Review: Black Diamond JetForce Tour

Review: Black Diamond JetForce Tour

De afgelopen trips ben ik op pad geweest met een JetForce Tour lawine airbag van Black Diamond. Zelf rijd ik al jaren met een airbag van ABS, maar de laatste keer was op het vliegveld m’n cartridge uit m’n bagage gehaald. Met het JetForce systeem van Black Diamond is dát probleem in ieder geval verdwenen. En dus ging de Black Diamond JetForce Tour mee op trip naar Canada.

Het systeem

De Black Diamond JetForce Tour werkt met het Alpride E1 systeem. Het gaat om een volledig elektronische ventilator aangedreven door supercondensatoren. In de JetForce Tour zit dus geen cartridge. Opladen van het systeem kan door middel van een micro USB en twee AA-batterijen. Dat gaat vrij soepel. Ik hing de tas aan het einde van de dag aan de oplader en een paar uur later knipperde het lampje weer groen zodat de tas weer een dag lang kon werken in de backcountry. Nadeel is wel dat tas open op de grond moet liggen en dat je niet het systeem eruit kunt halen om op te laden.

De trigger

De trigger is mechanisch. Dat betekent simpelweg dat er geen elektronica bij komt kijken en de activatie zeer eenvoudig en betrouwbaar is. Wanneer je de airbag getrokken hebt, dan wordt het systeem door de twee AA-batterijen opnieuw opgeladen en is de airbag binnen een uur weer helemaal good-to-go. Uiteraard kun je de trigger zowel links als rechts installeren.

Lampjes

Het systeem geeft door middel van een aantal knipperende lampjes aan wat de status precies is. Die lampjes zijn van de buitenkant van de tas zichtbaar. Je zet 'm makkelijk aan en uit. Er zijn eigenlijk drie opties. Wanneer het lampje groen knippert dan is de airbag helemaal klaar voor gebruik, bij een oranje knipperend lampje kan de airbag nog gebruikt worden en bij een rood knipperend lampje moet de tas in de lader. Een kind kan de was doen. Mijn ervaring is dat de batterij rustig een dag meegaat.

De tas zelf

Los van het systeem is het natuurlijk ook belangrijk dat de tas zelf goed zit. Ik ben zo’n 185 cm en had de M/L. Deze sloot goed aan en zat beter dan m’n eerste generatie ABS pack, maar goed, dat is wellicht geen eerlijk vergelijk. Het totale gewicht van de tas is 2,63 kilo (relatief licht dus). Verder is er een apart vak aan de voorkant voor je schep en sonde. Met een 3/4 rits heb je ook toegang tot het grote compartiment (waar het systeem ook zit) en waar je voldoende ruimte hebt om andere zaken op te bergen. Het is niet optimaal dat het systeem in het midden van dat compartiment zit, maar goed, daar moet je dan een beetje omheen pakken. Ski’s kunnen er (diagonaal) op gestrapt worden, A-frame is niet mogelijk.

Bij de douane

Waar ik normaal gesproken heel veel verhalen kan vertellen over problemen met m’n ABS bij de douane levert het met de Black Diamond JetForce Tour geen enkel probleem op. Je hoeft niets in je ruimbagage te stoppen en de tas kan gewoon mee als handbagage. Veel eenvoudiger kan het niet.

Nadeel: tas geeft af

Toch wel een behoorlijk nadeel dat je niet verwacht bij een tas van € 1000,- is dat deze afgeeft. Bij vochtige condities trekt de kleur van de tas (in dit geval zwart) in je jas. Aangezien veel rijders een dure technische jas zullen dragen is dit wel een bijzonder groot nadeel. Ook op mijn jas van The North Face ontstonden na een aantal dagen zwarte vlekken. Dit is wel iets dat Black Diamond zal moeten gaan oplossen.

Conclusie

De Black Diamond JetForce Tour is een kwalitatief uitstekende airbag. Geen gezeur meer bij de security op vliegvelden en je kunt de tas een aantal keer trekken om te oefenen. Ook het opladen werkt zeer gemakkelijk. Nadeel is dat de tas behoorlijk afgeeft en daardoor je jas nogal wat te verduren krijgt.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.
Reply
Never miss a PowderAlert!

Get updates on the latest news, PowderAlerts and more!