMB gaat er dwars doorheen wat veel vertrouwen geeft. Zodoende merkte ik dat deze skis mij uitdaagden om beter te skien, meer input en een betere houding geven direct resultaat!
Na 1 dag was ik (eigenlijk) al verkocht en toen ik overstapte op mijn oude Volkl Mantra's viel het me pas op hoeveel grip de BMBs gaven op de piste. De Mantra's leken opeens compleet bot! Wel zou ik de BMB's nog eens graag onder mijn voetjes hebben met een dikke dump: scoor je nog faceshots met zulke brede/lange bakken?
...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org