PA#8: noordstau houdt aan!

PA#8: noordstau houdt aan!

De Snowmageddon voor de Noordalpen houdt aan. Wat voor de één een zegen is, is voor de ander een kwaal. Werd er in aanloop naar de kerst nog om extra verse sneeuw gesmeekt in het oosten van Oostenrijk. Inmiddels is een deel van de lokale bevolking het witte spul wel zat. Bijna 2000 mensen zijn op dit moment afgesloten van de buitenwereld en lawines zijn slachtoffers aan het eisen. Aan de andere kant zie ik de meest bizarre beelden voorbij komen. Het is op veel plaatsen in Oostenrijk inmiddels zo diep dat cliffs die normaal niet te springen zijn nu super mooie pillows zijn geworden. Tja, een wijs man zei het al… ieder nadeel heb zijn voordeel.

Bizarre hoeveelheid sneeuw in Oostenrijk

Wie goed naar bovenstaand kaartje kijkt (bron) ziet de eerste zwarte vlekken op de kaart. Wat zoveel betekent dat het sneeuwdek op de hogere delen van de berg al door de 4 meter grens heen is. Let wel: het sneeuwdek (lees hier ook nog even de centimeter discussie). Dat is ongekend. Het is daarmee nu al zeker dat Oostenrijk een lang seizoen tegemoet gaat. Want voordat we dergelijke hoeveelheden sneeuw hebben zien smelten zitten we al heel ver in het voorjaar. Zeker hoog op de berg.

Groot lawinegevaar

Nog steeds is er sprake van GROOT lawinegevaar in het grootste deel van Oostenrijk (bron) en dat zal met de sneeuw in aantocht waarschijnlijk nog wel even zo blijven. En ook dat is een unieke situatie. Zelden is er zo lang voor zo’n groot deel van de Alpen sprake van groot lawinegevaar. Het voordeel van een dergelijke grote hoeveelheid sneeuw is dat ze door de massa uiteindelijk wel makkelijker zet. Als de sneeuwmassa eenmaal geconsolideerd is dan zou het wel eens een zeer stabiele basislaag op kunnen leveren voor de rest van het seizoen. Het Altschnee probleem waarover men in Oostenrijk tijdens de winters van 14-15, 15-16 en 16-17 in rep en roer was zal zich deze winter in de roodgekleurde gebieden niet gaan voordoen. Zoveel is zeker.

Maar daar hebben ze nu niets aan. De lawinesituatie is zeer kritisch te noemen in grote delen van Oostenrijk. Zondag vielen er al twee dodelijke slachtoffers. Skitouren is op grond van de heersende condities niet aan te raden en wie zich boven de boomgrens beweegt begeeft zich in zeer gevaarlijk terrein op dit moment. Hoe groot de stoke ook is, op wepowder.com beschrijft akimäkitaipale het heel treffend: Still, even it is quite unique now - safety first. Winter has just begun, no point to end life because of that.

Aan de andere kant moeten we het ook niet enger maken dan het is. Gezond verstand en de juiste kennis kunnen ook in deze periode voor de mooiste en onvergetelijke poederdagen zorgen. Het lawinegevaar is groot, sommige wegen gesloten en een aantal dorpen afgesloten van de buitenwereld. Desondanks kan er poeder worden gereden. Vermijd de gebieden met voornamelijk terrein boven de boomgrens. Blijf weg boven de boomgrens, veel te tricky! Rijd poeder tussen de bomen en vermijd grote open en steile stukken. Ook steile open stukken boven een bos zijn gevaarlijk omdat lawines tot ver in de bossen kunnen komen. Kies niet voor de allerdiepste bestemmingen en vergeet ook vooral niet om plezier te hebben. Maar blijf nadenken! Kennis is de sleutel, poederstress daarentegen niet.

Arjen en ik wensen jullie het allerbeste toe voor 2019. Diepe poeder, mooie avonturen en onvergetelijke rides met vrienden. Dat 2019 diep mag zijn, maar dat 2019 je ook voldoende wijsheid mag brengen om nog jaren poeder te kunnen rijden. En om dat concreet te maken kun je tot en met zondag 14 januari Module 2 nu met 40% korting aanschaffen.

Met de code DEEPER2019 betaal je nu slechts 35 eurootjes in plaats van 60 euro als je nu direct met module 2 start. Je kunt hier direct starten, de code inwisselen, je korting scoren en je kennis verdiepen. De 25 euro die je bespaart kun je mooi gebruiken om nog ergens een extra dagpasje te scoren. Lees hier meer.

Het bijbehorende boek
Het bijbehorende boek

Ook Zwitserland steeds dieper

Oostenrijk spant de kroon, maar in Zwitserland wordt het ook steeds dieper. Met name het oosten en centrale deel van Zwisterland zagen de afgelopen dagen het sneeuwdek groeien en de komende dagen komt daar meer sneeuw bij. Een sneeuwdek van 1 tot 2 meter dik begint de norm te worden en er komt nog veel meer bij de komende dagen.

PA#8 Vanaf dinsdag/woensdag

Morgen volgt er een nieuwe sneeuwpulse. Met name op woendag kan er veel sneeuw gaan vallen. Omdat het hogedrukgebied nu wat westelijker ligt bereikt de sneeuw ook het noordwesten van de Alpen.

Sneeuwverwachting tot en met vrijdag
Sneeuwverwachting tot en met vrijdag

Met alle nieuwe sneeuw gaat het ook goed worden in het oosten en centrale deel van Zwitserland zodat je ook die kant op kunt en de te diepe gebieden in het oosten van de Alpen kunt mijden. Wat ik persoonlijk zou doen? Gewoon weer vanaf dinsdag naar de gebieden waar het tijdens PA#7 al aan is. Het is hier diep, epische treeruns zijn er te rijden en de grote drukte is naar huis. Het lijstje voor PA#8 is daarmee bijna identiek aan die van PA#7. Ofwel kies een klein maar fijn poedergebied in:

PA#9 komend weekend

Vrijdag neemt de neerslag even af, maar voor komend weekend staat er alweer een volgend alert op de kaarten. Later deze week daar meer over.

En de rest van de Alpen

De modellen hinten op een doorbraak vanaf midden januari. De eerste tekenen daarvan zijn te zien op onze 14 daagse sneeuwkaarten. Allemaal nog onzeker, maar als er meer nieuws is lees je het hier.

:nopro:
Wil je nog meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we ook nog eens duizend+ freerideroutes voor je ingetekend in de mooiste freeride gebieden van de Alpen. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!
:nopro:

Veel plezier tijdens je stormchase nu en/of de komende dagen. Blijf nadenken! Laat poederstress niet de overhand nemen, lees de lawineberichten, praat met pistediensten en pisteurs en rijd conservatief. Oh ja… en geniet. Het hoeft niet altijd übersteil te zijn.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
powderforceAuteur7 januari 2019 · 17:19

Een van de spaarzame momenten dat mn tips wel boven wilden blijven. Precies wat je zegt @@meteomorris; stukken waar ik mij normaal gesproken wel twee keer achter mijn oren zou krabben om vanaf te sturen is het nu gewoon Point and shoot en ‘t komt nog goed ook nog. Thanks voor de forecasts wederom!
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/844f8fa160e8b21a6a7523c27714e2d3_f64fb1e9_b9c3_405d_ab11_f58979e0fbb0.png?width=800

Toerist
AnoniemAuteur7 januari 2019 · 17:28

Mooi bericht. Hopelijk blijft de sneeuw nog even aanhouden. Over 2 weken mag ik :D

Gevorderd
CassiejAuteur7 januari 2019 · 20:25

Tips voor as weekend poedertijden zijn welkom!! Uiteraard op een veilig & verantwoorde manier, maar deze hoeveelheden snakken naar poedertijden!!

Work less || Board more
Elite
ErwinAuteur8 januari 2019 · 07:15

Vandaag is hier in Salzburg de lawinesituatie voor het eerst sinds een paar dagen een beetje ontspannen, om daarna in de loop van de dag weer aangescherpt te gaan worden.

Op vlakke stukken is de sneeuw zo diep dat je er echt niet doorheen komt. Op steilere stukken is het echt tricky. Dus pas echt op dat je niet steiler gaat rijden dan verantwoord is. Bij gevarenniveau 4 (Groß) zegt de reductiemethode om onder de 30 graden te blijven - en op de piste als je te weinig kennis, kunde en ervaring hebt.

Daarnaast moet je er met plannen rekening mee houden dat er allerlei wegen afgesloten zijn of weer afgesloten kunnen worden.
Hier een link voor Oostenrijk https://www.oeamtc.at/verkehrsservice/

Beginner
ThijsLAuteur8 januari 2019 · 13:30

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/94d20a4c164bb9fe6bb1ffc7f58b783c_img_6291.png?width=800

Deep it was ?

nielsvh85 op 8 jan 2019 07:50

Zo. Lekker hoor!

Gevorderd
merelAuteur8 januari 2019 · 13:58

De Nordkette is al twee dagen dicht, Hafelekar is niet open geweest sinds de dump begon. Dit is volgens mij de meeste sneeuw aaneenvolgend in Innsbruck in de laatste 5 jaar :-)

Toerist
KoudeLeeuwenAuteur8 januari 2019 · 14:32

Tips voor as weekend poedertijden zijn welkom!! Uiteraard op een veilig & verantwoorde manier, maar deze hoeveelheden snakken naar poedertijden!!

Cassiej op 7 jan 2019 20:25

Tips:
never eat the yellow snow
Lijzijde is lekker ingewaaid

Toerist
MarsAuteur8 januari 2019 · 14:49

Wij praten vaak over de boomgrens. Zo ook in het stukje hierboven:


Vermijd de gebieden met voornamelijk terrein boven de boomgrens. Blijf weg boven de boomgrens, veel te tricky! Rijd poeder tussen de bomen en vermijd grote open en steile stukken.

Skitouren is op grond van de heersende condities niet aan te raden en wie zich boven de boomgrens beweegt begeeft zich in zeer gevaarlijk terrein op dit moment.

Pas op: in de lawineberichten spreken ze al dagen over de Waldgrenze. Niet over de Baumgrenze.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/a5406247d88bd482959c4b2fc2252bff_waldgrenze.jpg?width=800

Gevorderd
CassiejAuteur8 januari 2019 · 21:00

Maar heeft iemand goede tips voor leuke (freeride) gebieden met veel bomen en dus tree runs? Kan hier weinig specifiek over vinden op internet!

Work less || Board more
Gevorderd
DutchessAuteur8 januari 2019 · 22:30

Maar heeft iemand goede tips voor leuke (freeride) gebieden met veel bomen en dus tree runs? Kan hier weinig specifiek over vinden op internet!

Cassiej op 8 jan 2019 21:00

Eeeeeh… maar je zit op deze site? je kan hier toch gewoon de gebiedjes nagaan? Gewoon op de sneeuwkaart een gebied aanklikken dat je interessant lijkt (lees; in de regio ligt waar je heen wilt) en goed alle info (expositie, hoogte van station en bergtop, hoe groot het percentage runs tussen 1000 en 2000 meter, hellingshoek, kaartje, webcams…) goed bestuderen. Dan kom je echt wel iets leuks tegen. Dat is nou juist een van de redenenwaarom deze site zo opgebouwd is als-ie is: dat je naar de juiste gebiedjes kan zoeken.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
SteefAuteur9 januari 2019 · 09:09

Ja, en zelf uitzoeken is veel leuker dan alles voorgekauwd in je schoot geworpen te krijgen! Go out and explore!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
CassiejAuteur9 januari 2019 · 18:40

Wat een fijne en behulpzame poedervrienden hier…?
Ik vraag het uiteraard niet zomaar :)
Gister de hele site en het wepowder boek al uitgepluist. Genoeg opties ja. Maar de situatie is zoals gezegd zeer bijzonder en de keus waar je heen gaat alles bepalend. Ik snap prima wat je zegt alleen nergens staat uitgesplitst hoeveel goede treerun mogelijkheden er bijv zijn. Wat hulp en tips van de échte kenners hier zou dus welkom zijn om het beste eruit te kunnen halen. Persoonlijke ervaringen zijn naar mijn mening nog altijd beter dan enkel facts. Ik dacht dat wepowder daar ook voor was ;-) share the stoke!

Work less || Board more
Gevorderd
SteefAuteur9 januari 2019 · 19:01

Door schade en schande word je wijs Cassie! :)
Maar als je nu al niet weet hoe je gebieden met goede treeruns kunt ontdekken en graag blind wilt varen op ervaringen van anderen die zomaar een gebiedje noemen, dan moet je je wat mij betreft met deze ‘bijzondere situatie’ al helemaal niet buiten de pistes begeven. Misschien is het dan slimmer om dit alert even over te slaan en je euro’s te sparen voor betere tijden…

Ok, dan toch nog een tip: probeer eens een oude wePowder gids te scoren. Daar schijnen wel wat gebieden in te staan met beschrijvingen en mooie icoontjes van een paar boompjes…
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/a120f0a79faea1efef97170f25060f24_20190109_185627.jpg?width=800

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
robbertAuteur9 januari 2019 · 19:09

@@Cassiej dat klopt, wepowder is zeker ook voor share de stoke. Voor komend weekend zou ik het ook nog niet weten. Dat is nog een beetje te ver weg. Komt blijkbaar mildere lucht aan, dus zou je waarschijnlijk bij een inner alpien gebied beter af zijn. Nu is het ok in Montafon. Helaas veel wind vandaag en redelijk wat dicht. Uitgeweken naar Brandnertal, was fijn poederen op de piste en in bos.
Satelliet, topo kaarten en pisten kaarten zouden je een goed beeld moeten geven of er bos is en of je er goed uit kan komen. Op de site staan ook een hoop routes ingetekend voor veel gebieden. Je zal zeker niet altijd op de beste spot zitten, dat hoort erbij.

Beginner
eskimo1973proAuteur9 januari 2019 · 22:07

Ik snap ook wel de reactie van Cassiej een beetje. Ik ben gek op de voorpret, namelijk het uitzoeken van de gebieden via het forum, de routes, de pistekaarten, de webcams… maar…
Dat ging op de vorige webversie van wepowder heel wat makkelijker vond ik.
Deze versie verloor een aantal leuke opties. Ik denk dan aan de beschrijvingen van de gebieden. Die ontbreken nu volledig. Je moet het nu doen met mathematische gegevens, terwijl vroeger een gebied plastisch werd beschreven, de subgebiedjes, sommige routes, accomodatie en nightlife kregen een vermelding. Ook was er het archiefje met ‘secret gems’, waar ik me dikwijls doorheen klikte.
Het forum is ook heel lastig. Geen subtopics, geen zoekfunctie… enkel de icoontjes met subcategorieen waarmee je kan filteren.
Vandaar, ondanks ik het zoekwerk deel van de pret vind, is het toch leuk nu en dan voort te gaan op tips van mensen die net dat tilkeltje meer weten dan jezelf.

Gevorderd
SamSamAuteur9 januari 2019 · 22:13

Ik snap ook wel de reactie van Cassiej een beetje. Ik ben gek op de voorpret, namelijk het uitzoeken van de gebieden via het forum, de routes, de pistekaarten, de webcams… maar…
Dat ging op de vorige webversie van wepowder heel wat makkelijker vond ik.
Deze versie verloor een aantal leuke opties. Ik denk dan aan de beschrijvingen van de gebieden. Die ontbreken nu volledig. Je moet het nu doen met mathematische gegevens, terwijl vroeger een gebied plastisch werd beschreven, de subgebiedjes, sommige routes, accomodatie en nightlife kregen een vermelding. Ook was er het archiefje met ‘secret gems’, waar ik me dikwijls doorheen klikte.
.

eskimo1973 op 9 jan 2019 22:07


Hier ga ik met akkoord, ik mis die aspecten van de vorige webversie van wepowder ook

Expert
ieismAuteur9 januari 2019 · 22:53

Wat een fijne en behulpzame poedervrienden hier…?
Ik vraag het uiteraard niet zomaar :)
Gister de hele site en het wepowder boek al uitgepluist. Genoeg opties ja. Maar de situatie is zoals gezegd zeer bijzonder en de keus waar je heen gaat alles bepalend. Ik snap prima wat je zegt alleen nergens staat uitgesplitst hoeveel goede treerun mogelijkheden er bijv zijn. Wat hulp en tips van de échte kenners hier zou dus welkom zijn

Cassiej op 9 jan 2019 18:40

Moeilijk om specifiek een tip te geven voor een ander. Wij gaan morgen in Braunwald kijken, daar heb jij nu niets aan. Maar ik kan wel uitleggen hoe ik kies. Tot aan Basel weet ik alleen een globale regio, dat is voor mij centraal of Oost Zwitserland omdat Oostenrijk mij nu te wild is. Dan check ik zo laat mogelijk, liefst de avond van tevoren de meetstations en kijk wat er echt gevallen is. Zo kom ik tot de regio Glarner Alpen omdat ik weet dat de sneeuw daar heel koud en hard kan vallen en het er niet druk is. En het ligt meer uit de wind dan hoger centraal CH meestal, temperatuur is geen issue nu. Vervolgens check ik alle webcams en topo van de gebieden in die regio, zeker als ik er nog nooit geweest ben. Soms nog de meet stations en wind data. Klaar. Daar waar ik de sneeuw zie, ga ik morgenochtend vroeg naartoe.

Veel werk hè, dat kan ik niet voor je doen. De lol is om zelf goed te leren kiezen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
BodoAuteur9 januari 2019 · 22:54

Wat hulp en tips van de échte kenners hier zou dus welkom zijn om het beste eruit te kunnen halen.

Cassiej op 9 jan 2019 18:40

We zijn om die reden ooit het ‘Bossen Rossen’ topic begonnen. Misschien heb je daar wat aan en kan je je eigen tips daar weer delen! https://wepowder.com/nl/forum/topic/107267

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!