Weerrecord na weerrecord wordt gebroken. Het klimaat is aan het veranderen en het is gissen wat de gevolgen zijn voor de wintersport. Ik ben een zoektocht naar het klimaat, de gevolgen voor de wintersport en wat ik er eventueel zelf aan kan doen gestart. Deze winter schreef ik al eerder dit artikel en had ik een gesprek met Jeremy Jones van POW over zijn visie op klimaat en wintersport.. Dit alles met onderstaande in gedachte.
Stel er valt steeds minder sneeuw? Is dat dan een ramp? En zo ja, voor wie? Op wePowder hebben we jarenlang de klimaatdiscussie gemeden. Onder het motto: wij zijn freeriders, wij doen niemand kwaad hebben we ons jarenlang stil gehouden (ik althans). Wij houden van de outdoors, wat voor een kwaad doen wij dan? Een beetje naïef natuurlijk. Want wat als de opwarming aan ons mensen te wijten is? Wat kan ik dan als freerider nog? Moet ik dan stoppen met de sport om de opwarming te stoppen? Ik ga er nu van uit dat opwarming een realistisch risico is EN dat wij mensen er iets in kunnen doen. Better safe than sorry.
Deze week namen de weerdiensten van Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland een voorschot op 2018. Nog nooit was het zo warm in de meetgeschiedenis die in Zwitserland in 1864, in Frankrijk in 1900 en in Oostenrijk deels al in 1768 begon.
Bovenstaande grafiek laat de ontwikkeling van de temperatuur in Oostenrijk zien sinds 1767. Sinds 1980 is er sprake van een rappe en snelle opwarming. Als de dagen na kerst niet te koud worden dan wordt dit jaar een nieuw record gebroken met een maximum die mogelijk zelfs 2,7 graad celcius hoger ligt dan het gemiddelde dat sinds de start van de metingen is opgetekend. Zelfs wanneer we 2018 afzetten tegen het langjaarlijkse gemiddelde dat werd opgetekend tussen 1980 en 2010 dan is dit jaar met 1,8 graad in de plus nog steeds erg warm. Bron
Ook in Zwitserland is sprake van een geweldige opwarming. De gemiddelde temperatuur van 6,9 graad celcius in 2018 ligt maar liefst 3,1 graad boven het langjaarlijkse gemiddelde dat er aan het begin van de meetrij werd opgetekend. Zelfs afgezet tegen het gemiddelde tussen 1988 en 2017 is 2018 erg warm. Maar liefst 1,2 graad warmer dan gemiddeld was sinds 1988. Bron
En ook in Frankrijk is 2018 een record jaar. Het is maar liefst 1,4 graad warmer dan het gemiddelde dat sinds de metingen van 1900 jaarlijks is opgetekend. Bron
Door de opwarming is het aantal dagen waarin de bodem met sneeuw bedekt is steeds verder afgenomen. Een onderzoek uit Zwitserland laat zien dat een steeds groter deel van Zwitserland zo goed als sneeuwvrij blijft.
De opwarming in het hooggebergte kent daardoor inmiddels twee gezichten. Enerzijds zien we dat de temperatuur in de bergen flink oploopt in de lente, zomer en herfst en zelfs harder stijgt dan in de lagere delen van Zwitserland. Aan de andere kant blijft de opwarming gedurende de winter (nog) beperkt. Onderstaand kaartje laat goed zien dat de sneeuw de stijging van de temperatuur gedurende de winter in de hogere delen van de Alpen (nog) tempert, maar dat het in de winter met name in de dalen en overall gedurende alle seizoenen duidelijk warmer is geworden. Het is dan ook niet zo vreemd dat allereerst een steeds groter deel van Zwitserland sneeuwvrij blijft en dat daarnaast de 'eeuwige sneeuw' op zijn retour is. Bron
De vraag is wat er gebeurt als de duur van de sneeuwbedekking in het hooggebergte ook flink korter gaat worden door de opwarming. Zullen we dan een versnelling zien van de opwarming van het hooggebergte in de winter?